Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Guide: Sådan er du en god kollega

Gode kollegaer figurerer i toppen over de ting, der har størst indflydelse på glæden ved vores arbejdsliv. Men hvad kendetegner egentlig en god kollega? Er det nok bare at være flink og rar?

Foto

Julie Flanmose

Vi ved alle sammen, hvor stor betydning gode kollegaer (eller kontorfæller) har for vores arbejdsliv - og undersøgelser igennem tiden har vist, at det for størstedelen af os betyder mere end høj løn og spændende opgaver. Men hvordan er man så en god kollega? Få her otte kvalificerede bud fra DJ's erfarne karriererådgivere.

Vis interesse for dine kollegaers opgaver

En god kollega spørger, hvordan det gik med oplægget, mødet, samtalen, notatet, indstillingen, artiklen, interviewet. Ikke fordi svaret skal skrives ned i en visdomsbog over kloge ting, men fordi det er vigtig at blive debriefet. Og hvis du er god til det, vil andre møde dig med lignende gode spørgsmål.

Lyt opmærksomt

Den opmærksomme lytter er nærværende og ægte nysgerrig på, hvad kollegaerne har at byde ind med - og bidrage til det aktuelle projekt med. Han eller hun sidder ikke med en skjult dagsorden, men lytter åbent og respekterer forskellighed i synspunkter. Når man først forstår folks bevæggrunde for det, de gør, sker der ofte noget godt for relationen.

Hjælp – og tag selv imod hjælp

En god kollega spørger om hjælp. Det er en tillidserklæring at spørge om hjælp. Som god kollega hjælper du også, selvom du har travlt. Og selvom du måske ved mindre om emnet, end den der spørger.

Vær åben omkring dine sejre … og nederlag

En god kollega deler sin tvivl og sine fejl med sine kollegaer. Det kan overdrives, det skal det ikke. Men når det driller, eller når man har fejlet, skaber det mulighed for at opbygge et potent rum for kollegial feedback og sparring. En god kollega fejrer også sine sejre - og bidrager til fejringen af andres.

Adressér din frustration det rigtige sted hen

Kig indad og bliv en bedre kollega. Hvad er din intention lige nu? Handler din frustration om din kollega eller mere om, at du gerne vil have den opgave, vedkommende har fået? Man må som kollega gerne konkurrere lidt, men kollegaskabet trives bedst, hvis du formår at se, hvordan dine handlinger opfattes af andre.

Din kollega er vigtigere end din kunde

Som god kollega er du hele tiden bevidst om, at den vigtigste du altid skal stå til rådighed for, er din kollega. I mange tilfælde vil du sikkert tænke, at det er kunden, medlemmet eller borgeren, der skal serviceres først. Men reelt er det mest effektivt, hvis en kollegas hjælp kommer foran i køen, så han eller hun kan fortsætte sit arbejde - eksempelvis for en kunde.

Lad være med at snakke dårligt om folk, der ikke er der

Du kan godt være frustreret, eller fagligt uenig, og stadig udtrykke dig på en måde, så den omtalte kollega kan lytte med - uden I får en stor konflikt over det. Hvis du i den daglige tale begynder at snakke mere om dine kollegaer end med dine kollegaer, er der et dårligt kollegaskab på vej.

Giv endelig kritik – men ansigt til ansigt

Du skal ikke sende kritik på mail til din kollega, men fortælle den ansigt til ansigt. Ros er fint på fællesmail med cc til chefen, men kritik og uenighed dur dårligt på mail. Hvis du ikke har tid eller mulighed for at mødes, så ring. 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.