Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

”Man skal se sin uddannelse som et kørekort”

Dagen efter Michael Agerholm Olesen blev færdiguddannet journalist stod han med drømmejobbet. Et job, han selv skabte med bachelorprojektet ’Fraggers i From’, der blev opkøbt af TV2 Østjylland. Så hvordan gør man ham kunsten efter?

Michael Agerholm Olesen

Mads Illum Dalsgaard

Blå bog

Michael Agerholm Olesen

Uddannet Journalist 2020 fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Tilrettelægger af ’Fraggers i Form’ ved TV2 Østjylland

For nogle er vejen til drømmejobbet lang og fyldt med små omveje og bump på vejen. For andre er den ret direkte.

Michael Agerholm Olesen er en af dem. For hans vedkomne startede karriere allerede inden han blev færdiguddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Også selvom han ikke var klar over det dengang.

Det betød, at han, dagen efter han havde været til sin sidste eksamen, kunne træde ind i jobbet som tilrettelægger af ’Fraggers i Form’, en Youtube-serien for Tv2 Østjylland, der blev til ved hjælp af en skoleopgave. Ja, du læste ganske rigtigt. En skoleopgave. Og hvordan kan det så lade sig gøre?

De fleste mediestuderende møder på et tidspunkt i løbet af deres uddannelse et fag om entreprenørskab eller innovation. Et fag, der er formet til at udfordre de studerende til at ændre deres arbejdsgang og tænke ud af boksen. Og det var også tilfældet for Michael Agerholm Olesen. På Journalisthøjskolen i Århus hedder faget ’Journalistisk entrepeneurship’. I al sin simpelhed går det ud på at udvikle et mediekoncept lige fra ide til målgruppeanalyse og budgettering.

”Idefasen var vanvittig hård, for vi blev tvunget til at ændre hele vores tankegang. Jeg kan huske, vi sad fem studerende i min lejlighed og bare kæmpede os igennem den ene brainstorm efter den anden,” siger Michael.

Vi kunne ikke andet end grine

Allerede der, havde Michael og hans studiemakker overvejet af skrive deres afsluttende bacheloropgave i konceptudvikling i forlængelse af ’Journalistisk entrepeneurship’.

”Vi kunne ikke andet end at grine. For det virkede for vanvittigt at give sig i kast med så stor en opgave i noget, der allerede var svært. Og så nyt. Vi havde jo kun lige lært, hvordan man gjorde, lige inden vi skulle skrive bachelor”

Men de gjorde. Kastede sig ud i en bacheloropgave i noget, de kun havde prøvet én gang før. Med stor succes. Heldigvis. Efter en månedstid endte de med en 370 siders lang rapport.

”Derfor synes jeg, man skal se sin uddannelse som et kørekort. På skolen får du den teori, du har brug for, men det er først, når du kommer ud på landevejen og får nogle kilometer i benene, at du virkelig begynder at lære.”

Gennem hele forløbet havde de en tæt kontakt til Tv2 Østjylland. Samme sted som Michael var i praktik under sin uddannelse. Ikke fordi de nødvendigvis havde tankerne på at sælge deres koncept, for som Michael siger:

”Helt ærligt, så er det jo vanvittig, at noget vi fandt på hjemme i min lejlighed kunne blive så stort.” 

De brugte nærmere TV2 Østjylland som en ekspertkilde på deres opgave. Her fik de gode råd til at ramme målgruppen, tilrettelæggelse af serien og budgettering.

Dagen efter dagen

Dagen efter deres eksamen modtog de en e-mail fra Tv2 Østjylland.

”Kort sagt stod der bare, at de gerne ville invitere os til et møde dagen efter.”

De vidste ikke helt hvad de skulle ligge i det, og som nyuddannet havde de en del andet i kalenderen de følgende dage. Den nye titel skulle jo fejres med venner og familie. De vidste bare ikke, at de havde meget mere at fejre end som så.

Derfor spurgte de, om det ikke lige kunne vente til engang ugen efter.

”Den mail vi fik tilbage gjorde, det ret klart, at vi burde dukke op til det møde. Også selvom vi havde travlt.  Så vi troppede op dagen efter, og anede virkelig ikke hvad det ventede os.”

Tv2 Østjylland tilbød den dag at købe konceptet ’Fraggers i Form’ og lade Michael og hans studiemakker stå for hele produktionen af den første sæson. 

”Det er stadig vildt at tænke på. Fraggers (red. Fraggers i Form) var en skoleopgave, og nu er navnet printet i et kæmpe logo og plastet over alt på Youtube.”

Første sæson af ’Fraggers i Form’ havde godt 1,5 millioner visninger. Sæson to udkommer for tiden hver fredag.

Ud på landevejen

Men man skal ikke tage fejl. Selvom det kan lyde som om at ideen og succesen kan tilskrives en stor portion held, så er Michael eksemplet på det, Dansk Journalistforbunds Karriererådgivning til enhver tid råder de studerende til; at tage aktive valg gennem studiet.

Det handler om at udnytte valgfag, udveksling og praktik til at forme dine kompetencer efter den, man gerne vil blive.

”Jeg var meget klar over, at det ikke var den tunge journalistik, jeg var drevet af. Jeg drømte ikke om at vælte ministre eller lave dybe aktindsigter, selvom det også kan være virkelig interessant. Jeg kan godt lide – uden det lyder forkert – underholdningsjournalistikken. Den følelse havde jeg meget hurtigt,” siger Michael.

Derfor blev til et valgfag i TV og Michael tog også del i skolens egen nyhedsudsendelse ComingUp. Senere landede han sin praktikplads ved TV2 Østjylland.

”Jeg brugte min praktik til at komme meget rundt i et hus som TV Østjylland som muligt. Altså, der var jo nogle fastlagte forløb, jeg skulle igennem.  Men jeg søgte virkelig selv at prøve en del som SOME, nyheder og tage tjansen som VJ (red. Videojournalist).”

”Jeg endte med at blive drevet af at have lidt ondt i maven, når jeg gik på arbejde, uden at det lyder forkert. Men for mig tydede det bare på, at jeg lavede noget, jeg ikke havde prøve før. Noget der var med til at udvikle mig.”

Et råd

Men det er ikke alle, der er lige så sikre på, hvem eller hvad de drømmer om at blive. Til det har Michael et råd.

”Da vi skulle tilrettelægge første sæson ’Fraggers i Form’, fik vi af vide, at vi skulle levere ni episoder fem måneder senere. Jeg har aldrig arbejdet med så lang en deadline. Altså, det var jo simpelthen så overvældende. Jeg var jo vant til, at man skulle have 2 minutter til nyhederne klar inden for syv timer. Derfor var Fraggers (red. Fraggers i Form) også en kæmpe læringsproces.”

”Derfor synes jeg, man skal se sin uddannelse som et kørekort. På skolen får du den teori, du har brug for, men det er først, når du kommer ud på landevejen og får nogle kilometer i benene, at du virkelig begynder at lære,” siger Michael.

Kommentarer