Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

KOM19: Her er de 4 nominerede til Årets Kampagnepris

Ved årets kommunikationskonference KOM19 den 9. maj, uddeler DJ og Kforum for tredje gang prisen for årets bedste kampagne. I år modtog juryen så mange stærke bud, at de har valgt at nominere hele fire forbilledlige kampagner.

KOM19 logo

Sofie Anthonisen

Prisen for årets kampagne gives til en virksomhed, organisation eller andre, der har opnået særlig opmærksomhed og resultater med en kampagne solidt funderet i kommunikationsfagets metoder. Prisen kan gives for vovemod, kreativitet, resultater eller bred faglig anerkendelse. De fire meget forskellige nominerede kampagner, der virkelig viser bredden i kommunikationsfaget, bliver her præsenteret i tilfældig rækkefølge:

Kedsomhedsknappen

MU. ST for Nationalmuseet

Hvordan får man børn til at plage om at komme på museum spørger MU. ST? Med Kedsomhedsknappen har MU.ST taget et originalt, uforudsigeligt og kontroversielt greb i brug. Helt konkret, så sker der det, at hvis børnene tør trykke på Kedsomhedsknappen vil den åbne for en særlig og anderledes verden i børnehøjde på museet - fx vække en genstand eller person på museet til live! I påsken 2018 fik Kedsomhedsknappen premiere, og det nye tiltag blev med det samme en succes. Den fik massiv medieomtale, og antallet af besøgende i påskeugen steg med 40%. sammenlignet med året forinden. Alene i påskeugen solgte Nationalmuseet knap 400 årskort. Til sammenligning solgte de 500 årskort i løbet af hele 2017. Det betød kødannelse hele vejen rundt om bygningen, og Nationalmuseet måtte stoppe annonceringen før tid, fordi de ikke kunne håndtere flere gæster.

Juryens begrundelse

Det er virkelig en simpel, men ikke desto mindre genial idé, kampagnen bygger på. Ideen er så original, at den dårligt kan kopieres af andre museer. Men modet og viljen, der ligger bag Kedsomhedsknappen, har alle andre museer god grund til at lade sig inspirere af. Det er en faglig funderet og solid og kreativ kommunikationsindsats, der har løst det, den skulle.

Læs mere om kampagnen for kedsomhedsknappen

Det sker ikke for mig

Holm Kommunikation A/S for Sikkerhedsstyrelsen

Hvordan kommunikerer man et vigtigt budskab til en ung målgruppe, der er notorisk kendt for ikke at ville lytte til voksne? Holm Kommunikation skulle hjælpe Sikkerhedsstyrelsen med at ramme unge mænd mellem 15 og 35 år i forbindelse med deres årlige fyrværkeri¬kampagne. For Holm Kommunikation blev del af svaret, at de ville undgå de løftede pegefingre, men fokuserede på kommunikationsprincippet om ”Show it, don’t tell it”. Det gjorde de ved at brug af en 5D Virtuel Reality-oplevelse, hvor unge mænd så VR-videoen samtidig med, at et hold af skuespillere udsatte deres krop for det, de så i videoen. Kampagnens omdrejningspunktet var en video af to unge mænds reaktion på 5D-oplevelsen. Antallet af unge, der kom til skade med fyrværkeri, faldt (ligesom sidste år) med 11,4 pct. til det laveste antal skader i 10 år.

Juryens begrundelse

At kampagnen organisk nåede ud til over 1 million personer på Facebook, er i sig selv en bedrift. Og at den gjorde det i en yderst kort kampagneperiode, nemlig fra d. 15.-31. december som er den periode hvor fyrværkerisalget er åbent, gør bare eksponering endnu mere beundringsværdig.  Det er utraditionelt brug af spændende virkemidler på en ellers klassisk adfærdsregulerende kampagne fra en styrelse. Det er godt kommunikationskampagnearbejde.

Læs mere om kampagnen for Sikkerhedsstyrelsen

Snap Pack

CommunityContent, Staerbo Communication, Yellow og IUM for Carlsberg

Carlsbergs største bæredygtige satsning nogensinde, Snap Pack, en 6-pack, hvor dåserne er limet sammen, har taget tre år at udvikle, og kommunikationen omkring satsningen har været højt prioriteret. Historien skulle fortælles af to omgange – både i september, da nyheden om opfindelsen blev offentliggjort, og i starten af 2019, da Snap Pack’en ramte butikkerne. Kampagnen baserer sig både på et PR-spor og et reklamespor. Dækningen har i første indsats i september skabt 120 eksponeringer i landsdækkende medier, herunder Aftenshowet og TV-Avisen.

Juryens begrundelse

Med purpose brand activism rammer kampagnen en tidsånd lige i solar plexus. Kampagnen forbinder på fineste vis kommunikation med kampagne og reklame. Kampagnen ser fremad og er en markant del af en klimadagsorden. 

Læs mere om kampagnen for Snap Pack

PFA

Med grundig faglig tyngde har PFA gennem kampagnen ”Det gode seniorliv” indtaget en stærk position i seniordebatten, hvilket understøtter både samfundsudviklingen og PFA’s omdømme og kommercielle ambitioner. Nedsættelsen af PFA’s tænketank, Den nye 3. alder, er omdrejningspunktet for den langsigtede kampagneindsats med mange delmål.

Involvering har været et nøgleord for kampagnen. Lige fra at inddrage medarbejdere, indtænke en CBS Case Competition, workshops på Folkemødet, høring i Folketinget og konference, og nu er PFA endda inviteret med i regeringens seniortænketank som den eneste repræsentant fra pensionsbranchen.

Juryens begrundelse

PFA har lagt en ambitiøs og langsigtet kampagneplan, som har resulteret i, at PFA har indfriet deres ambition om at få en stærk position i seniordebatten. De har formået at skabe et rum for diskussioner om seniortilværelsen, er kommet med konkrete anbefalinger og er blevet inviteret med ind i andre foraer pga. deres ekspertviden. Det skyldes i vid udstrækning en god kampagneindsats. Derfor bliver PFA også nomineret til Årets Kampagnepris.

Læs mere om kampagnen ”Det gode seniorliv”

Kom med til KOM19 og mød vinderen

De nominerede kampagner vil alle blive præsenteret ved KOM19 d. 9. maj på Docken, hvor vinderen også bliver afsløret. Ud over kampagneprisen uddeler vi KOM-prisen til en person, der ved en særlig indsats har sat fokus på eller styrket kommunikationsfagets udvikling i Danmark.

Du kan stadig nå at sikre dig en billet og få et fagligt boost ved KOM19.

Juryen bag KOM-priserne er: Anna Rørbæk, grundlægger, Rørbæk Kommunikation, Sune Bang, direktør og partner, kommunikationsbureauet København, Sine Nørholm Just, professor, RUC, Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum og Patrick Mark Reimers, kommunikationskonsulent, DJ - Medier & kommunikation.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Sofie Anthonisen

KOM19 PROGRAM

Bliv klogere på værktøjer og discipliner du som kommunikatør kan bruge til at skabe meningsfyldte relationer til dine medarbejdere, kunder og brugere.

Fordele for kommunikatører

Får du den rigtige løn? Er din kontrakt i orden? Trænger du til efteruddannelse? DJ har masser af stærke tilbud til kommunikatører.

Vi organiserer allerede over 2000, der arbejder med kommunikation både offentligt, privat og som selvstændig – og også chefer. Find inspiration og artikler om Kommunikation & PR

Se hvad DJ kan tilbyde dig – og meld dig ind i Danmarks stærkeste netværk for kommunikatører!

Jeanne Kornum

KOM-PRISERNE

Priserne er en hyldest til stærk faglighed, vovemod, kreativitet og innovation i kommunikationsfaget og -branchen.