Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Hvordan skal influencere passe på børn på digitale platforme?

Deling af billeder og andet indhold af børn er et emne, der kan vække stærke følelser. For er det ok, at man som influent deler billeder af sine børn med sine mange følgere? Og hvad hvis man endda tjener penge på det samtidig? Forbundet for Influenter og Blogger i DJ holdt i februar debatmøde på Christiansborg for diskutere, om der skal indføres strengere regler for deling af indhold med børn på digitale platforme.

Konference i fællessalen

Mikkel Inumineq Paneldebat. Fællessalen på Christiansborg.

Lisbeth Kiel

Mikkel Inumineq Lisbeth Kiel, formand for Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ

En fyldt Fællessal på Christiansborg med omkring 150 fremmødte – de fleste influenter, men også repræsentanter fra interesseorganisationer, virksomheder og politikere – tog mandag formiddag hul på en debat, der nok allerede har kørt mange andre steder på forskellige platforme – nemlig om der er tilstrækkelig beskyttelse af børn på digitale platforme. Og endnu mere specifikt i debatten denne dag – med særligt fokus på influenter og bloggeres deling af deres egne børn på deres kanaler.

Det var specialgruppen Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ, der havde arrangeret konferencen, og formand Lisbeth Kiel bød velkommen med disse ord:

”Vi har oplevet sjældent stor opbakning til dette debatmøde, hvilket kan forekomme lidt specielt, når det i princippet handler om at regulere og stramme op på vores arbejdsliv. Men i Forbundet for Influenter og Bloggere mener vi, at udfordringen med deling af indhold med børn på digitale platforme skal løses ved en kombination af lovgivning, sund fornuft og etiske retningslinjer,” sagde hun.

Netop de etiske retningslinjer er en ting, som specialgruppen har arbejdet for i flere år. De har således formuleret 14 retningslinjer for bloggere og influenter, som influent-medlemmer og andre seriøse influencere kan støtte sig op ad.

Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ havde inviteret en række forskere og eksperter inden for både jura, sociale medier, børns medieforbrug og influencer-branchen, mens to politikere primært var med for at lytte og byd ind med politiske holdninger.

Lotte Rod

Mikkel Inumineq Lotte Rod fra Radikale Venstre

Og for børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod, er denne debat et område, som splitter politikerne.

”Det er første gang, vi diskuterer det her på Christiansborg, og vi er mange politikere, der er i tvivl om, hvad vi skal mene. Det kan godt blive en sprængfarlig debat, når det handler om vores børn. Jeg vil gerne være med til at lave nogle regler, der er så stramme, at alle influencere konkurrerer på lige vilkår. Altså ved at have en lovgivning der sikrer, at virksomhederne, der vil hyre en influencer til at bruge sine børn, ikke bare kan ringe til den næste i rækken, hvis den første siger nej tak,” siger hun.

Efter de mange faglige indspark fra talerstolen blev ordet givet frit i salen. Og her var også en del forskellige holdninger til, om det overhovedet er ok at bruge sine børn kommercielt på sine digitale platforme. For hvor går grænserne mellem hensynet til børnenes privatliv, ytringsfriheden og forældres eget ansvar for at vurdere, hvad der er ok at lægge ud af deres egen familie?

Debatmødet endte ikke med et entydigt svar – men satte gang i en debat, der helt sikkert kommer til at fortsætte.

Kommentarer