Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Mediedebat: ”Dansk medieindhold har det strålende og helt forfærdeligt”

DJ hilser et nyt udspil til en medieaftale fra Dansk Erhverv velkommen og er enige i hovedbudskabet om, at Big Tech-virksomhederne skal bidrage mere til produktionen af dansk indhold

Tine Johansen

Jacob Nielsen

Det er ikke kun DJ, der venter utålmodigt på, at forhandlingerne om en ny medieaftale går i gang. Dansk Erhverv – som repræsenterer de kommercielle indholdsproducenter - presser også på for at få sat skub i politikerne, og torsdag publicerede interesseorganisationen sit eget mediepolitiske udspil.

Hovedbudskabet i udspillet flugter i store træk med et af hovedbudskaberne i DJ’s udspil til en medieaftale: Dansk indhold er truet af de store udenlandske tech-giganter som facebook, Netflix og Google.

”I Danmark har vi gennem mange år opbygget en stærk og blomstrende kreativ branche. Vi har skabt dansk indhold, som både er elsket og prisbelønnet herhjemme og i udlandet. Desværre er medievirkeligheden i dag fuld af sorte skyer, som truer dansk indhold. Blandt andet fordi amerikanske giganter trænger sig mere og mere på. Den trussel må og skal det kommende medieforlig tage alvorligt og dæmme op for,” udtaler direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, i en pressemeddelelse.

Bekymring for dansk indhold

Torsdag eftermiddag var Brian Mikkelsen og DJ-formand Tine Johansen inviteret i studiet i Kulturen på P1 for at tale om mediepolitik. Hør hele debatten her

Og Tine Johansen bakker Brian Mikkelsen op i bekymringen for dansk indhold, men lægger yderligere en bekymring ind i diskussionen – nemlig for den almene oplysning til borgerne.

”Dansk medieindhold har det strålende og helt forfærdeligt. Strålende, fordi der bliver lavet rigtigt godt og relevant indhold. Forfærdeligt, fordi der på dele af medieområdet ikke er økonomi til at sørge for at gøre det, medierne er sat i verden til; at sikre en oplyst befolkning,” siger hun til DR.

”Rundt omkring på det danske landkort er der ved at brede sig nyhedsørkener. Områder hvor indbyggerne ikke kan være sikre på at få en systematisk og kritisk fri dækning af deres nærdemokrati. Der er valg til lokalvalg i år, men flere steder har indbyggere ikke mulighed for at orientere sig om, hvad der sker på rådhuset eller bliver oplyst om, hvad normeringen er i institutionerne. Det synes jeg er trist,” siger hun.

Big tech skal bidrage

Derfor er Tine Johansen og DJ optaget af, at de store techgiganter skal bidrage til produktionen af indhold i Danmark.

”Facebook og Google er virkelig gode til at gøre det, de er sat i verden for, nemlig at tjene penge. Men de er ligeglade med, hvad der sker på det lokale rådhus. Det betyder, at de har trukket annonceomsætningen over på deres platforme fra det danske mediearbejdsmarked. Og den omsætning mangler på de lokale og regionale medier. Nu har vi været igennem en pandemi og en global krise, og da har det været tydeligt, at det i hvert fald ikke er facebook, vi skal vende os mod for at få en balanceret og troværdig dækning – det er på de frie og uafhængige medier,” siger hun.

Kommentarer