Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Guide: Få en god jobstart

Det er hårdt at starte i et nyt job. Opgaver, arbejdskultur, omgangstone, alt er nyt. Begge parter ønsker i udgangspunktet bare at komme i gang med arbejdet, men for at det kan lykkes, er der en række intro-trin, du hverken som nyansat eller arbejdsgiver kan springe over. Tjek dem her.

Sune Ehlers

Sune Ehlers


Første dag

Den første dag på et nyt job er lidt ligesom første skoledag: nervepirrende. Den nye medarbejder kender hverken de fysiske rammer eller de sociale spilleregler. Alt, hvad man siger, bliver brugt til at skabe indtryk. Hvem er den nye medarbejder (og kapacitet), vi har fået i huset?

Det er derfor vigtigt, at man som ny medarbejder ikke bliver overladt til sig selv den første dag, men derimod har en oversigt over hele dagens forløb. Det er ledelsens og de nye kollegaers ansvar, at man som ny føler sig højt prioriteret og velkommen. Også i pauserne. 

Det tager tid – acceptér det

Som ny medarbejder vil man gerne hen til det punkt, hvor man kan levere det, man er blevet ansat til. I en rasende fart! De indledende uger med permanent opadvendte mundvige, hvor man gentagne gange hører sig selv sige: ”Hej, jeg hedder…” og ”Undskyld, men hvordan fungerer…?”, er frustrerende, men ikke helt uundgåelige. 

Ledelsens opgave er, at hjælpe medarbejderen på vej ved at lave en grundig introduktion, der besvarer nogle af spørgsmålene. Et godt introduktionsprogram, der rækker længere end den første uge eller, for den sags skyld måned, skaber 70 procent større sandsynlighed for, at den nye medarbejder fortsat er på arbejdspladsen efter tre år, viser undersøgelse fra FAFO (2015).

Begynd i afdelingen, men glem ikke det større billede

Arbejdssituation og arbejdsmiljø er den vigtigste bestemmende faktor for, hvor produktiv den nye medarbejder bliver. Ledelse (og HR) bør derfor i den første uge lave intromøder med de nærmeste kollegaer – og derefter fastsætte intromøder med nøglepersoner i den øvrige organisation. Når først introduktionen af kollegaerne er på plads, er det vigtigt at løfte blikket og præsentere den nye medarbejder for stedets visioner og fremtidige mål.

Introforløb for både opgaver og værdier

Hvad gør vi, hvordan gør vi det - og ikke mindst hvorfor. Introduktionsforløbet skal både give indblik i de konkrete arbejdsopgaver og de overordnede visioner - og følges op af løbende forventningsafstemning og feedback. Som ny banker man sjældent på ledelsens dør af sig selv for at spørge ind til formel og uformel adfærd på arbejdspladsen. Den kræver en håndsrækning at afkode.

Slip ikke for tidligt (selvom du har travlt)

Nye er særligt udsatte i forhold til isolation, og det skal både ledelse og kollegaer tage højde for. Ikke bare den første uge, men det første lange stykke tid. Af løbende tiltag kan ledelse (og HR) iværksætte netværk for nye medarbejdere og eventuelt etablere en mentorordning eller lignende.

Ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) er social støtte en af de vigtigste faktorer i forhold til trivsel og godt arbejdsmiljø, og det er derfor altafgørende for nye medarbejdere, at de ikke kun får ”fifteen minutes of fame” og derefter bliver overladt til sig selv. Aftal eventuelt i afdelingen, hvem der er "vært" for den nye medarbejder de første uger.

Kilder: FAFO (2015), Individuel Rådgivning i DJ, NFA.

Opdateret den 30. nov. 2018

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.