Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan skaber du en fast relation til nye kunder

Hvordan opbygger du en fast relation til en ny, attraktiv kunde? Brug dit netværk, pitch idéer, der rammer plet, og levér varen, lyder rådene fra en freelancer og en redaktør.

Fire råd fra redaktør Kristian Ørsted Pedersen til en fast kunderelation

  • Sæt dig ind i stoffet dets målgruppe, før du henvender dig til en ny kunde. 
  • Forbered dig på samme måde, som når du skal til en jobsamtale.
  • Føl dig frem i relationen til kunden – mærk efter, om her er noget for dig at bygge videre på, og om du har en viden og faglighed, der matcher mediet eller virksomheden.
  • Ring gerne til redaktøren, og bed om at få tilsendt et udpluk af de seneste artikler, der har været publiceret i mediet, du ønsker at freelance for. 

At få afsat en opgave til en ny kunde kan føles som en forelskelse: Man bliver helt høj. Men hvordan sikrer man, at introopgaven bliver til en fast relation med løbende leveringer til kunden?  

Brug dit netværk

For freelancejournalist Vibeke C. Larsen er et vidtforgrenet netværk vejen til varige kunder. Efter fem år med fast job som både skrivende journalist og redigerende på ugebladet Ude og Hjemme sagde hun for 11 år siden sin stilling op for at blive selvstændig.

”Qua mit kendskab til Aller kom jeg straks i betragtning til freelanceopgaver hos redaktørerne på andre af mediehusets magasiner”, remser hun op.

Som freelancer må man være fremme i skoene, pointerer Vibeke C. Larsen. Når hun har løst en opgave for en ny kunde, byder hun hurtigt ind med andre idéer.

Vis personlighed i relationen

For fire år siden flyttede Vibeke C. Larsen til Østjylland efter at have arbejdet en årrække som freelancer i København.
”Jeg ville gerne beholde mine kunder i hovedstaden. Derfor har jeg gjort meget for at pleje mit netværk dér ved at drikke en kop kaffe eller spise en frokost med mine redaktører, når jeg har været i byen.”

Får kunder fra uventet kant

Flere gange er Vibeke C. Larsens kunder dukket op fra en uventet kant.
”Til en reception talte jeg med en kvinde fra et reklamebureau. Jeg gav hende mit visitkort, og længe efter blev jeg kontaktet af bureauet, som tilbød mig en opgave.”


Også eks-studiekammerater har åbnet nye jobdøre for hende, blandt andet på magasinet Hendes Verden.


”En veninde, jeg læste med på Danmarks Journalisthøjskole, blev først redaktør, siden chefredaktør på bladet. Fordi hun kendte mig og vidste, at jeg har erfaring med magasinstof, engagerede hun mig, da hun skulle sætte sit nye skribenthold.”

Kontorfællesskab kaster jobs af sig

Fra dag ét i freelancekarrieren valgte hun at leje sig ind i et kontorfællesskab. Gennem kollegerne, hvoraf mange er journalister, får hun jævnligt nye jobs i kalenderen.

”Det kan være fra folk, som får tilbudt opgaver, de har brug for assistance til at løse. Det er en fordel ved at være i et kontorfællesskab.”

Hendes hjemmeside, en profil i DJ-databasen ’Find en freelancer’ og en professionel Facebook-side har også sendt nye kunder i hendes retning.


”På Facebook-siden synliggør jeg mit arbejde. Den er hurtig at opdatere med fotos og korte tekster om de ting, jeg beskæftiger mig med.”

Netværk med folk fra andre brancher

I sit arbejde gør Vibeke C. Larsen sig umage med at indfri kundens forventninger ved at overholde deadlines, levere produkter, der er i orden og generelt være synlig.


”Tag med til kurser og fagarrangementer. Gå ud i andre kredse end de gængse journalistiske, og husk at have visitkort med. Et imødekommende væsen er altafgørende", oplever hun.

Mange freelancere vil ind

Den positive dialog er også, hvad Kristian Ørsted Pedersen fremhæver i sin omgang med freelancere. Han er redaktør på Danmarks Naturfredningsforenings kvartalsmagasin Natur & Miljø og har her en fast skare af freelancere tilknyttet. Det sker også, at han hyrer en erfaren freelancer til at lave pressemeddelelser eller andre kommunikative opgaver. Gennemsnitligt får han to henvendelser om ugen fra freelancere, og han tester jævnligt nye skribenter magasinet.  


”Forinden spørger jeg til, hvem vedkommende ellers har skrevet for. Er det kendte og respektable medier, og har jeg set et stykke kvalitetsarbejde fra freelanceren, finder jeg som regel en opgave, som vi sammen prøver af.”

Møder freelancere face to face

Er det muligt, inviterer redaktøren gerne nye freelancere ind til et møde med ham og fagpersoner fra foreningen.


”Snakken med mig handler om kemi og om, hvad foreningen står for. Hvis andre fagpersoner deltager, er det for at uddybe det emne eller den sag, der er omdrejningspunkt for artiklen. Herved får freelanceren pointer og problematikker serveret på et sølvfad.”


Sæt dig ind i mediet

Standardproceduren er, at redaktøren giver en ny freelancer en idé til en artikel, som skal skrives. Han coacher freelanceren for at spore vedkommende ind på artiklens kilder, omfang, vinkel og genre. 


”Det er afgørende for en god start på et samarbejde, at freelanceren sætter sig ind i mediet. Ved at studere magasinet finder man også ud af, hvilke stofområder der prioriteres, hvordan formen er, og hvilke vinkler der er relevante.”

Gå til opgaven med grundighed

Går det godt med den første artikel, er Kristian Ørsted Pedersen frisk på at afprøve en ny opgave for at lære freelanceren bedre at kende.


”Det er vigtigt for mig, at jeg mærker, at freelanceren har lagt kræfter i tekst og form og sat sig ind i stoffet. Vores blad er et kvartalsblad, og vi vil sende et signal om, at vi har arbejdet grundigt med indholdet. Som freelancer hos mig skal man være villig til at investere lidt selv, hvis ikke man har en vis forhåndsviden om de emner, vi belyser i magasinet.”


Letter redaktørens arbejde

Overordnet oplever Kristian Ørsted Pedersen en win-win-situation ved at trække på de eksterne kapaciteter.


”De opnår en tilknytning, fordi de dels skriver godt, dels leverer de altid artiklerne til den aftalte tid. De skriver som regel ikke for langt, men to the point, de kender mediet og målgruppen rimeligt godt, og der er overensstemmelse mellem deres og foreningens mindset. I sidste ende gør det mit redaktørarbejde nemmere, at jeg ikke skal bruge meget lang tid på at redigere artikler fra freelancere, der er fortrolige med magasinet og kravene.”


Tillid er vigtig

Tillid betyder også en del, pointerer redaktøren.

”Nogle freelancere bringer honorar på banen, inden vi har nærmet os hinanden. Det generer mig, hvis den del får for stort fokus i forhold til selve arbejdet. På magasinet betaler vi altid rimeligt. Det er derfor irriterende at skulle bruge krudt på at overbevise en freelancer om, at jeg som kunde ikke betaler for lidt eller for sent, fordi vedkommende måske har haft dårlige oplevelser hos andre kunder. De erfaringer må freelanceren bearbejde et andet sted.”

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.