Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Her er de nominerede til KOM-kampagneprisen

På kommunikationskonferencen KOM17 den 4. maj, uddeler DJ og Kforum prisen for årets bedste kampagne. Her er de tre nominerede projekter.

kampagneudklip fra de nominerede

 

Prisen for årets kampagne gives til en virksomhed, organisation eller andre, der har opnået særlig opmærksomhed og resultater med en kampagne solidt funderet i kommunikationsfagets metoder. Prisen kan gives for vovemod, kreativitet, resultater eller bred faglig anerkendelse. De nominerede er:

Ulovlig streaming har konsekvenser – os der elsker film

Egmont, Nordisk Film og RettighedsAlliancen

Kampagnen ”Os der elsker film” er en klassisk kampagne, der tager et vigtigt emne op. At særligt unge mennesker streamer ulovligt, og dermed forringer vilkårene i den kreative industri. Kampagnen er stærkt eksekveret over vidtrækkende medieplatforme, der når store dele af den danske befolkning via både traditionelle og sociale medier og sågar undervisningsmateriale - og med gode resultater på effekt i. Det er godt set, og et modigt valg at annoncere på nogle af de platforme, hvor danskerne henter deres ulovlige indhold, så problemet udstilles direkte over for den primære målgruppe.

Kampagnen udmærker sig særligt ved en ganske omfattende involvering af en lang række partnere, der således får skabt et meget solidt afsender-grundlag. Det muliggør blandt meget andet, at kampagnen får en levetid efter den formelle eksekvering. 

Pædagoger for de yngste gør en forskel for livet

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling med Lead Agency

Der tages fat på et af samfundets store tabuer når kampagnen ”pædagoger for de yngste gør en forskel for livet” ruller over nettet. For hvordan griber man det an, at for få unge mænd vælger at blive pædagoger blandt andet af frygt for at blive anklaget for pædofili?

Kampagnen arbejder med to mål: At højne den faglige anseelse for pædagoger og at få flere mænd ind i faget. Det gøres ved at modernisere den klassiske oplysningskampagne og med simple midler at fokusere på kernen; pædagogernes vigtige rolle i børns opvækst. Kampagnen er veludført og har, med udgangspunkt i sociale medier, haft en enorm rækkevidde, der ud over at sætte fokus på emnet på stærk vis positionerer det nye ministerium med et emne helt inde i kernen af ministeriets formål.

Kampagnen er særligt stærk til at involvere i praksis. De sociale medier muliggør fysiske møder og gensyn. Budskabet kommer i øjenhøjde, er meget stærkt emotionelt og får dermed et praktisk reach, som mange kampagner kan overse. Dette fokus-skifte fra afsender til modtager er særligt stærkt. 

COOP 150 års jubilæum

Coop med Samvirke i samarbejde med Operate Experience


Hvordan fejrer en supermarkedskæde en 150 års fødselsdag uden at det går op i flag, gule skilte og slagtilbud på dagligvarer? Det gør man ved at fejre selve værdierne, der ligger bag det vi i dag kender som COOP, men som har sine rødder i den danske andelsbevægelse og dermed i en af det danske velfærdssamfunds grundpiller.

Med en kampagne, der inddrager alt fra relancering af udgåede produkter til interaktive vægge, madopskriftskonkurrencer, dokumentarfilm og bogudgivelse for at kommunikere sine budskaber på alle platforme, trækker COOP tråde fra fortiden til nutiden for at give sit bud på, hvordan fremtidens fællesskabsvirksomheder ser ud.

Kampagnen udmærker sig samtidig ved på elegant vis at koble kommunikation og produkt. Kommunikation bliver produktet, produktet bliver kommunikation. Dette stærke input i COOP´s Consumer Journey er sjældent godt eksekveret. Og kan inspirere til mange flere aktiviteter for COOP på den anden side af den formelle anledning til kampagnen. 

Vinderen afsløres på KOM17 den 4. maj. Konferencen er udsolgt, men man kan skrive sig på venteliste her: https://journalistforbundet.dk/kom17

Ud over kampagneprisen uddeles også KOM-prisen til en person, der ved en særlig indsats har sat fokus på eller styrket kommunikationsfagets udvikling.

Priskomiteen for KOM-priserne består af:

Timme Bisgaard Munk, Redaktør Kforum

Anna Rørbæk, chef for kommunikation og public affairs, BØRNEfonden

Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner, RelationsPeople, medstifter af K1

Sine Nørholm Just, associate professor, CBS

Troels Johannesen, kommunikationschef, DJ

Kommentarer