Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Kom helt tæt på målgruppen #gåpåinstagram

Lakridskongen Johan Bülow, Baresso Coffee og Visitcopenhagen. Det er nogle af de danske virksomheder, der har flere tusind følgere på Instagram. Men er Instagram også stedet for dig med en lille bitte virksomhed? Hvad er det præcis dette sociale netværk kan, som de andre ikke kan? Og hvordan får I overhovedet nogen til at følge jer? Svarene kommer her.

PR

Da Instagram blev lanceret i 2010 fik det hurtigt ry for mest at være et sted, hvor fnisende teenagetøser flashede deres fletninger. Meget er sket siden da, og i dag kan du blandt andet finde en 12-punkts manual for virksomheder i Instagrams ”Help center”. Flere danske virksomheder har også set fordelen i at benytte Instagram forretningsstrategisk.

Hvad er det præcis Instagram kan tilbyde virksomheder i forhold til de andre sociale medier?  

– Instagram er det mest visuelle af de sociale medier. Det rammer plet i en tid, hvor der er mere og mere fokus på lækre billeder, og vi alle springer ud som amatørfotografer, understreger Trine Dan Sørensen, der er Social Media Advisor i konsulentvirksomheden Bigum&Co.

Billeder virker ofte mere autentiske end ord, og på Instagram får følgerne en fornemmelse at komme med om bag facaden, påpeger Trine Dan Sørensen.

– For de virksomheder, der benytter Instagram forretningsstrategisk, spiller 'bag facaden'-elementet en vigtig rolle i brandingen, og fordi billeder ofte virker mere personlige end en tekstopdatering, er det muligt at skabe fornemmelsen af en tættere kontakt, fortæller hun og nævner 'Lakridskongen' Johan Bülow som et godt eksempel på en endog meget personlig profil.  

 – Han har mere end 12.000 følgere. Der er også billeder af lakridser, men det er ikke det, der fylder mest. Han tager sine følgerne helt med ind i privaten og viser også billeder af sin kæreste og sin datter. 

Anerkend følgerne

En stor del af kulturen på Instagram handler om, at følgerne også er med til at brande dit produkt.   

– Hvis man eksempelvis følger Baresso Coffee, så lægger man lige et billede op derfra, når man står nede i sin lokale Baresso, også fordi Baresso er en af de virksomheder, der er rigtig gode til at reagere på den form for opmærksomhed. Når en medarbejder fra Baresso efterfølgende kommenterer eller anerkender billedet, skaber det en god stemning for følgeren, og så er der større sandsynlighed for, at han også vælger Baresso næste gang, han skal ud at drikke kaffe. Hvis virksomheden derimod aldrig reagerer på følgernes hasttags, bliver relationen nok ret begrænset, forklarer Trine Dan Sørensen.

Hvad er det især for virksomheder, der bør være på Instagram?

– Det afhænger af, hvilken målgruppe man har. De fleste instagrammere er et sted i 20´erne, men der kommer flere og flere som også er i 30´erne og 40´erne.  Instagram er stadig en platform, hvor man som virksomhed har mulighed for at vise, at man har fingeren på pulsen og ved, hvad folk gerne vil have. Samtidig er det forholdsvis nemt at finde ud af, om man har en målgruppe på Instagram. Man kan se præcis, hvem man bliver fulgt af, og hvad de ellers følger. Jeg tror på, der er et stort potentiale for rigtig mange virksomheder, hvis de lærer at bruge det rigtigt, sætter tid af til at anerkende deres følgere og også selv husker at være sociale på andre profiler.

Hvad skal man efter din mening passe på med at gøre?

– Man skal ikke lægge billeder op, der ikke skaber værdi for følgerne. De skal mærke, at virksomheden giver dem noget, de ikke kan få andre steder.  Det sender også et lidt uheldigt signal, hvis man ikke selv følger nogen og viser, at man også lader sig inspirere. Det er en fejl, mange virksomheder begår, eksempelvis Baresso, der har 6936 følgere, men kun følger en. Det sender et lidt uheldigt signal, at man kun gider være social inden for sine egne vægge.

Læs også:

Tre professionelle måder at bruge instagram på

Fire grundregler, hvis din virksomhed skal på instagram

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.