Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Guide: Sådan får du den bedste start på semesteret

Sommerferien er ovre. Solbadning, strandture og lyse nætter er et afsluttet kapitel, og foran os studerende venter et nyt semester med skema, bastante pensumlister og balancekunst mellem skole, job og fritid. Stine Daugaard, der er faglig konsulent i DJ, guider og giver fire råd til, hvordan du kommer helskindet igennem semesteret.

Guide til studiestart

Maria Tuxen Hedegaard Journalistlinjen på SDU i Odense

Uanset om det er studiestart eller jobstart efter ferien, så kræver det altid lidt ekstra at lande i det, mener Stine Daugaard, der arbejder i Individuel Rådgivning i DJ og til dagligt rådgiver studerende i alt fra ansættelsesvilkår til stress. Hun oplever, at mediestuderende i høj grad er påvirkede af, at der er fuld fart på i mediebranchen. Det kan være hårdt at navigere rundt i det sociale liv, studie, studiejob og andre studierelevante aktiviteter, som mange studerende føler sig nødsagede til at mestre for at polstre CV’et. Det kan især være en udfordring at begynde igen efter en lang sommerferie.

”Hvis man føler, at man padler lidt med det yderste af neglene og har haft det sådan: ’Jeg skal bare lige nå til sommerferien, så kan jeg sove godt om natten igen, og så stopper mit hjerte forhåbentligt med at banke så hurtigt’, så kan det være svært at komme tilbage, når sommerferien er ved vejs ende,” forklarer Stine Daugaard.

”Hvis studerende ikke føler, at de har tid til at dyrke motion eller sove 7-8 timer om natten, så kan de begynde med at gå ind på deres smartphone og kigge på deres skærmforbrug."

Stine Daugaard, faglig konsulent i DJ

Stine Daugaard har fire konkrete råd til, hvordan man får studielivet og hverdagen til at gå op:

  1. Struktur. Få planlagt din tid. Man har som studerende haft det her store, hvide kanvas, som man har kunne fylde ud med strandture, job og festivaler hele sommeren. Den tid er ovre. Begynd hver uge med at lægge en plan for hele den kommende uge med undervisning, skoleopgaver, job og aktiviteter ved siden af studiet. At få styr på sin tid og have overblik kan gøre underværker.
  2. Kost, motion og søvn. Hvis din krop – din motor – ikke får gode, ordentlige vilkår, så bliver det svært for hjernen at fungere. Spis ordentligt, sørg for at sove nok om natten og bevæg dig. Hvis studerende ikke føler, at de har tid til at dyrke motion eller sove 7-8 timer om natten, så kan de begynde med at gå ind på deres smartphone og kigge på deres skærmforbrug. 
  3. Hold fri, når du har fri.
  4. Sig "pyt". Vi vil hele tiden være de bedste og gøre det bedste, men vi er nødt til at sige "skidt pyt" en gang imellem. Vi tænker, at vi skal være på toppen af gamet. Vær realistisk overfor dig selv og lav en masse fejl, ellers ender du med at køre død i det. Du får det bedre af at sige "pyt"!  

For studerende i DJ er der gratis trivsels- og karrierevejledning. Det er en del af medlemskabet. Du kan få hjælp til at søge studiejob, forhandle løn, skrive ansøgning og CV, søge praktik under uddannelsen, udlandsophold og få en fod indenfor i mediebranchen.

Du kan også få hjælp, hvis du føler dig stresset eller mistrives. Medlemmer er altid velkomne til at ringe til 3342 8000 og bede om stressrådgivning. Konsulenterne har tavshedspligt, de forstår branchen, og så har de gode råd og værktøjer klar.

Tag din stresstemperatur og læs mere om, hvilke symptomer du skal være opmærksom på i ’Pas på dig selv’-folderen.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

MEDLEMSFORDELE FOR STUDERENDE

 

Jakob Carlsen

STUDERENDE

Hvad enten du læser journalistik, kommunikationsfag, fotografi, grafisk design eller andre mediefag, er DJ dit fagforbund. Vi kender alt til ansættelsesvilkår  i medie- og kommunikationsbranchen.