Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Markedet for medietræning

I serien af markedsportrætter ser DJ BIZ NYT denne gang på markedet for medietræning

Medietræning har været en del af det danske kommunikationsmarked siden 1989. Mængden af opgaver er kun blevet større siden da, fordi der hele tiden kommer flere medier til, og dermed er flere, der kommer i medierne.

DJ BIZ NYT ser nærmere på markedet for medietræning.

 

PR Sune Bjørnvig

Medietræningsmarkedet vokser fortsat

Sune Bjørnvig er seniorkonsulent i LEAD Agency og underviser blandt andet kommunikationsstuderende i medietræning. Ifølge ham er markedet i vækst:

"Hvor man i gamle dage kun trænede kommunikationschefen og den administrerende direktør, er man nu gået over til, at man også træner lokale chefer og de forskellige områdechefer. Virkelig tjekkede virksomheder har også nogle eksperter, de trækker frem i stedet for kun at bruge kommunikationschefen."

Camilla Hey Susanne Hegelund

Gode topchefer har styr på kommunikationen

En af de ting, der ifølge Susanne Hegelund kendetegner en god chef i dag, er ikke blot faglighed og ledelseskompetencer, men også evnen og viljen til at kommunikere. Derfor er der stadig vækst i medietræningsmarkedet for topledere

"Typisk har man en direktion eller et ledelseshold, hvor man gerne vil have, at alle får noget træning. Det er måske en gruppe på 15-20 mennesker. Jeg lægger et forløb, og så har jeg som regel tre stykker med hver gang".

PR Mette Koors

Spil på flere strenge: De vilde kanvasdage er ovre

Da Mette Koors startede sin medietræningsvirksomhed i 2003, var markedet stadig nyt, og kunderne lette at erobre, hvis man ikke var bange for kold kanvas. I dag er der mange flere om buddet, og det giver derfor mere mening at have medietræning som en af mange ydelser

"Hvis jeg havde set nogen optræde i fjernsynet, og jeg tænkte 'hvorfor så han så sur ud, eller hvorfor kan jeg ikke huske, hvad han sagde', så ringede jeg simpelthen op til dem og sagde: "Det tror jeg godt, du kan gøre meget bedre"."

PR Dorthe Studsgarth

Træning i hold: Gruppedynamik giver bonus

For 10 år siden blev Dorthe Studsgarth ved et tilfælde bedt om at undervise en gruppe i medietræning. Siden da har hun gjort det til sit speciale, da det giver en god dynamik at undervise flokvis.

"Det er helt klart min vurdering, at markedet vokser"

Kommentarer