Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Opsagt? Gode råd fra DJ til de kommende par uger

Accepter, at det næste stykke tid er styret af følelser og humørsvingninger. Og hold igen med jobsøgning på de sociale medier, indtil du er mere afklaret omkring, hvad det næste skridt i dit arbejdsliv skal være. DJ har samlet en række gode råd til dig, der netop er blevet opsagt.

DR

Jakob Carlsen

Hvis du har brug for at handle her og nu:

Tal med dine venner, dine kolleger, din familie. Søg evt. professionel hjælp til at bearbejde chokket, vreden og fortvivlelsen.

Gør noget, der normalt gør dig glad. Vær sammen med gode venner og behandl generelt dig selv med samme omsorg og tålmodighed, som du ville gøre med en god ven i samme situation.

Mærk efter, hvad du egentlig drømmer om og har lyst til. Giv dig selv lov til at lege med tanken om ”tænk nu, hvis jeg kunne…”.

Find ud af, hvad du er nødt til at tjene. De færreste ved det, men det har afgørende betydning for dit overblik, for din nattesøvn og for dine handlemuligheder på sigt.

Få opdateret dit CV – og brug tid på detaljer som dine opgaver, dine succeser og dine kompetencer. Hvad er du særligt god til. Hvis du ikke kan komme i tanke om noget, så vent med at skrive det CV.

Vær tålmodig med dig selv og accepter, at du har brug for at sunde dig. For selvom du måske i månedsvis har forsøgt at overbevise dig selv om, at du var forberedt, er der for de fleste forskel på at forestille sig en opsigelse – og rent faktisk få opringningen.

For nogle er det en lettelse endelig at få en afklaring. Eller det skub videre, som de har haft brug for, for måske at forfølge nogle andre drømme. For andre føles det som afgrunden, der åbner sig, og de føler tristhed, vrede og forvirring.

Hold igen med opslag på de sociale medier

Der er ikke en rigtig eller forudsigelig måde at reagere på, eller et rigtigt tidspunkt at reagere på. Men når det er sagt, så er det en helt normal reaktion at ville rykke med det samme - og have lyst til at aktivere både de sociale medier og sit netværk minutterne efter opsigelsen.

Rådet herfra er: Vent lidt! Du skal passe på dig selv, sunde dig, blive klar – og ikke gøre noget, der potentielt bliver et unødvendigt benspænd for dig selv. Der kommer sjældent et nyt godt job ud af at skrive på de sociale medier, at du søger et hvilket som helst arbejde.

Det er meget lettere for andre at hjælpe dig godt videre, hvis du selv ved, hvad du har lyst til. Så opslag på de sociale medier i stil med ”Sig til, hvis I kender nogen, der kan bruge mig” eller ”Sig til, hvis I hører om et job” hjælper normalt hverken dig eller dit netværk. For hvad vil du lave? Hvad er du særligt god til? Hvad kigger du især efter? Jo mere du er i stand til at sætte ord på det, jo bedre kan andre hjælpe dig godt videre.

Så inden du poster, at du er jobsøgende så husk at spørge dig selv: Hvad vil jeg gerne have at andre skal tænke om mig? Hvad skal en potentiel arbejdsgiver tænke, når han en dag finder det her opslag? Er der andre og bedre måder at aktivere mit netværk på? Hvordan øger jeg sandsynligheden for, at mit netværk vil og kan hjælpe mig?

Hold igen og brug i stedet de kommende uger til at finde ud af, hvad du virkelig har lyst til og mulighed for. Og så gå efter det.

De forskellige faser efter en opsigelse

Der er typisk 3-4 faser, som alle skal igennem. Men faserne kan lappe ind over hinanden, og det er fuldstændigt individuelt, hvor lang tid de tager, og hvordan de opleves af den enkelte. Nogle forstår behovet for at passe på sig selv og sunde sig, men mange gør ikke. De føler et behov for at handle her og nu, også selvom de endnu ikke er klar til at træffe gode og langtidsholdbare beslutninger.

Chokfasen

Chokfasen kan vare fra få øjeblikke til mange dage. Reaktionen kan være alt fra gråd, apati, tomhed, raseri, handlingslammelse til f.eks. en følelse af at være paralyseret. Det vigtigste råd her: Accepter, at du er ramt. Lad være med at isolere dig. Gå ikke i panik og hold dig fra jobsøgende opslag på sociale medier, mens du befinder dig i den her fase.

Reaktionsfasen

Reaktionsfasen kan vare i dage eller uger. Her svinger du mellem en følelse af lettelse (endelig er der en afklaring), vrede og måske en følelse af nederlag. Det vigtigste råd her er ligesom i chokfasen: Hold igen på jobsøgningen og opdateringerne på de sociale medier, indtil du har fået bearbejdet dine følelser og har færre mentale ”udsving”. Giv dig selv lidt tid til at komme dig, selvom din automatreaktion måske siger: Skynd dig videre!

Bearbejdningsfasen

Bearbejdningsfasen kan vare i få uger eller i måneder. Du er ikke længere kun styret af følelser, men accepterer langsomt, at du er blevet opsagt. Du forsøger at forstå din situation – og du begynder at tænke mere analytisk og rationelt.

Det vigtigste råd her: Opsøg hjælp til alt fra bearbejdning af din opsigelse til optankning af ny energi. Denne fase fører over til den næste.

Handlingsfasen

I handlingsfasen har du overskud til primært at have fokus på nutiden og fremtiden. Mentalt bliver du mere åben for nye muligheder, og du er klar til at kunne forholde dig aktivt til alt fra en afklaring af dine kompetencer til kaffemøder og jobsøgning.

Det vigtigste råd her: Få styr på, hvad du kan (dine kompetencer), hvad du vil (dine præferencer) – og dit CV. Få hjælp gennem f.eks. et outplacement-forløb eller Dansk Journalistforbund. Tag et grundigt kig på dit netværk: Hvem kan gøre dig klogere, hvem kan hjælpe dig?

Hent inspiration til din karriereudvikling

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.