Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan rekrutterer arbejdsgivere indenfor medier og kommunikation

Arbejdsgivere rekrutterer både via jobopslag, de sociale medier og netværk. Ny undersøgelse giver et indblik i arbejdsgivernes rekruttering af både fastansatte og freelancere i medie- og kommunikationsbranchen.

Jobsøgning

Jakob Carlsen

 DJ-kursus: Sæt mål og læg plan for din karriere


Måske er du opsagt eller ledig. Eller måske kan du næsten ikke få luft, fordi du kan mærke, at du og dit job ikke (længere) passer sammen. Uanset dit udgangspunkt er det sundt – og nødvendigt – indimellem at tage hånd om din karriere og udsætte din markedsværdi for et reality check. 

Læs mere om karriere-kurset hos DJ og tilmeld dig 

Ny undersøgelse, der er lavet i et samarbejde mellem a-kassen AJKS, Kommunikation og Sprog og Dansk Journalistforbund, løfter sløret for, hvordan relevante branchers arbejdsgivere rekrutterer nye folk.

Undersøgelsen, der er drevet af AJKS, baserer sig på en kvantitativ spørgeundersøgelse af primært anonyme virksomheder, hvor AJKS’ medlemmer enten har været eller er ansat. 2350 virksomheder har fået mulighed for at deltage, og svarprocenten er på 10,5%. Undersøgelsen er derfor ikke et sandhedsvidne, men kan bruges til at påpege en række tendenser for jobansøgere i medie- og kommunikationsbranchen.

Jobopslag og LinkedIn stadig favoritter

Arbejdsgiverne bruger stadig den traditionelle kanal mest, når de skal rekruttere nye medarbejdere. Opslået stillinger står for 60 procent af rekrutteringen på medie- og kommunikationsarbejdspladser, hvor 51 procent bruger LinkedIn til at rekruttere nye medarbejdere (så opdatér din LinkedIn profil, hvis du er jobsøgende!).

På tredjepladsen over foretrukne kanaler, og lige efter LinkedIn, er netværk. 46 procent af arbejdsgiverne finder nye medarbejdere ved at bruge deres netværk. For film- og tv-branchen specifikt er andelen af arbejdsgivere, der rekrutterer via netværk helt oppe på 58 procent. Tal, der kan være enten opløftende eller bekymrende alt efter, hvor du som jobansøger befinder dig i dit arbejdsliv. Som nyuddannet har du typisk ikke en masse chefer i dit netværk, hvor du som erfaren i branchen har en større chance for at rekruttere et nyt job igennem det netværk, du har opbygget.

Sådan bruger arbejdsgiverne de sociale kanaler

På en opsigtvækkende fjerdeplads over rekrutteringskanaler befinder Facebook sig. 30 procent af respondenterne benytter sig af Facebook til at skaffe nye medarbejdere. Et overraskende tal, da Facebook traditionelt set (hvis man kan bruge det udtryk om noget på some) bliver brugt til mere private og sociale formål. Desuden er andelen af brugere på Facebook under 34 år stagnerende, viser Slots- og kulturstyrelsens seneste medieundersøgelse, så hvis det er de yngre kandidater, arbejdsgiverne gerne vil have fat i, skal de måske ikke satse hele rekrutteringspuljen på Facebook (selvom den stadig er den største sociale kanal).

Arbejdsgiverne bruger blandt andet de sociale kanaler til at søge efter specifikke jobprofiler (28 procent) og til at dele de traditionelle jobopslag på. Hele 60 procent har jobopslag på egen hjemmeside, hvor 45 procent beder ansatte dele og like virksomhedens jobopslag fra egen hjemmeside. Knap 20 procent beder udvalgte ansatte poste opslaget på deres personlige profil.

Uopfordret ansøgning en reel mulighed

Blandt undersøgelsen deltagende arbejdsgivere har 65 procent reageret positivt på en uopfordret ansøgning, hvor kun 20 procent har taget positivt imod en opringning. Det betyder ikke, at der ikke kan være situationer, hvor en opringning er oplagt, men generelt bliver en mail taget godt imod. (Du finder her AJKS tjekliste til uopfordrede ansøgninger).

Det er værd at bemærke, at blandt de freelancere og selvstændige, virksomhederne rekrutterer, har 26 procent selv taget kontakt, hvor få procenter af respondenterne har søgt på some. Når det gælder brugen af freelancere og selvstændige søger arbejdsgiverne tilsyneladende ret målrettet.

Konklusioner: Netværk løs og hav din faglighed for øje på some

Udover at give en god indsigt i arbejdsgivernes rekrutteringsmønstre bekræfter undersøgelsen også, at det på flere måder er udfordrende at være nyuddannet. Netværk spiller en væsentlig rolle (især for medarbejdere i film- og tv-branchen), og helt op til 86 procent af arbejdsgivere indenfor alle typer af medie- og kommunikationsjobs har fundet kandidaterne via netværk, når det gælder freelancere og selvstændige. Så networking på alle kanaler, og i det virkelige liv, bør have en høj prioritet blandt de nyuddannede.

Undersøgelsen bekræfter også, at der er sket en sammenblanding på de sociale medier mellem det private og det faglige. 30 procent af respondenterne har brugt Facebook i en rekrutteringsproces, og 45 procent svarer ja til, at de har bedt ansatte dele og like virksomhedens jobopslag. Tal, der indikerer, at det som jobansøger er en god idé at have sin faglighed for øje – også når du skriver som privatperson.

Læs hele undersøgelsen – Rekrutteringsanalyse 2020

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.