Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan fanger du de unge

Vi vil så gerne have fat i dem – men vi har så svært ved at fange dem. Mange virksomheder og organisationer kæmper hårdt for at få de unge i tale, men de unge har en helt anden måde at tænke på, end ”de gamle”. Ekspert i digitale medier, Nathalie Larsen, giver sine fem bedste råd til at fange de unge.

Nathalie Larsen holder oplæg om at nå de unge

Rasmus Degnbol

Nathalie Larsen er digital chef og mediestrateg hos LEAD Agency og hyppigt brugt ekspert på blandt andet TV2.

Undersøgelse af unges medievaner:

Hvorfor vil vi gerne fange de unge?

"De unge repræsenterer fremtiden og de kommende forbrugere, mediebrugere og konsumenter, en målgruppe som ældre i generationer har forsøgt at påvirke på forskellige måder, via kommunikation, forældrerolle. Vi vil gerne danne dem, gøre dem dygtigere og klogere. Det er dem, der er vores fremtid, så vi vil gerne lære dem at navigere i verden. Denne målgruppe er interessant for kommunikatører, fordi den er så svær at nå: De unge er kræsne, har vaner og forbrug som få forstår, og vi bliver udfordret."

Hvorfor er det svært at fange de unge?

"For det første har de unge så markant en anden adfærd, end de gamle. De er på andre platforme, agerer anderledes og bruger anonyme platforme, der er sværere at trække data på. De er mere bevidste om deres ageren, de chatter mere, end skriver åbne beskeder. De er på såkaldt Dark social – altså lægger det meste af deres aktivitet på platforme, som er ikke offentlige – fx chatplatforme, anonyme platforme hvor du kan agere anonymt, som ikke er ikke koblet op på en profil. På facebook, instagram og twitter er du dig selv og har en offentlig tilstedeværelse. På dark medier foregår aktiviterne primært i indbakken, hvor hverken offentligheden eller forældre har adgang. Man kan kalde det Sms-indgangen, bare på sociale medier. Hvorfor kalder jeg det stadig for sociale medier? Fordi man socialiserer 1:1 og i grupper, fx gennem stories, og chatgrupper. Der foregår stadig noget socialt og en interaktion – men den er ”dark”.

"For det andet fordi, vi ikke kan bruge vores mavefornemmelse til en skid. Hvis du en dag får lov at komme ind i en teenagers feed, vil alt det, der sker og som de synes er attraktivt og fedt at se på eksplodere i dit hoved. De er Interessante fordi vi ikke forstår dem – vi lever i en anden verden – og derfor er de spændende at forsøge nå med kommunikation – men også en stor udfordring. Vi er nødt til at gøre vores hjemmearbejde ordentligt, hvis vi vil nå de unge. De har andre vaner, og vi kan ikke bruge vores voksen-netværk."

Nathalies fem bedste bud på at nå de unge:

1: Gør dit hjemmearbejde

Lær fakta omkring adfærd og målgruppe og ikke bare være smart i en fart og bilde sig ind, at man ved, hvad de unge vil have, fordi man har set Skam! Faktum er, at de unge flytter sig, så snart de gamle kommer på – måske ikke deres aktivitet, men deres offentlige ageren. Hvis man vil ramme de unge, er det nærmest en pligt, at man ikke også rammer forældrene – for så fejler man. Det hører med, at man kan få tæsk af de gamle – det er nærmest positivt.

2: Tænk i visuel kommunikation

Man skal arbejde i nye formater – ikke nødvendigvis lave revolution, men fx arbejde med video og gifs på en ny måde. Og så skal man brede sig ud på forskellige formater – turde lave en snapkampagn, selvom man ikke rammer så mange.

3: Brug en ny fortælleteknik

Det er ikke nok at arbejde på forskellige formater, der skal en ny fortælleform til. Den klassiske fortællermodel duer ikke over for de unge, den er forældet. Man bør tænke i at have klimaks hele tiden, når man fortæller til unge på sociale medier. DR3 og Zulu arbejder meget med mange klimakser og på at få budskabets pointe frem fra frame one. Og så skal man blive ved med at gøre indholdet mere og mere interessant – og have endnu flere klimakser. Kort sagt: Meget mere drama, meget mere følelse, meget mere klimaks.

4: Tænk Mikro-blogging

Vi har lidt en kedelig tendens til bevidstløst at ty til influencer-markedsføring og betale en blogger 25.000 for at ramme målgruppen. Men jeg ser det lidt som et moderne quick fix, som man benytter, fordi vi ikke har tid til andet. I stedet bør man overveje micro-bloggere. Målgruppen skal aktiveres til at kommunikere til sig selv. Ja: vi kan bruge influencers og ambassadører til meget, men målgruppen vil hellere kunne se sig selv i det. Vi kigger generelt meget på hinanden i forhold til at træffe hverdagsvalg. Så vi vil gerne skabe identifikation – lade målgruppen tale til målgruppen – peer to peer-kommunikation kan vi kalde det.

5: Lær af best practice

Kig på, hvilke metoder fx videoer, der går viralt blandt unge benytter. Analyser, hvad de kan og brug det. Tag nogle af interenettes klicheer som kattevideoer, og falde på halen videoer, træk viden ud af dem: hvordan kan vi spille på noget af det samme? Det handler grundlæggende om sex, drugs og rock n’roll – og så bruge det intelligent. Man skal kende målgruppens vaner på nettet, vide hvad der appellerer til målgruppen på sociale medier og nettet – og så turde tage udgangspunkt i målgruppen og lave indhold ud af det.

Rasmus Degnbol Hør Nathalie Larsen fortælle om de unge mediebrugere.

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.