Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Hold fokus i junglen af tilbud om nye, flere og bedre kompetencer

Som selvstændig er det dit eget ansvar at holde dine kompetencer skarpe. At være opdateret. På det faglige. På medierne. På formaterne. På genrerne. Og det er ikke tilbud om kurser og des lige, der mangler. Det handler blot om at vælge. Her får du to eksperters 10 bedste bud på, hvordan du finder din retning, skaber en strategi og bereder dig på en fremtid, som kalder på alsidige kompetencer og samtidig på, at du skiller dig ud fra mængden.

Majbritt Lund

Anne Kring Majbritt Lund

Jessica Panke Wagner

Thomas Rønn, TR Media Jessica Panke Wagner

Kender du det, at indbakken flyder over af nyhedsbreve om kurser, der inviterer til at blive en SoMe-dræberhaj, den skarpeste til SEO-tekster, den dygtigste til at flette et nyhedsbrev med kant eller skrue mobilvideoer sammen, fordi det er den formidlingsform, der hitter lige nu ?

Jeg kender det. Uden undtagelse modtager jeg hver dag tilbud som disse. Og i min begejstring for at blive ved med at lære nyt og indrømmet med en frygt for at gå i stå ved min læst og blive overhalet inden om - af tiden og af andre gode folk, farer jeg rundt og lærer… det hele halvt. Sådan kan det føles. Og når man er selvstændig og ikke har en afdeling eller en redaktion i ryggen at sparre og dygtiggøre sig sammen med, er det hele lidt på gefühl. Gør jeg det rigtige ?

Journalist Majbritt Lund, der også er selvstændig, går helt anderledes til værks. HR og ledelseskonsulent, Jessica Panke Wagner, der har kompetenceudvikling som arbejdsfelt, kommer med gode råd til, hvordan vi skaber fokus. Læs med:

Find din retning

Der bliver flere og flere af os. Selvstændige og freelancere. Til at dele kagen. Og vi kan være helt sikre på, at det ikke er lige store stykker, vi får af den pulje af opgaver, som virksomhederne ligger ude i byen. Det gælder i sagens natur om at holde sig til ilden, blive ved med at udvikle sig i takt med nye krav og tendenser i mediebranchen for at stå allerbedst i forhold til at kunne løse de mangeartede opgaver, der er derude. Til sammenligning har rollen som journalist, fotograf og kommunikatør ude på arbejdspladserne også konverteret til 4.0. samfundet. Som det ser ud, er det ikke længere nok blot at kunne skrive godt. 

Jessica Panke Wagner har beskæftiget sig en hel masse med kompetenceudvikling og fremtidens arbejdsmarked, bl.a. med en fortid hos Institut for Fremtidsforskning og Mærsk. Jessica Panke Wagner er i dag selvstændig med PankeHR og kender selv ganske godt til problematikken om at ville favne bredt. Det var faktisk sådan, hun selv startede. Favnede de opgaver, der bød sig, men tog siden hen et valg om at skære fra.

”Det var ikke fordi, jeg i stedet ville være hardcore specialist, men jeg kunne godt se, at det virkede lidt useriøst med, at ’jeg kan alt’. Jeg blev nødt til at vælge noget fra, og det var oplagt at vælge det fra, som jeg ikke brænder for og ikke får energi af,” fortæller Jessica Panke Wagner. På hendes Linkedin profil kalder hun sig selv for HR generalist. Ikke specialist. Alligevel formår hun som generalist at holde en retning. Faktisk mener Jessica, at vi i mediebranchen bliver nødt til at kunne mange ting. Netop fordi den er så foranderlig.

Journalist Majbritt Lund, derimod, har helt bevidst truffet nogle valg om at specialisere sig og på det parameter lukke ned for alt unødigt. I det daglige holder hun skarpt fokus på sin kerneydelse; at levere SEO tekster til sine kunder samt undervise og rådgive i SEO. Hun har været selvstændig siden 2007.

”Jeg er meget bevidst om, at jeg KAN og ikke, at jeg SKAL sætte mig ind i flere emner. Jeg sidder jo faktisk og rådgiver kunder (mindre virksomheder), som også får de her e-mails med tilbud om kurser i indbakken. Og det råd jeg giver dem, og som jeg også selv lever efter, er, at det er bedre at være god til få ting, end at være lidt god til det hele. Så jeg er ret bevidst om, hvad jeg skal være god til – og det er også derfor, jeg meget præcist kan sige, hvad jeg beskæftiger mig med,” fortæller Majbritt Lund. Og ligesom Majbritt Lund selekterer benhårdt i det indhold, hun vil forfølge, handler det for hende også om tid. For tid er penge. Når man er selvstændig.  

”Der er rigtig meget, jeg ikke skal. Jeg holder en-til-en frokoster med udvalgte personer og  kommer aldrig til frokoster eller kaffemøder med nogen, for at mærke om vi har kemi, det bruger jeg ikke tid på. Hver gang jeg holder møde med nogen, som ikke er mine gode netværkskontakter, eller hvor der ikke er en virkelig god grund, så ser jeg det som et rådgivningsmøde, og så er det mod betaling,” siger Majbritt Lund, der bl.a. også har taget et valg om at lukke sin Twitter-profil, som led i selektionsprocessen - her i forhold til egen profilering på udvalgte platforme.

Lav en strategi

Som selvstændig er det dit eget ansvar, at du er opdateret, og du bliver, ifølge Jessica Panke Wagner, nødt til at hæve dig op i helikopterperspektiv for at få øje på din retning. Det kan være svært, hvis man favner bredt. Og er man usikker på, hvilken retning man skal tage, kan man med fordel, ifølge Jessica Panke Wagner, sparre med andre omkring det. For modsat Majbritt Lund ser Jessica Panke Wagner netværksdelen som en investering af tid, der er godt givet ud i forhold til egen kompetenceudvikling:

”Jeg drikker enorm meget kaffe, og ikke alle kaffemøder er med det for øje, at jeg skal sælge noget. Det handler om, at jeg også møder andre HR konsulenter og folk, der sidder i virksomheder. Jeg tager lige temperaturen, stikker en finger i jorden og hører, hvad sker der hos dem, hvad snakker de om i øjeblikket, hvad er det, der fylder,” fortæller hun og anbefaler, at selvstændige og freelancere laver deres egen personlige strategi:

”Hvad det er, du gerne vil arbejde med ? Stop op og overvej det. Dine tanker omkring det, er det, der skal sætte retningen for, hvilke kompetencer du skal anskaffe dig til fremtiden. Og når du har lavet en strategi, synes jeg, det er okay at vælge fra - altså med en parallel til mig selv i starten, da var jeg åben for alle opgaver, der havde med HR at gøre. Jeg fandt hurtigt ud af, at det, der har med administration at gøre, krævede for meget af mig, det havde jeg ikke lyst til, så det skar jeg fra,” siger Jessica Panke Wagner og pointerer, at du i et ansættelsesforhold naturligvis også skal udvikle dig, men at du der laver en strategi med din leder.

For Majbritt Lund bygger hendes strategi helt konkret på at nå nogle mål inden for hendes allerede definerede felt: ”Det er specifikke mål om at øge antallet af opgaver, der handler om at arbejde ud fra Kundemagneternes emotionelle kundetyper, som er det, jeg er certificeret i. Det er en helt særlig måde at ramme målgruppen på, og mit mål er at få flere og flere kunder ind, der arbejder på den måde,” fortæller hun. Og noget hun også gør er at arbejde bevidst på at profilere sig selv. At skabe sit eget brand.

Skab dit eget brand

Det er, ifølge Jessica Panke Wagner, helt rigtigt set:

”Vi vil i langt større grad komme til at se, at du (som selvstændig) skal være dit eget brand. Det er et spørgsmål om, hvordan du vil sælge dig selv,” siger hun og hentyder til, at vi skal adskille os i mængden med kompetencer eller fagligheder, der viser, hvem vi er. Og synlighed er det, der skal til i udskillelsesfasen op mod en bid af kagen.

I Majbritt Lunds meget bevidste tilgang til sit virke som selvstændig er stringensen i den måde, hun ønsker, at andre opfatter hende, ingen undtagelse: ”Jeg er ikke freelancer, og jeg bruger aldrig ordet freelancer. Jeg er selvstændig erhvervsdrivende, jeg har en virksomhed,” siger hun og fortsætter: ” Det betyder rigtig meget for mig selv men også for den måde, jeg bliver opfattet på, at jeg ikke præsenterer mig som freelancer. Jeg synes, det er meget meget vigtigt at tænke sig selv som en virksomhed, så er der rigtig meget psykologisk i ens hjerne, der arbejder for en,” siger hun. Majbritt Lund oplever freelanceren have et andet mindset, som en der tænker sig selv mere i retning af en lønmodtager og dermed ikke som en ligeværdig part med kunden - for ’hvem sætter så prisen’, som hun siger. Hun tænker sig selv som en virksomhed med varer på hylden, som kunden kommer og køber. Og for at gøre opmærksom på sine udvalgte varer er hun synlig flere steder - som led i at være sit eget brand:

”Jeg har en firmaside på facebook, der hedder ’Majbritt Lund - Når dine ord skal sælge’, jeg har mit navn og mit logo alle steder og min hjemmeside. Jeg er meget bevidst om at italesætte et ’jeg’ på min hjemmeside. Mange mindre virksomheder har behov for at skrive ’vi’ – men jeg vil rigtig gerne sende et signal til mine kunder og følgere om, at det er mig hele vejen igennem,” fortæller Majbritt Lund.

Også Jessica Panke Wagner brander sig på de sociale medier: ”Jeg arbejder selv meget bevidst på at skabe mit eget brand. Jeg er meget på Linkedin, hvor jeg kommenterer og skriver rigtig meget. Det er en helt bevidst strategi fra min side. Jeg vil gerne være den HR konsulent, man henvender sig til – ligesom du jo har gjort. Så det virker jo.”

Fremtidens kompetencer

Ifølge Jessica Panke Wagner behøver du altså ikke være hardcore specialist for at kunne begå dig som freelancer eller selvstændig. Blot du har en retning. Har du kortlagt den, kan du vælge til og fra af kurser, kompetencer og i sidste ende kunder. Du behøver nødvendigvis ikke kunne skrive inden for alle områder og genrer, være god til at lave prezi-præsentationer og være en SoMe-haj. Men en ting er de faglige kompetencer, en anden er at udvikle de personlige, som Jessica Panke Wagner anser som ligeså væsentlige ind i den fremtid, der venter os:

”Det hele er jo en stor forandringsproces, og det er simpelthen så vigtigt, at vi er skarpe og evner at lære noget af det, vi ser og oplever, og at vi kan bundfælle den læring og lynhurtigt omsætte den på andre områder. Det er også forbundet med evnen til at håndtere kompleksitet, og når jeg siger kompleksitet, er det at kunne se strukturer og mønstre, hive det ned og få det til at give mening. Og det synes jeg da må være super relevant for især journalister som indholdsleverandører, fordi man som journalist har en vigtig opgave i at sortere og se igennem - især i disse tider med fakenews - og få det til at give mening,” siger hun og fortsætter:

”Rugbrødsarbejde og analysearbejde bliver overtaget af robotter - det stiller nogle nye krav til os mennesker. At vi kan omstille os. Og her tror jeg, der er højere krav til freelancere og selvstændige. Vi skal være dygtige til hurtigt at omstille os til nye situationer og områder,” siger hun, og imens Jessica Panke Wagner bevæger sig igennem sin egen talestrøm, erkender hun: ”Altså nu, hvor jeg lister alle de her ting op – det er fandme hårdt arbejde at være selvstændig. Jeg bruger selv meget tid på det. Men heldigvis inden for noget, jeg brænder for.”

 

10 gode råd til at holde dig skarp

HR generalist og ledelseskonsulent Jessica Panke Wagner:

  1. Lav en strategi for dig selv – og hold fokus
  2. Bliv dit eget brand
  3. Brug dit netværk, og sørg for at vækste det
  4. Forstå de platforme, du bevæger dig på
  5. Gør dig omstillingsparat i takt med udviklingen (Personlige kompetencer er også vigtige i fremtiden)

Specialist og journalist Majbritt Lund:

  1. Tænk dig selv som en virksomhed
  2. Prioriter hvilke kunder du gerne vil hjælpe, og hvad du vil hjælpe dem med
  3. Invester tid og penge i at blive ekstra god til netop det
  4. Når du fremover siger nej til noget, så sig til dig selv, at du netop siger nej, fordi du har valgt at blive ekstra god til dit speciale.
  5. Gør dig synlig på udvalgte sociale medier

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.