Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Guide: Udnyt tiden konstruktivt

Har du mistet dit job eller fået færre opgaver i kalenderen? Læs med her, hvor karrierecoach Charlotte Gundorph deler ud af gode råd og øvelser til dig, der trænger til inspiration til at komme ud af den negative spiral, som ofte følger perioder med usikkerhed i arbejdslivet.

Charlotte

Pr-foto Karrierecoach Charlotte Gundorph

Jobsøgende? DJ hjælper med sparring og gode råd

At finde det rigtige job - komme til samtale og blive ansat - er ikke noget, der sker af sig selv. Det kræver arbejde, indsigt og forberedelse. DJ kender medie- og kommunikationsbranchen bedre end nogen anden. Vi ved, hvad arbejdsgiverne kigger efter - og hvad der fungerer godt i en ansøgning, et CV og til en jobsamtale.

Her finder du en række gode råd til din jobsøgningsproces. Du er også altid velkommen til at ringe ind.

COVID 19 har ført mange problemer med sig – deriblandt en stigende arbejdsløshed, også blandt DJ’s medlemmer. Er du selvstændig eller freelancer har du måske også oplevet, at flere opgaver er blevet udskudt eller lagt ned på grund af usikkerhed, presset økonomi eller restriktioner.

DJ har i samarbejde med Charlotte Gundorph lavet en guide til medlemmer med midlertidig for meget tid mellem hænderne, hvor du får gode råd og øvelser til, hvordan du udnytter tiden konstruktivt, dygtiggør dig, tænker nye tanker og fastholder hverdagsrytmen. Og for dig egen skyld: Ikke falder i de fælder, der følger arbejdskriser.

"Vores hjerne er som velcro for det negative – og som teflon for det positive”

Når du er ledig, er du typisk lidt på vagt hele tiden, fordi din hjerne arbejder på højtryk for at finde løsninger på den midlertidige krise, du befinder dig i", fortæller Charlotte Gundorph og fortsætter:

”Vores hjerne er bygget sådan op, at vi husker positive og negative begivenheder forskelligt. Vi husker for eksempel negativ feedback, negative historier i medierne og negative ansigtsudtryk bedre, end vi husker de positive. Vores hjerne er som velcro for det negative – og som teflon for det positive.”

Når vi er pressede, leder hjernen målrettet efter det, der ikke virker. Vi får tunnelsyn og så dukker tanker op som: Får jeg nogensinde noget at lave igen? Kan jeg klare det økonomisk? Hvad tænker andre?”

Ledighed medfører ofte tab af status og identitet. For hvis ikke vi arbejder, hvem er vi så?

”Opmærksomheden på det negative i dit liv, når du er ledig, kan derfor godt fylde uhensigtsmæssigt meget og virke selvforstærkende. Derfor gælder det om at få dig selv ud af den negative spiral, som en krise ofte medbringer, der forhindrer dig i at tænke klart og kreativt”, siger Charlotte Gundorph.

To øvelser, der hjælper de konstruktive tanker på vej

Ifølge karrierecoachen kan du langt henad vejen styre de negative tanker i en mere sund retning. Det kræver dog træning. Men mindre øvelser, hvor du træner dagligt, kan med tiden gøre en markant forskel.

Hun nævner en øvelse, hvor du morgen og aften tuner ind på noget, der leder din opmærksomhed i en positiv retning.

”Hvis du starter dagen med at spørge dig selv: Hvad er jeg taknemmelig for i mit liv? Og hvad ville gøre min dag i dag rigtig god? Den type af spørgsmål leder automatisk hjernen i en retning, hvor den leder efter nogle konstruktive svar”, fortæller hun og fortsætter:

”Gentag øvelsen om aftenen med at spørge dig selv: Hvilke gode ting, skete der i dag? Og hvad kunne have gjort min dag endnu bedre? Den sidste evaluering af dagen kan være en god hjælp til, hvordan du måske kan gøre den kommende dag endnu bedre.”

En anden god og velkendt øvelse er ”bekymringstid”, altså at du afsætter et bestemt tidspunkt på dagen til bekymringer – f.eks. fra 17-17.30 – og så tillader du faktisk ikke dig selv at bekymre dig om fremtiden udover i det afsatte tidsrum.

Det lyder måske mærkeligt, men det virker, siger Charlotte Gundorph:

”Hvis du så bekymrer dig i løbet af dagen, siger du til dig selv, at den her tanke ikke gør noget godt for dig lige nu, fordi den fjerner koncentrationen fra det, du sidder og arbejder med. Du udskyder altså din bekymring til et senere tidspunkt. Hvis din bekymring så til gengæld får lov til at fylde i den halve time, du har sat af til at bekymre dig, vil hjernen godt være med til at slippe den på andre tidspunkter. Men det kræver daglig træning at nå dertil.”

Genbesøg dine værdier og styrker

”Kig på dine styrker, og lav eventuelt en gratis styrketest på www.viacharacter.org, hvor du kan få afklaret dine fem topstyrker. Brug derefter tiden på at udvikle dem. Har du f.eks. kreativitet som en af dine topstyrker, så afsæt tid hver dag til at udtrykke dig i kreativ retning, så du får mere energi og overskud", siger hun.

Det er også en god idé at genbesøge sine værdier. Hvem vil du gerne være i livet – med eller uden job? Hvad ligger øverst af værdier på din liste, og hvordan skaber du dig et liv og et arbejdsliv, hvor de bliver prioriteret?

”Du kommer ud på den anden side med et helt andet fundament, hvis du kender dine styrker og værdier, og har samtidig brugt den midlertidige ledighed konstruktivt. En positiv bivirkning ved at sætte ord på dine styrker og værdier er, at du dermed også får et helt andet vokabularium, når du søger jobs. Du kan bedre sætte ord på, hvad du er god til, hvad der motiverer dig, og hvad du brænder for, når du har kortlagt dine værdier og styrker”, slutter Charlotte Gundorph.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.