Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sådan hæver du dine priser som freelancer eller selvstændig

Priserne på alting stiger hvert eneste år. Men som freelancer eller selvstændig kan det være svært at hæve sine egne priser i takt med prisudviklingen. DJ’s rådgiver på freelanceområdet giver sine bedste råd til, hvordan du bedst formidler til dine kunder, at dine priser stiger.

DJ’s årlige lønstatistik for fastansatte er netop blevet offentliggjort. Og den såkaldte gengangerstatistik, der dækker over medlemmer ansat i samme stilling som for et år siden, viser en gennemsnitlig lønstigning på 3,4 %. Det er derfor helt rimeligt, at de priser, du som freelancer eller selvstændig tager hos dine kunder også bliver reguleret. Men hvordan fortæller du bedst kunderne om en prisstigning? Karrierekonsulent Stine Daugaard giver sit bud: 

“Det bedste vil altid være, at du ved indgåelsen af en aftale får føjet ind, at dine priser stiger hvert år, fx ud fra nettoprisindekset. “ 

Men har du ikke aftalt løbende prisstigninger med dine faste kunder, kan en god snak være vejen frem.  

”Vi er gået ind i et nyt år, og dermed også en god anledning til at justere dine priser. Ring eller skriv til dine kunder med informationen om, hvad dine priser er i 2024. Jeg vil altid – om muligt – anbefale at ringe dine kunder op, for så har du også en god anledning til at få en snak om, hvad der ellers skal ske i jeres samarbejde det kommende år,” siger hun. 

Din indtægt udhules

De løbende prisstigninger er vigtige, for ellers udhuler inflation mm din indtægt, og det kan være sværere pludselig at skulle lade sine priser stige betragteligt. Derfor er det en oplagt post at skrive i kalenderen ved begyndelsen af hvert nyt år.  

“Du skal selvfølgelig give dine kunder besked om, at dine priser stiger. Men lad nu være med at spørge, om det er ok, at du hæver priserne. Du skal bare konstatere det. Det er absolut rimeligt, at du som freelancer eller selvstændig hæver dine priser i takt med alle andre priser i samfundet. Dit supermarked spørger dig jo heller ikke, om det er ok, at de hæver prisen på en agurk,” konstaterer Stine Daugaard. 

Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation – giver i de vejledende vilkår for freelancearbejde sine anbefalinger til timetakster for forskellige former for opgaver. De vejledende vilkår justeres hvert år 1. april ud fra gengangerstatistikken. 

Husk også, at du med DJ’s Budgetberegner kan få et overblik over din samlede økonomi og dermed langt bedre forudsætninger for prissætte dit arbejde. 

Kommentarer