Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Jobskifte: Fra journalist til kommunikatør

DJ-medlem Susanne Bloch Kjeldsen er skiftet fra journalist til kommunikatør - samme sted. Hvor hun som fagbladsjournalist havde sit fokus på historier om medlemmernes virkelighed, har hun som kommunikationskonsulent fået et bredere perspektiv og flere udviklingsopgaver, men er indimellem længere fra de sygeplejersker, hun formidler til.

Kommunikatør

Jacob Nielsen

Overvejer du et jobskifte?

DJ har lavet en guide til, hvordan du griber et eventuelt jobskifte an. Det er blandt andet vigtigt, at du ikke kun går efter det, du kan. Men også det, du gerne vil. Få en række gode råd og læs om andre, der har skiftet job.

Susanne Bloch Kjeldsen har været ansat i Dansk Sygeplejeråd i 22 år. De fleste af dem på fagbladet Sygeplejersken som skrivende journalist og redaktionssekretær, og de sidste par år som først presse- og nu også kommunikationskonsulent. Fagbladet har i Dansk Sygeplejeråd fungeret uden frihedsbrev siden 2009, og journalister og kommunikatører arbejder i samme afdeling.

”Jeg byttede stilling med en kollega indenfor kommunikation og presse, i første omgang for et halvt års tid, men da vi begge er tilfredse med jobskiftet, er det nu blevet permanent.”

Hvilke opgaver løser en kommunikationskonsulent i Dansk Sygeplejeråd?

”Det er virkelig en lang liste af opgaver: Skrive nyheder og debatindlæg, facilitere workshops, rydde op i gamle temasider på hjemmesiden, eller lave nye temasider, få lavet genrebilleder til web, indgå i netværk med andre organisationer, hvor man mødes omkring et kommunikationsprojekt, og bærer sin viden med tilbage til Dansk Sygeplejeråd. Planlægge indhold til sociale medier og udvikle strategier for de forskellige medier og nyhedsbreve.”

Derudover har kommunikationsafdelingen også en opgave i at få et overblik over, hvem der decentralt udsender nyhedsbreve rundt omkring i organisationen.

”Vi kører en proces lige nu, hvor vi forsøger at blive skarpere på, hvad medlemmerne modtager fra os. Det er lidt af en opgave for en organisation, hvor mange sender mails og nyhedsbreve ud.”

De aktive medlemmers engagement fylder også meget i hendes nuværende job.

”Vi har en del aktive medlemmer og ildsjæle, der gerne vil have os til at være mere aktive på de sociale medier og som generelt stiller store krav til vores kommunikation. De holder os i ørerne."

Nogle af de nye udfordringer, hun er stødt på i forbindelse med jobskiftet, er kompleksiteten i at arbejde i en politisk styret organisation.

”Der er ikke en tydelig skillelinje mellem, hvad den politiske ledelse og den administrative ledelse tager sig af, det gør mit arbejde mere komplekst ind imellem.”

Ny kommunikationsstrategi

Susanne Bloch Kjeldsen fortæller, at organisationen skal have lavet en ny kommunikationsstrategi. Den seneste er fra 2009.

”Vi er ude at støvsuge alle hjørner af organisationen. Kredsmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, ildsjæle, almindelige medlemmer. Hele vejen rundt søger vi input til, hvad de tænker om Dansk Sygeplejeråds kommunikation.”

Lige for tiden arbejder hun mere strategisk end producerende, men det fortsætter ikke nødvendigvis.

”Jeg har tidligere omskrevet en stor forskningsrapport til pixiudgave – og kunne for eksempel godt blive stillet til opgave at lave en bog med seks cases, der fortæller om sygeplejerskernes arbejdsliv.”

"Det er stadig sygeplejerskernes verden, der er det vigtigste i mit job”, citat Susanne Bloch Kjeldsen

Efteruddannelse nødvendig

I forbindelse med jobskiftet har Susanne Bloch Kjeldsen taget længere kurser i personlig gennemslagskraft og i branding og kampagnearbejde og et dagskursus i brugen af Facebook.

”Det har krævet ny indlæring at flytte afdeling. Jeg har skulle sætte mig ind i brugen og opbygningen af hjemmesiden, nye skabeloner og ny viden om sociale medier. Der har været en såkaldt teknisk mur at passere, før jeg har kunnet sætte nye ting i gang.”

Fra journalist til kommunikatør

Skiftet fra journalist til kommunikatør er ikke enestående i sig selv, men hvordan opleves jobskiftet indenfor samme organisation? Og hvad oplever hun af forskelle på de to jobfunktioner?

”For mig er der rigtig meget udvikling i kommunikationsjobbet. Hver opgave er kompliceret, og du skal både tænke bredt internt og eksternt i forhold til kanaler, målgrupper og interessegrupper. Jeg kan godt lide at have ansvar for projekter, og det har jeg i højere grad nu.”

Hvad har du lært som fagbladsjournalist, som du bruger i kommunikationsjobbet?

”I rollen som journalist havde jeg meget blikket vendt mod medlemmerne og deres omverden. Det skal jeg i højere grad minde mig selv om i dag, da du som konsulent nemt kan fortabe dig i det interne og selve organisationen. Der skal min opmærksomhed også være, ikke mindst på formandskabet, men jeg skal jo ikke glemme vores almindelige medlemmer. Det er stadig sygeplejerskernes verden, der er det vigtigste i mit job.”

Hvor hun som fagbladsjournalist havde et godt blik for medlemmernes hverdag, havde hun til gengæld sværere ved at forstå de interne interesser i organisatioenen.  

”Jeg var i min egen verden af research og temaer. Kan jeg nu få fat i den her forsker? Er det her vinklet? Mit hoved var helt optaget af journalistiske greb, og jeg havde svært ved at forene mit arbejde med foreningens strategiske interesser."

Vidensdeling og samarbejde på tværs

Med sin nuværende erfaring fra begge poster kan hun se, at der er et uudnyttet potentiale i en højere grad af vidensdeling på tværs.

”Jeg synes, der går noget synergi og viden tabt, og jeg kunne godt tænke mig at involvere fagbladet noget mere, og lave nogle ting på tværs. Det ville hjælpe os alle med at få oversat den medlemsvirkelighed, som det er afgørende, at vi kan ramme med vores formidling.”

Men hvordan etablerer du sådan et samarbejde mellem journalister og kommunikatører i samme organisation?

”Forudsætningen for at etablere et samarbejde er, at angsten bliver taget ud af rummet. Enhver journalist er på vagt og vil for guds skyld ikke drejes ind i noget strategisk kommunikation. Og det skal du heller ikke som journalist, du skal værne om rollen som medlemmernes repræsentant. Men nysgerrigheden og viljen til at lytte skal komme fra begge sider.”

Ny jobidentitet

Til spørgsmålet om det har betydet noget for jobidentiteten, at hun er skiftet fra journalistik til kommunikation, svarer hun hurtigt nej.

”Mit job har altid været at skabe værdi for medlemmerne, nu gør jeg det bare på anden vis. Det er også vigtigt for medlemmerne, at de kender reglerne omkring barsel, og at vores kommunikation er strømlinet og tilgængelig. Det er bare en anden værdi, jeg skaber nu.”

KØB DIN BILLET TIL KOM19 NU

Årets største kommunikationskonference, KOM19, finder sted 9. maj i København. Køb din pre-programme billet til nedsat pris allerede nu.

Læs mere og køb billet

Fordele for kommunikatører

Får du den rigtige løn? Er din kontrakt i orden? Trænger du til efteruddannelse? DJ har masser af stærke tilbud til kommunikatører.

Vi organiserer allerede over 2000, der arbejder med kommunikation både offentligt, privat og som selvstændig – og også chefer.

Se, hvad DJ kan tilbyde dig – og meld dig ind i Danmarks stærkeste netværk for kommunikatører!

Lars Bech

BOOK EN KARRIERESAMTALE

DJ's medlemmer kan få en personlig karriereudviklingssamtale af 1 times varighed med fokus på sparring, rådgivning og coaching.