Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Mads Keilberg Johansen vil gøre den digitale kommunikation usynlig

Som kommunikatør tænker Mads Keilberg Johansen platformsuafhængigt. Han har sejret, når folk ikke længere snakker om, at der skal laves en digital aktivitet.

Mads Keilberg Johansen

 

Jeg havde fået at vide af min dansklærer i gymnasiet, at jeg burde fortsætte på humaniorasporet. På daværende tidspunkt vidste jeg ikke rigtigt, hvad humaniora dækkede over, men da jeg dykkede mere ned i det, tænkte jeg, at det gav meget god mening. Og så fandt jeg ud af, at man kunne læse kommunikation på RUC. Og jeg var fra Roskilde, så det var jo meget belejligt. På RUC er der lidt en sjov opbygning, hvor du skal igennem nogle faste fag, og så har du nogle valgfag, der giver adgang til dine bachelorfag. Jeg søgte ind for at læse kommunikation, men jeg havde egentlig kun trekvart år med kommunikation ud af tre år. Det, syntes jeg, var for lidt. Alligevel kunne jeg kalde mig bachelor i det.

På det tidspunkt havde jeg ikke nogen studiejobs, der var fagligt relevante. Det var faktisk ret svært, for der var ikke særligt mange af dem. Det har heldigvis ændret sig nu. Men for at opveje det, jeg ikke kunne få i et studiejob, lavede jeg frivilligt arbejde i Røde Kors ad forskellige omgange. Blandt andet i Røde Kors Hovedstaden, hvor jeg skrev nyhedsbreve og artikler til hjemmesiden. Jeg sad også i Den Politiske Styregruppe, hvor jeg lavede kampagne- og lobbyismeaktiviteter. På det tidspunkt havde jeg en forestilling om, at jeg godt kunne tænke mig at lave kommunikation, der var lidt mere politisk rettet.

På kandidaten, hvor jeg læste Politisk Kommunikation og Ledelse, var det heller ikke, som jeg havde forestillet mig. Overhovedet. Den uddannelse viste sig på ingen måde at være et værktøjsfag. Det handlede mere om at iagttage sine omgivelser og ud fra et ledelsesbegreb komme med nogle anbefalinger til, hvordan man kan gøre tingene bedre. Det var mere politisk filosofi, end det var kommunikation. Man kunne godt have den forestilling, at man ville tage den uddannelse og komme ud og blive spindoktor, men det var så langt fra særlig rådgiver, som noget kunne være. Men jeg tænkte, at CBS kunne noget i forhold til at styrke min profil over for erhvervslivet. Så jeg holdt fast og fokuserede på at komme i praktik, så jeg kunne lade det være min vej ind til det, jeg gerne ville. Jeg fandt ud af, at jeg gerne ville på bureau, hvilket heldigvis lykkedes.

Om arbejdet som digital chef hos Holm Kommunikation


Min ambition er at få det digitale til at være usynligt. Det vil sige, at man ikke skelner mellem, om noget er digitalt eller ej. Jeg har sejret, når folk ikke snakker om, at vi skal lave en digital aktivitet. I praksis ser det sådan ud, at man som kommunikatør tænker platformsuafhængigt, hvor man er i stand til at tilrettelægge kommunikationen på en måde, så den kommer ud på de rette kanaler. En avis er eksempelvis ikke bare en fysisk avis i dag. Det er sociale medier, en hjemmeside, en app og meget andet. Så en tekst skal tilpasses voldsomt mange kanaler, og der er vores ambition, at vi selvfølgelig skal ramme målgruppen der, hvor de er. Det lyder meget banalt, men i praksis skelner man stadig rigtig mange steder. Det er overraskende, hvor mange virksomheder der tænker gammeldags eller traditionelt.

Mit råd til studerende er, at de tidligt i deres karriere skal tænke over at gøre sig attraktive. Det afgørende for mig, når jeg skal indkalde til en samtale, er, at du har lavet noget uden om din uddannelse. Jeg kan jo se, hvad du læser, men jeg kan ikke alene ud fra karaktererne vurdere, om du er dygtig. Det kan jeg se, hvis du har haft et job, for så må det være et blåstempel af, at du kan noget derude. Så du skal fokusere på at opbygge dig selv og også finde ud af, om du er en generalist, eller om du vil specialisere dig. Det er rart for mig at vide, hvilken type profil du er. Noget, vi også altid spørger om, er, om du har skrevet et eller andet i forvejen. En fotograf har jo altid en portefølje, men det er der eksempelvis ikke mange kommunikatører, der har. Men det ville være fedt, hvis de havde, da det i sig selv er et CV. Den fedeste ansøgning ville være fra en person, som skilte sig ud, en med erhvervserfaring og en, som sendte noget super fedt og fængende med, som vedkommende havde skrevet.

 

33-årige Mads Keilberg Johansen har en bachelor i kommunikation fra RUC og en kandidat i Politisk Kommunikation og Ledelse fra CBS. Han står bag bloggen KeilbergChristiansen.dk om sociale medier og digital kommunikation, og siden 2016 har han været ansat som digital chef hos Holm Kommunikation.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
1 Personlige oplysninger
2 Uddannelse
3 Årsager til indmeldelse
4 Resumé

Personlige oplysninger

Uddannelse

Udfyld dette felt hvis din uddannelse ikke er på listen.
Udfyld dette felt hvis din uddannelse ikke er på listen.

Årsager til indmeldelse

Årsager
Udfyld dette hvis din årsag ikke er på listen

Resumé

Personlige oplysninger
CPR-nummer
Titel
Fornavn
Efternavn
Adresse
C/O Adresse - navn på den person du bor hos
Postnummer
By
Land - hvis andet end Danmark
Telefon
Mobil
E-mail
Uddannelse
Uddannelsesinstitution
Uddannelsesniveau
Anden uddannelse
Uddannelsen er påbegyndt
Uddannelse er/forventes afsluttet
Tilføj en anden uddannelse
Uddannelsesinstitution
Uddannelsesniveau
Anden uddannelse
Uddannelsen er påbegyndt
Uddannelse er/forventes afsluttet
Andre bemærkninger
Årsager til indmeldelse
Årsager
Anden årsag
BEHANDLING AF PERSONDATA. Når du bliver medlem i DJ, vil de oplysninger, du giver os i forbindelse med dit medlemskab, blive registreret i vores medlemssystem. Oplysningerne bliver behandlet fortroligt og bruges kun til at kunne rådgive dig, servicere dig bedst muligt og orientere dig om vores aktuelle tilbud. Dine adresseoplysninger bliver løbende opdateret fra CPR-registret. Vi videregiver kun oplysninger, når det er påkrævet af lovgivningen, eller sikrer dig bedst mulig service, overenskomster, pensions- og forsikringsordninger. Vi videregiver i den forbindelse oplysninger til offentlige myndigheder, forsikringsselskaber, NETS (betalingsservice), a-kasser, faglige organisationer og overenskomstparter. Når du indsender indmeldelsesblanketten, giver du samtykke til, at vi kan registrere og behandle dine oplysninger, og at vi sender medlemsinformation og tilbud til dig. Du giver også samtykke til at arbejdsgivere jf. overenskomsten kan afgive lønoplysninger til den årlige lønstatistik. KONTAKT OG ÆNDRINGER. Du kan selvfølgelig altid få indsigt i samt opdatere de registrerede oplysninger ved at logge ind på Mit DJ eller kontakte os. Hvis du ønsker at klage, kan du kontakte: Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K.