Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan bliver du ketchup fra Heinz

Hvad er den ‘større historie’ i dit foredrag? Ved du hvorfor, du ikke både skal holde foredrag om din vandretur til Kilimanjaro, og hvordan du overlever med tre børn under 6 år? Foredragsholder og ekspert i digital dannelse, Søren Hebsgaard, giver gode råd til dig, der vil kapitalisere på din viden og skabe en foredragsvirksomhed.

Søren Hebsgaard

Pelle Rink Søren Hebsgaard holder foredraget "Mig & min SMARTE telefon" på Aurehøj Gymnasium

Jamen, jeg stod bare dér, midt på den jyske hede, og så åbnede himlen sig over mig. Inspirationen ramte mig. Jeg så lyset: Jeg skulle holde foredrag om digital dannelse.”

Ironien er ikke til at tage fejl af. Foredragsholder og ekspert i digital dannelse, Søren Hebsgaard, har kickstartet sin workshop på dette års Freelance Festival, der har fået den kække titel: Sådan skaber du en niche - tjen penge på foredrag.”

For det er ikke guddommelig inspiration, der har hjulpet Søren Hebsgaard med at skabe sig et efterhånden solidt brand som ekspert i digital dannelse og et arbejdsliv som efterspurgt foredragsholder.

Det er et resultat af en bevidst strategi, krydret med lige dele nysgerrighed og lyst.

Der er ikke kommet et øje”

Ikke dermed sagt, at vejen har været snorlige. Tværtimod.

Et af de første foredrag, jeg var booket til, var i Grindsted. I et kæmpe konferencecenter. Da jeg kommer derned, bliver jeg modtaget af foredragsbookeren - en midaldrende kvinde fra et oplysningsforbund. Hun var ligbleg: Søren, der er ikke kommet et øje. Ikke et,” sagde hun. Vi gik dog ind i foredragssalen, satte projektoren til og stod lidt og kiggede. Så sagde jeg: Jeg kan da holde det for dig. Jeg mener, I har jo betalt.” Hun valgte dog at gå ned i foyeren, hvor Tobias og hans familie stod og kiggede sig lidt desorienteret omkring. Det viste sig, at de skulle til en Hamlet-forestilling, men var kommet på den forkerte dag.”

Jeg ender altså med at holde mit foredrag for Tobias, Tobias’ mor og Tobias’ mormor. Sådan kan man jo også starte en foredragskarriere.”

Tydeligere brand, flere penge

I dag har Søren Hebsgaard et utvetydigt brand: Han er ekspert og fordragsholder i digital dannelse. Det er det, han sælger sig på og skriver om sig selv på sin hjemmeside og på sociale medier. I starten af sin freelancetilværelse holdt han også kurser om børnesoldater i Uganda og søvn.

Det vil han dog ikke anbefale.

Jo mere tydelig du er som brand, jo bedre. Ville du måske købe et køkken til 200.000 kroner af en virksomhed, der også sælger gummistøvler? Nej, vel. Det handler om tryghed for kunden,” forklarer Søren Hebsgaard, der tilføjer, at et tydeligt brand samtidig giver flere penge i kassen.

Hvis du kun fokuserer og brander dig på een ting, bliver du automatisk en mere troværdig ekspert. Det kan man tage flere penge for,” lyder det fra Søren Hebsgaard.

Ni gode råd

Han har ni skarpe råd til dig, der vil skabe din egen niche og tjene penge på foredrag:1.

1. Tydeligt brand

Vælg et fokus. Du kan ikke både holde foredrag om din vandretur til Kilimanjaro, og hvordan du overlever som mor til tre børn under 6 år. Med mindre der er en meget tydelig tråd mellem de to. Mit råd er: Hold dig til én ting. Så kan du også tage mere for det.

2. Sæt den rigtige pris

Det gør ikke noget, at du holder nogle foredrag gratis for at komme i gang. Når du først har fået nogle anbefalinger (som du eventuelt hjælper kunden med at skrive og får godkendt), kan du sætte prisen. Hernæst: Kender du begrebet giffengode? Det er princippet om, at en vare ikke nødvendigvis bliver mindre efterspurgt, bare fordi den koster mere. Det lyder paradoksalt, men det er sådan, det er. Jeg får henvendelser fra folk, der siger, at de ikke har råd til mig, men at de vil spare sammen til at kunne hyre mig.

3. Husk den større historie

Tænk over, om dit foredrag taler ind i en større historie. Det skaber relevans og tyngde. Da jeg afholdt mine foredrag om børnesoldater i Uganda, var der en større historie om ondskab: Er alle mennesker potentielt onde? Kan bødler være ofre og ofre være bødler?

4. Skab en oplevelse

Lad os sige, du holder et foredrag om kræft. Det er ikke kompliceret viden, et væld af tal eller procentsatser for overlevelse, der fæstner sig i publikums bevidsthed. Selvfølgelig skal du gerne videregive (overraskende og ny) viden, men det er frem for alt, om du har givet dem en oplevelse, der gør en forskel - og gør det mindeværdigt. Har du menneskelige eksempler med, der gør tallene konkrete, har du vækket identifikation, har de grædt eller grint - så aktiverer det noget, der gør, at de husker det du siger, bedre.

5. Husk at interagere

Du kan interagere med dit publikum på mange forskellige måder. Stille dem spørgsmål, eller få dem til at deltage i en kahoot (en quiz, som folk kan deltage i via deres mobiltelefon, red.), for på den måde at få alle med, ikke kun dem, der rækker hånden op. Husk dog ikke kun at interagere for at interagere. Hvis du gør det, skal det understrege en pointe i dit foredrag. For eksempel laver jeg en online-afstemning, hvor folk skal angive, hvad de gør, hvis deres samtalepartner sidder og laver noget på mobilen midt i samtalen. Den viser, at de fleste synes, det er irriterende, men de færreste gør noget. Pointen: vi bør snakke om, hvad vi synes.

6. Brug humor

Uanset om det er et lettere eller et mere alvorligt emne, så er der intet bedre, end når vi griner sammen. Man kan også sagtens få folk til at grine, selv om emnet er dødelig kræft. Humor er et udtryk for empati og omsorg for sine tilhørere.

7. Brug dig selv

Sæt dig selv i scene. Giv noget af dig selv. Hvis du giver noget af dig selv, bliver du menneskelig og lettere at identificere sig med. Det gælder f.eks. også på den hjemmeside, du har. Jeg har f.eks. en video på min. Det viser jo i højere grad, hvem jeg er, end hvis jeg blot skriver, hvem jeg er. Det her med at møde mennesket bag foredragsholderen - det gør, at du kommer tættere på publikum, og det er altafgørende. Hvilket hænger sammen med næste gode råd, nemlig at:

8. De skal kunne lide dig

Det er måske det vigtiste budskab fra mig. For ellers er det faktisk lige meget. Publikum skal kunne lide dig. Du må gerne være djævlens advokat, stille småprovokerende spørgsmål undervejs, udfordre dit publikum, men der er en hårfin balance mellem at udfordre og gå over stregen. Respekt er alfa og omega.

9. Alle kan blive Heinz

Sidste råd er mere en slags opsummering: Husk at det godt kan være, at du - især til en start - tænker: Kan jeg tillade mig at tage 12.000 kroner for et foredrag på halvanden time? Mit svar er: Ja, det kan du faktisk godt. Især hvis det kan gøre en forskel. Men min afsluttende pointe er: Jeg vil personligt gerne betale 4 gange så meget for en Heinz-ketchup end en no-name ketchup fra Aldi. Måske smager de af det samme, men med Heinz ved jeg, hvad jeg får. Det er det samme med dig som foredragsholder: Skærp dit brand. Giv af dig selv. Skab en oplevelse. Alle kan faktisk godt blive Heinz.

Søren Hebsgaard

Pelle Rink Søren Hebsgaard holder foredraget "Mig & min SMARTE telefon" på Aurehøj Gymnasium

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.