Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Må jeg dele opslag fra min arbejdsgiver på min private facebookprofil?

Pas på med at være for rar ved din arbejdsgiver i forhold til at dele arbejdsrelaterede ting på dine egne sociale medier. Et nyt fokusområde fra Forbrugerombudsmanden om deling af arbejdsrelateret indhold på private sociale medier kan ende med at give din arbejdsgiver problemer.

Sociale medier

Jonas Pryner Andersen

Læs mere i denne guide til sociale medier og din ansættelse

Er du kommet i problemer på din arbejdsplads pga. din adfærd på sociale medier, kan du kontakte DJ's Rådgivningsafdeling

Det kan være fristende at dele artikler, opslag eller begivenheder fra sin arbejdsplads på sine egne sociale medier. Men hvad der ved første øjekast kan virke som en god, loyal handling over for din arbejdsgiver, kan ende med at give arbejdsgiveren problemer med Forbrugerombudsmanden. For hvis dine delinger anses som værende foretaget som led i dit arbejde og har du ikke markeret opslagene som sådan, kan det blive anset som reklame. Og det er i strid med reglerne om skjult reklame. Som ansat er det dog typisk din arbejdsgiver, der kommer til at stå til ansvar over for Forbrugerombudsmanden.

Privat eller professionel

Helt afgørende, når du deler indhold fra din arbejdsgiver i dine egne, private kanaler er, om du deler det som privatperson, eller om det er i arbejdsøjemed, forklarer advokat i DJ, Anders Sevel Johnsen, der er specialist i mediejura:

”Hvis du bare deler noget ud af det blå, uden at din arbejdsgiver på nogen måde er involveret eller har opfordret dig til det, anses det typisk som privat. Og så må du gerne dele på dine sociale medier. Men hvis der på arbejdspladsen er kutyme om, kultur for, aftale om eller opmuntring til at dele arbejdspladsens indhold på medarbejdernes egne medier, vil det blive anset som en arbejdsrelateret deling, og så er det reklame,” forklarer han.

Reglerne for reklame på sociale medier er, at det skal være synligt, at det er reklame, og modtagerne skal have mulighed for at vælge det fra. Er der en klar aftale med din arbejdsgiver om, at du skal dele indhold på din private profil, skal du skrive, at det er reklame. Er det derimod kutyme eller indforstået, at du deler, skal du skrive, at du arbejder for virksomheden.

"Mange tænker måske ikke så meget over det, når de deler indhold fra deres arbejdsgiver, og meget ofte vil det være en privat deling. For andre er der nogle klare aftaler med arbejdsgiveren om, at du fx skal bruge sin egen facebook-profil til at dele artikler eller begivenheder, og så skal du altså mærke det som reklame og sikre sig, at ens følgere kan fravælge den slags opslag. Dine venner og følgere har jo ikke valgt, at de skal have reklame fra din arbejdsgiver,” siger Anders Sevel Johnsen.

Det er Forbrugerombudsmanden og i sidste ende domstolene, der skelner imellem, om dine delinger sker i privat eller arbejdsmæssigt regi.

Arbejdsgiverens ansvar

Som ansat på en arbejdsplads er det dog typisk ikke dig selv, men din arbejdsgiver, der kan komme i problemer med Forbrugerombudsmanden, hvis du overtræder reglerne for skjult reklame. For arbejdsgiveren skal sikre sig, at du kender reglerne og ikke overtræder dem. Men du kan altså bringe din arbejdsgiver i fedtefadet, hvis du ikke deklarerer delte arbejdsopslag ordentligt.

Læs mere i denne guide til sociale medier og din ansættelse

Freelancere

Har du ingen arbejdsgiver, skal du være opmærksom på, at du vil kunne blive betragtet som erhvervsdrivende og dermed være omfattet af markedsføringsloven, hvis du deler dine kunders opslag på dine egne sociale medier som led i en aftale, eller hvis du reklamerer for din egen virksomhed. Det betyder, at der er skærpede regler for, at dine venner skal have mulighed for at afmelde indhold fra dig og i øvrigt, at der kan gælde særlige regler fra de specifikke sociale medier.

Læs mere om at bruge sine private sociale medier som freelancer

 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.