Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Ny undersøgelse: Kvindelige folketingskandidater får mindre spalteplads end mandlige

I samarbejde med Dansk Journalistforbund og KVINFO har forskere fra SDU i en ny undersøgelse påvist, at mænd, der stiller op til Folketingsvalg, får mere medieomtale end deres kvindelige kolleger. Og forskellen er blevet større ved det seneste valg.

Om undersøgelsen

Forskerne har undersøgt mediernes omtaler af kvindelige og mandlige kandidater i de tre seneste valgkampe i alle printudgaver af følgende landsdækkende dagblade: BT, Berlingske, Ekstra Bladet, Information, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Politiken og Weekendavisen.

Bag dataanalysen står professor Ulrik Kjær, leder af Mediernes Forsknings- og Innovationscenter Ralf Andersson og journalistisk lektor Filip Wallberg, alle fra SDU, og undersøgelsen er blevet til i et samarbejde med Dansk Journalistforbund og KVINFO.

Hent rapporten fra SDU som pdf

I den seneste valgperiode op til Folketingsvalget den 5. juni i år optrådte kvinder samlet set i 32 procent færre artikler end mændene. En forskel, der er blevet større siden valget i 2011, hvor kvinderne optrådte i 17 procent færre artikler.

Det viser en undersøgelse, som Mediernes Forsknings- og Innovationscenter står bag. Her har professor Ulrik Kjær og leder af centret Ralf Andersson gennemtrawlet over 48.000 artikler for, hvor mange gange de enkelte kandidater får deres navn nævnt.

Det er gået den forkerte vej

Til trods for, at antallet af kvindelige kandidater slog rekord i 2019 med 34,3 procent af det samlede antal kandidater, er det gået den forkerte vej med omtalen af de kvindelige kandidater. Det er bekymrende, mener DJ’s formand Tine Johansen:

"Så længe der er flere mænd end kvinder, der stiller op til folketingsvalget, er det ikke så overraskende, at medierne til dels spejler den skævhed, der er. Men når det viser sig, at kvinderne har fået mindre spalteplads i en valgkamp, hvor flere stiller op end sidste gang, så må prøve at finde ud af, hvad det skyldes.”

Diversitet giver bedre journalistik

Netop den debat blev taget i Dansk Journalistforbund torsdag morgen, hvor forskerne bag undersøgelsen præsenterede resultaterne, og forbundet havde samlet både politikere, journalister og forskellige aktører på ligestillingsområdet til en dialog om undersøgelsens resultater.

Det blev i debatten tydeligt, at selvom journalistik har udviklet sig fra at være et mandefag til at blive et såkaldt kvindefag, har det ikke betydet, at kulturen på de journalistiske redaktioner har ændret sig til at have det nødvendige fokus på diversitet.

”Den udvikling kommer ikke af sig selv, bare fordi der kommer flere kvinder på redaktionerne. Vi er nødt til at få mediecheferne med ombord, hvis vi skal ændre noget. Der skal fokus på kildevalg i det daglige, fordi det giver bedre journalistik. Man kunne forestille sig, at læserne bliver flere, og at man skaber en bedre forretning, hvis flere stemmer bliver hørt,” sagde DJ’s formand Tine Johansen.

Hvad gør DJ?

Udover at give støtte til monitorering og forskning på området samarbejder DJ med Pluralisterne, som bruger crowdsourcing til at skabe en mere retvisende repræsentation i mediebilledet og kulturlivet. Desuden har DJ fokus på at fremme diversitet i medierne ved blandt andet at udarbejde kildelister.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.