Fire grundregler, hvis din virksomhed skal på Instagram
Før virksomheden beslutter at oprette en profil på Instagram, bør I på forhånd lægge en plan for, hvad der skal ske på henholdsvis hjemmebanen (egen profil) og udebanen (de andre brugeres profiler), understreger Trine Dan Sørensen, der er Social Media Advisor hos Bigum&Co.
Vigtige spørgsmål på ”hjemmebanen” (jeres egen profil):
1. Hvorfor gå på Instagram? Hvad er formålet, og hvor stor en del af jeres målgruppe er på? Se eventuelt tips på help.instagram.com. Spørg også jer selv, hvad det er for en type indhold, I vil vise. Det er vigtigt, at billederne tilfører værdi for jeres følgere og giver dem fornemmelsen af at komme med om bag kulissen. Varier jeres udtryk, skift for eksempel mellem at lægge billeder op af medarbejdere, produkter, kunder og events, I deltager i. Lav gerne en indholdsplan for den første måned, men husk at der skal være plads til spontane ændringer.
2. Aftal hvordan I vil agere, hvis folk henvender sig til jer. Hvor hurtigt svarer I, og hvem I virksomheden er ansvarlig for at svare? Vær også parate til at modtage kritik og aftal, hvordan I vil håndtere det. Skriv på jeres profil, at I ønsker en sober tone og tillader jer at slette indlæg, der ikke overholder den.
Hvad skal I gøre på ”udebanen” (de andres profiler):
3. Undersøg hvordan I kan skaffe følgere og få dem til at engagere sig. I skal have dem til at larme. Det kan I blandt andet gøre ved at lave konkurrencer. De behøver ikke nødvendigvis at have økonomisk værdi. Eksempelvis kårer Baresso Coffee hver uge et billede, som en af deres følgere har taget. Den eneste gevinst er, at vinderen får titlen som ugens instagrammer.
I kan også skaffe flere følgere ved at linke til andre platforme. Er I på forvejen på Facebook, så skriv på jeres facebookprofil, at man nu også kan følge jer på Instagram og hvad man kan få ud af det. Lav også et link til jeres website og sørg for at have unikke hashtags, så I ikke bliver blandet sammen med alt muligt, I ikke er interesserede i at blive associeret med.
4. Sæt tid af til monitorering, som det kaldes, når man overvåger, hvordan andre bruger ens hashtags. Husk at anerkende de følgere, der lægger billeder op af jeres produkt. Spørg for eksempel om I må bruge billedet på jeres profil. På den måde får I en mere positiv relation til følgerne og skaber nye ambassadører for jeres brand.
Tips:
Tag billeder med telefonens kamera frem for direkte gennem Instagram. Det giver en bedre billedkvalitet.
Undersøg hvilke billedredigeringsværktøjer, I kan få glæde af. Der findes et utal af muligheder for at lægge rammer, tekst eller andet ind over billederne.
Gå af og til ind på Instagram fra din computer i stedet for altid kun at arbejde fra telefonen. På computeren har du et bedre overblik.
Hent eventuelt det gratis værktøj ”Statigram” (kan hentes direkte fra jeres Instagramprofil), der især henvender sig til professionelle, som vil kende deres målgruppe på Instagram. ”Statigram” gør det nemmere for jer at se, hvem der liker jeres billeder. I får også adgang til en række statistikker.
Kilde: Trine Dan Sørensen.
Kommentarer