Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Sådan bruger du LinkedIn som et kraftfuldt kommunikationsværktøj

LinkedIn er ikke kun et værktøj for jobsøgende – for kommunikatører kan det være et vigtigt redskab til at engagere netværket og fremme vigtige budskaber. Rasmus Hengstenberg, karriererådgiver hos AJKS, og Allan Boye Thulstrup, næstformand i Dansk Journalistforbund, deler deres erfaringer med at bruge LinkedIn som en effektiv kommunikationsplatform.

LinkedIn som kommunikationsværktøj

Jakob Carlsen/Jacob Nielsen Rasmus Hengstenberg og Allan Boye Thulstrup

For kommunikationsfolk handler LinkedIn ikke blot om at optimere en profil til potentielle jobmuligheder, men om at skabe en platform for faglig synlighed og dialog. Rasmus Hengstenberg fra AJKS fremhæver vigtigheden af at tænke strategisk om, hvordan man præsenterer sin faglighed og sit brand på LinkedIn:
"Først og fremmest er det vigtigt at blive klar på dit formål med at være til stede på LinkedIn. Er det fx at lande et job, hvor du kan komme til at arbejde med sociale medier og kommunikation?  Hvis det er tilfældet, er næste trin at definere den værdi, du kan bidrage med, dvs. din kernefaglighed, dine nøglekompetencer, din faglige viden, din passion, dit netværk, erfaringer, tidligere resultater, idéer, opgaver. Og så få udfyldt din profil med de rigtige nøgleord, så den taler til den rette målgruppe," forklarer Rasmus Hengstenberg.
Han understreger, at det er vigtigt at bruge platformen aktivt, især som kommunikatør, hvor formidling af budskaber og deltagelse i relevante diskussioner kan styrke dit professionelle omdømme.

Allan Boye Thulstrups strategiske brug af LinkedIn

Som næstformand i Dansk Journalistforbund bruger Allan Boye Thulstrup LinkedIn til at kommunikere med medlemmerne og dele indsigt fra sin hverdag. Han mener, at platformen har udviklet sig til en uundgåelig del af professionel kommunikation, men anerkender også, at det kan være en udfordrende genre:
"Jeg tænker altid over, hvordan jeg kan skabe værdi for medlemmerne gennem de opslag, jeg laver. For eksempel prøver jeg ikke bare at dele, at jeg har været til et arrangement, men også hvad jeg har lært af det. Det er vigtigere at formidle det faglige udbytte frem for blot at vise, at jeg har deltaget," siger Allan Boye Thulstrup.

Allan Boye Thulstrup har gennem tiden justeret sin kommunikationsstrategi og deler nu sjældnere billeder af oplægsholdere og mere om sine egne refleksioner og erfaringer fra arrangementer. Han er opmærksom på, at opslag skal være korte og præcise for at være effektive:
"Folk scroller hurtigt, så det er vigtigt at gøre opslagene overskuelige. Jeg deler hellere små bidder ad gangen, så indholdet er nemmere at fordøje," tilføjer han.

Vigtigheden af personlig balance

Når det kommer til at balancere mellem personlige refleksioner og faglige nyheder, har både Rasmus og Allan klare meninger. Allan Boye Thulstrup er forsigtig med at inkludere for meget personligt indhold i sine opslag:
"Lidt personlighed kan være med til at skabe reach, men jeg forsøger at undgå banaliteter. Jeg synes, det er vigtigt, at vi som content creators tager ansvar for at skabe indhold, vi selv ville gide at læse," siger Allan Boye Thulstrup.

Rasmus Hengstenberg tilføjer, at selvom LinkedIn er en faglig platform, er det vigtigt at give en smule af sig selv for at opbygge relationer, så længe det gøres på en måde, der understøtter det faglige budskab.
"Tommelfingerreglen er, at LinkedIn er et fagligt netværk og at du derfor mestendels deler opslag med fagligt tilsnit. I AJKS’ nye LinkedIn Survey, der udkommer i løbet af oktober, svarer en stor del af respondenterne, at de synes, at LinkedIn begynder at ligne Facebook for meget, grundet for mange delinger af personlig eller privat karakter. Så hold dig så vidt muligt til det faglige. Det betyder ikke, at du ikke kan vise personlighed, beskrive svære læringsprocesser og erkendelser ved fx opstart af egen virksomhed og på den måde dele noget ”af dig selv”- det vigtige er, at det understøtter en faglig pointe. LinkedIn er et fagligt netværk," påpeger han.

Interaktion og dialog

Dialogen på LinkedIn er en vigtig del af platformens værdi for både kommunikatører og ledere. Allan Boye Thulstrup deltager ofte i diskussioner, som opstår på platformen, og finder dem langt mere konstruktive end debatter på andre sociale medier som X (tidligere Twitter):
"Jeg oplever ofte, at folk stadig kan tale pænt til hinanden på LinkedIn, selvom de er uenige. Det er noget helt andet end de destruktive diskussioner, man ser på andre platforme," siger han.

Hvordan vurderer man så, om et opslag har været en succes? For handler det om at nå bredt ud og skabe engagement:
"Hvis et opslag får mere end et par tusinde visninger, er jeg tilfreds. Hvis det når over 20.000, er jeg meget glad," siger han.
Han tilføjer, at algoritmerne på LinkedIn også spiller en rolle i succesraten, og at han derfor er opmærksom på, hvordan han præsenterer links og opsplitter indhold for at sikre større synlighed.

For Rasmus Hengstenberg handler det også om at udvide netværket og række ud til relevante fagpersoner. “Det kan svare sig at tænke i faglig positionering. Dvs. at skele lidt til Thought Leadership eller content marketing-konceptet og dele ud af din faglige viden, dit arbejde. Forholde dig til tendenser og faglige diskussioner og arbejde på at positionere dig som en go to person, når det handler om dit fagområde. Og så husk på, at nok skal LinkedIn skabe værdi for dig, men det, du deler, skal også gerne skabe værdi for dit netværk og netværkets netværk – en god tommelfinger

Kommentarer