KOM 18: Bioaffaldskampagne vinder kampagneprisen
Hvordan får man 300.000 husstande til at tage en lille grøn skraldespand i brug? Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune valgte den simple løsning: Man stiller den på folks dørtrin.
Jeanne Kornum Kommunikationschef Amanda Justesen og grafisk designer Tine Bach Hansen fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune modtager prisen for bedste kampagne.
Valget af vinderkampagnen begrundes af professor på RUC Sine Nørholm Just med, at den ”samlet set byder på et massivt mix af online og offline kommunikation, men at det særligt er offline-delen, vi hæfter os ved. Synlighed i gadebilledet, de mange dialogbaserede tiltag og den tætte kobling mellem kommunikation og handling.
Men først og fremme skraldespanden. Man kan næsten sige, at den talte for sig selv, hvilket har stillet store krav til timing og koordination. Men det lykkedes. Og det var klogt. For måske gider københavnerne fortsat ikke rigtigt tale om affaldssortering, men de gider godt at gøre det. I dag sorterer 72% af københavnerne bioaffald.”
Kommentarer