Gå til hovedindhold

Få hjælp af DJ i forbindelse med inkasso og konkurs

DJ’s faglige afdeling hjælper årligt medlemmer, der er kommet i klemme på grund af konkurs eller kontroverser, der har ført til manglende betaling. I 2016 løb det samlede beløb op på 728.838 kroner. Seneste i rækken er freelancekommunikatør Mette Bau, som netop har fået hjælp til at få 6.000 kr.

Mette Bau har fået hjælp fra DJ Inkasso

Anne Kring Mette Bau har fået hjælp af DJ til at indkassere 6.000 kr. fra en kunde, der ikke havde betalt sin regning.

DJ Inkasso

Du kan også få hjælp til at indkræve penge hos dine debitorer. 

Se hvordan i DJ Inkasso


DJ har i 2016 hjulpet medlemmer med at indkassere 728.838 kr. via Lønmodtagernes Garantifond (LG) og inkassosager. Beløbet dækker over den løn, DJ-medlemmer, der har været ansat i virksomheder, som er gået konkurs, har haft til gode. Og de inkassosager, DJ har hjulpet selvstændige medlemmer med at føre.

Hjælp til sagsbehandling som lønmodtager

Alle lønmodtagere har mulighed for at få udbetalt pengene via LG, og DJ’s bidrag ligger i at optimere processen, så sagerne ikke trækker i langdrag – og udbetalingen sker hurtigst muligt.

”DJ kan hjælpe med at føre sagen, så processen foregår korrekt. Den slags sager kan tage måneder, og det er ikke alle medlemmer, der har økonomi til det. Vi kan i særlige tilfælde også forudbetale et beløb til et medlem, og på den måde hjælpe medlemmet med at få dækket de faste udgifter. Men vi er først og fremmest behjælpelige med at føre sagen”, fortæller faglig konsulent i DJ Henrik Rønne.

Juridisk bistand som selvstændig

For både selvstændige og freelancere yder DJ umiddelbart juridisk bistand, hvis den manglende udbetaling er på minimum 1500 kroner og andre forhold er opfyldt, fortæller advokat i DJ Liselotte Lindberg Olsen.

For DJ-medlem Mette Bau, der arbejder som selvstændig kommunikatør, har bistanden fra DJ været en stor hjælp i forbindelse med en kunde, der ikke betalte for det udførte arbejde.

”Opgaven skulle løses hurtigt henover en weekend, jeg leverede som aftalt og sendte efterfølgende en faktura. Kunden betalte ikke, og svarede heller ikke på mine henvendelser. Beløbet var ikke synderligt stort, men princippet i, at kunden ikke ville betale mig for det stykke arbejde, hun havde bedt mig om at lave, var ikke i orden.”

Efter flere rykkermails henvendte Mette Bau sig til DJ og bad om rådgivning.

”Jeg havde egentlig ingen forventninger om, at man fra DJ’s side ville gå ind i sagen for et beløb i størrelsesordenen 6000 kroner. Men den blev, ret overraskende, grebet med det samme. Jeg sendte dokumentation ind for den aftale, jeg havde lavet med kunden på mail. Derefter tog DJ over, og jeg brugte ikke mere tid på det.”

Det var ikke nogen nem sag. Kunden havde ikke pengene, og DJ måtte korrespondere frem og tilbage nogle gang over flere måneder. Mette Bau blev løbende holdt orienteret om sagens udvikling.

”Jeg har ikke en eneste gang skulle spørge DJ, hvor sagen var endt, fordi de var på forkant med at informere mig. Det var rart at føle, at de tog sagen seriøst, selvom det var et lille beløb, vi talte om.”

Mette Bau fik efter et par måneder sine penge. Efter oplevelsen er hendes råd til andre selvstændige: Sørg for at have alt på skrift med kunderne.

”Bare lige en mail, kunden skal bekræfte om, hvad aftalen er. Det er ikke nødvendigt med en længere kontrakt, de skal stå og scanne – et tilbud på mail er nok, hvor kunden bekræfter, jeres aftale. Det var den mailkorrespondance, der gjorde, at DJ kunne hjælpe mig.”

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.