Mediehuse, journalister og andre ophavsretshavere gør fælles front mod tech-giganterne
En lang række danske medievirksomheder satte i 2021 en fælles indsats i gang for at få tech-giganterne til at betale for deres brug af dansk indhold. Nu bliver også Dansk Journalistforbund - Medier og Kommunikation og en række andre rettighedsorganisationer, som f.eks. Dansk Forfatterforening og Dansk Komponistforening, en del af det hold, der arbejder for at få betaling til både medierne og de journalister, fotografer og andre kreative kræfter, der producerer indholdet.
Både i DPCMO – som er udgivernes rettighedsorganisation – og hos Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation er der stor tilfredshed med, at man nu arbejder sammen om at beskytte ophavsretten og få betaling for brug af sit indhold.
DJ har mange medlemsgrupper med en meget stor interesse i arbejdet med at beskytte ophavsretten og sikre betaling for brug af fx pressefotos, illustrationer og tekster.
”De store tech-virksomheder er på mange måder en voldsom udfordring for den danske mediebranche. Derfor er det både logisk og meget positivt, at vi nu samarbejder med udgiverne om at sikre vores rettigheder og betalingen for det værdifulde indhold, som vores medlemmer skaber hver eneste dag,” siger DJ-formand Tine Johansen, som har underskrevet samarbejdsaftalen på vegne af både DJ og en række andre autororganisationer, der repræsenterer forskellige typer af rettighedshavere.
Og Karen Rønde, direktør for DPCMO – som er udgivernes rettighedsorganisation – er helt på samme linje:
“Udfordringen og kompleksiteten er stor, og derfor skal vi stå sammen. For sammenhold gør stærk. Vi vil i fællesskab arbejde for, at tech-giganterne indgår aftaler med danske mediehuse og anerkender, at indholdet er værdifuldt og ejes af producenterne. Vi forventer, at tech-giganterne betaler for den værdi, som danskproduceret indhold giver dem, og vi tror på, at vi sammen kan opnå mere,” siger Karen Rønde, direktør i DPCMO.
Tech-giganter som f.eks. Google og Meta har uhyre stor indflydelse og magt, og derfor er der behov for klare aftaler om f.eks. ophavsretten, som er en grundsten i dansk lovgivning og har stor økonomisk betydning for både indholdsproducenterne og udgiverne i Danmark.
Og da der er tale om globale og økonomisk meget ressourcestærke virksomheder, har DCPMO og Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation brug for politisk opbakning i deres arbejde.
“Derfor håber vi, at Danmark - også i forbindelse med EU-formandskabet i andet halvår 2025 - har viljen og modet til at påtage sig ansvaret og sætte sig i spidsen for arbejdet med tech, så vi sammen kan sikre de rammer, som skal til for at fremtidssikre vores åbne og levende demokrati med høj tillid og sammenhængskraft”, siger Karen Rønde, direktør for DPCMO.
Samarbejdet mellem DPCMO og Dansk Journalistforbund - Medier & Kommunikation samt de øvrige autororganisationer under Copydan Tekst & Node træder i kraft i dag.
Kommentarer