Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Praktikanter – brug jeres tillidsrepræsentant!

Nogle er så opsatte på at præstere, at de ender med at gå ned med stress. Andre får en dårlig startløn efter endt uddannelse, fordi de ikke kender lønniveauet. Det er to eksempler på situationer, tillidsrepræsentanten kan hjælpe praktikanter med.

Linda Johansen

JOHANSEN LINDA

Anders Stoffer, tillidsrepræsentant på Ekstrabladet, mener, det er vigtigt at oplyse praktikanterne om den ressource, tillidsfolkene er.

”Vi skal være ekstra opmærksomme på praktikanterne. De vil gerne være med så meget som muligt, og det er derfor vigtigt, at der er nogle ’voksne’, som stopper dem, så de ikke arbejder 12 timer om dagen. Når de begynder, tror de, de kan klare alt, og nogle glemmer endda at holde ferie. Efter en rum tid, kan du mærke på dem, at de nok skulle have været bedre til at tage fri. I nogle tilfælde må vi så henvise folk til professionel hjælp – altså hos en psykolog,” siger Anders Stoffer.

Han ville ønske, at flere ville være opmærksomme på at spørge om hjælp fra deres tillidsrepræsentant, før de får det rigtig dårligt.

”Når du som praktikant går over Rådhuspladsen og har ondt i maven over at skulle på arbejde, skal du ringe med det samme. På Ekstra Bladet vil vi opfordre til, at praktikanter kontakter os og søger rådgivning og hjælp så tidligt som muligt. Og at de også er opmærksomme på hinanden, så vi kan hjælpe dem, før de står og ikke kan komme ind ad svingdøren af stress,” siger han.

Han understreger også, at tillidsrepræsentanterne, modsat praktikantvejlederne, har tavshedspligt, og at man kan derfor altid kan have en sikker og tillidsfuld samtale med sin tillidsrepræsentant.

Søs Hansen

Søs Hansen Lennart Steen, tillidsrepræsentant på TV 2 Danmark

Brug din tillidsrepræsentant til alt det, der peger fremad

Lennart Sten er tillidsrepræsentant på TV 2. Han oplever, at tillidsrepræsentanterne har en vigtig opgave i at klæde praktikanterne på til deres fremtidige karriere.

”Vores erfaring er, at mange praktikanter simpelthen ikke ved, at de kan bruge tillidssystemet, når de er færdiguddannede. De ved ikke, at tillidsrepræsentanten er deres hjælper, at tillidsrepræsentanten er deres advokat, og at tillidsrepræsentanten er den person, der ved, hvor lønniveauerne og sådan nogle ting ligger. Der er rigtig mange af dem, der kommer ud efterfølgende og får alt for dårlig løn eksempelvis, fordi de ikke ved, at de kan bruge os til at hjælpe den”, siger mangeårige tillidsrepræsentant Lennart Sten.

Ved de seneste to årgange har man ikke på TV 2 holdt et oplæg om tillidsrepræsentantsystemet ved praktikkens start. Oplægget er dog helt centralt for praktikanternes fremtidige færd i branchen, og derfor vil man nu holde oplægget for alle praktikantårgange fremover, siger Lennart Sten.

”Der er simpelthen opstået nogle fejl hen ad vejen. De årgange, der ikke har fået introduktionen til os, er tydeligvis ikke klædt på til at skulle forhandle deres egen løn. De er simpelthen ikke bevidste om det. Som praktikant kan det også nogle gange være svært, især i vores kæmpe virksomhed med fart på, at vide, at de altid kan vende tingene med os. Det skal vi være tydeligere omkring at få informeret om, kan vi se,” siger han.

Lennart Sten ser dog samtidig en udvikling i forhold til, hvad praktikanter skal informeres om. Den skal tillidsfolkene være særligt opmærksomme på, siger han.

”Min oplevelse er, at der er rigtig mange af de unge, som mangler den basale viden, man tidligere tog for givet, at praktikanterne havde. Praktikanterne er blevet yngre på grund af uddannelsespresset, mange har ikke været ansat i en stor virksomhed, og de har brug for den information, simpelthen. Derfor: Brug din tillidsmand til alt det, der peger fremad: Hvordan er jobmulighederne, hvem skal jeg tale med, hvis jeg vil have et studiejob efter endt praktik, når jeg efter skoleophold skal tilbage. Alt det, der handler om løn og arbejdsforhold, der er det helt oplagt at tale med tillidsrepræsentanten,” siger han.

Det brugte to praktikanter deres tillidsrepræsentant til

Da praktikant på Berlingske Katrine Rosenbæk måtte sygemeldes i sin praktikperiode, hjalp tillidsrepræsentanten hende med at få styr på alle de praktiske ting omkring en sygemelding.

”Da jeg måtte sygemeldes på grund af overbelastning og seneskedehindebetændelse, hjalp min tillidsrepræsentant mig med alt det formelle. Hvordan jeg skulle sygemelde mig, til hvilken redaktør og hvordan vi fik mig stille og roligt i gang med at arbejde igen,” fortæller Katrine Rosenbæk.

Stine Østergaard, praktikant på Aarhus Onsdag, fandt stor tryghed i at vide, hun havde en tillidsrepræsentant i ryggen, hvis hun kom i klemme i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse.

”Jeg brugte min tillidsrepræsentant allerede inden, jeg startede i praktik. Jeg havde nemlig skrevet under med Lokalavisen Vejle. Men en måneds tid før praktikstart, solgte Politikens Lokalaviser lokalavisen til Jyskfynske Medier, og jeg blev ikke virksomhedsoverdraget. Politikens Lokalaviser tilbød mig i stedet 12 måneder på Aarhus Onsdag. Jeg brugte ikke tillidsrepræsentanten særlig meget i den situation, men bare det, at han forsikrede mig om, at han nok skulle træde ind, hvis det kom til at få økonomiske konsekvenser for mig, fik mig til at føle mig tryg,” forsikrer Stine Østergaard.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.