Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Få bedre overblik på Twitter med hashtags og lister

Hvis du ikke bruger hashtags og lister på Twitter, udnytter du kun halvdelen af mulighederne for at skabe overblik og dialog. Få en grundig gennemgang af de forskellige muligheder,find de mest relevante hashtags og lister og lær af bruge tweetdeck.

Ernst Poulsen

Kernen i Twitter er at lytte. Gerne til hundredvis eller måske tusinde stemmer på en gang. Det er de stemmer, der udvælger viden og fortæller dig, hvad der er vigtigt i dag. Det er dem, der udvider din horisont med viden og kommentarer.

Twitters styrker er, at mediet har vist sig at være fantastisk til at forstærke interessant viden, samtidigt med at du kan frasortere støj med et enkelt klik.

Den store udfordring på Twitter er, at du måske aldrig når frem til at lytte til tusinde stemmer, eller også drukner det gode indhold i irrelevante holdninger fra folk, der måske underholder, men ikke gør dig klogere. Opgaven går ud på at fintune Twitter, så du kan lytte til tusind stemmer uden at drukne i en kakofoni.

Det er her, at to af Twitters vigtigste værktøjer hjælper dig til det rette overblik. Det handler både om at lytte til de rette folk i de rette netværk og at lytte til de rette emner. Det gør man med lister – og med hashtags.

Hashtags er din superbibliotekar

Det er faktisk brugerne på Twitter, der udviklede ideen om at sætte #-tegnet foran vigtige emneord, hvorpå Twitter har gjort #-ordene klikbare, så man med et enkelt klik, får et overblik over alle andre tweets om emnet. På den måde fungerer hashtags som en super-bibliotikar, der på et sekund kan finde (næsten) alt, hvad andre har skrevet om samme emne.

Derfor er hashtags blevet et uundværligt værktøj, der skaber overblik på tværs af brugere og landegrænser. Man kan selv opfinde egnede emner, men her er nogle af de klassiske situationer, hvor hashtags bliver brugt.

Hashtags er min adgang til samtalen

Den fælles hjerne

Når en stor historie pludseligt udfolder sig, og hele verden taler om breaking news, gør hashtags det muligt at få overblik over emnet på tværs af medier og kilder. Et øjenvidne får med det rette hashtag samme placering i nyhedsstrømmen, som et telegram fra et klassisk mediehus. En anden kilde kan supplere med kort over området, viden fra wikipedia eller finde relevant baggrundsinformation.

Det er i disse tilfælde, at Twitter has vist sin evne til at være hurtigere end alle andre medier, fordi alle kan researche med og finde oplysninger, kilder, baggrundsviden - og levere det ind i den store fælles pulje med det rette emneord.

Når tingene går hurtigt, gælder det selvfølgelig også om at være ekstra kritisk og årvågen. Breaking news-situationer er kendt for at tiltrække folk, der nyder at kunne snyde de klassiske mediehuse. Det så vi fx under terrorangrebet i København, hvor der blev plantet falske videoer på nettet. Men det er en realitet, at nyheder nu spredes hurtigere end før – direkte fra bruger-til-bruger, og det sker ofte via tweets med hashtags.

De 50 vigtigste hashtags

Dialogen på skærmen

Når nationen er samlet foran tv-skærmen for at se tv-drama, talentkonkurrencer, sport eller de store politiske debatter, består standard-bevæbningen ofte af en fjernbetjening i den ene hånd og en tablet i den anden – klar til at kommentere dagens ”slagsmål” på skærmen.

De store brede talent-konkurrencer som X-factor (#XfactorDR) var nogle af de første, hvor de sociale medier blev platform for en massesamtale – hvilket kom bag på DR. Mens både deltagere og dommere talte om Twitter på skærmen, var det i en lang periode fans af programmet, der styrede @Xfactordk-kontoen, som alle troede, var den officielle Twitterkonto.

Siden er det blevet til en fast bestanddel af mange udsendelser, at de har tilhørende konti på de sociale medier og passende hashtags på Twitter. Men, hvor Twitter i starten blev brugt til at sende beskeder til programmernes fans om næste udsendelse, så går dialogen nu oftere begge veje.

Effekten blev tydelige under forrige VM i fodbold, men er siden blev fast bestanddel af valgprogrammer, debatprogrammer og næsten ethvert program, der tager dagsaktuelle emner op. Her har Twitter den fordel for redaktionen, at den korte form egner sig perfekt til at blive gengivet på skærmen.

Find de andre nørder

Men hashtags behøver ikke kun knytte sig til de store fællesoplevelser. Ofte er der endnu mere værdi at hente inden for nicherne.

En hel stribe faggrupper har samlet sig om egne hashtags. Kommunikationsfolk bruger ofte #komdk eller #dkkomm, mens tweets om journalistik tit får et #dkmedier hæftet på. Lærerne - og de altid ivrige forældre - følger #skolechat, mens film-fans hænger ud på #filmdk.

Sådan har mange faggrupper deres egne tags: #dkfinans, #dkøko, #dktech eller #dkbiz, og det er ofte i disse faggrupper, at det kan betale sig at blive synlig. Læs mere i artiklen ”Overblik: 50 eksempler på danske hashtags”.

Lister giver dig menneskeoverblik 

Hvor hashtags giver dig overblik over emner, så hjælper lister dig med at få overblik over mennesker. Problemet med blot at følge alle de interessante folk er, at din almindelige strøm kan blive rodet med tiden.

Twitters listefunktion gør det muligt at oprette lister med specifikke emner og så tilføje de relevante navne til listen. Du behøver ikke følge folk, men kan bare føje dem til en eller flere relevante lister.

På den måde får du hurtigere overblik – fx ved at have overblik over lokale politikere på en liste, folk fra dit fagområde på en anden liste – og måske medier, der dækker dit favoritemne, på en tredje liste.

Lister erstatter ikke dem, du normalt følger, men supplerer dem. Du kan fx vælge at følge politiske kandidater i en periode op til et valg og så fjerne listen, når valget er overstået.

Spar tid – brug de andres lister

Hvis du er ny på Twitter eller ikke har tid til at lave lister, så kan du lægge ud med at abonnere på andres lister. Rigtigt mange fagfolk har lavet deres egne lister, som du ganske frit kan abonnere på. På den måde slipper du både for at lave listen fra bunden – og du har overladt opdateringsarbejdet til andre.

Det kan tage lidt tid at finde de gode lister, men start fx således:

Find nogle af dit fagområdes fremmeste eksperter. Klik på deres ”lister”-oversigt. Her kan du både se, hvilke lister, de selv har lavet, og hvilke lister de er sat på. Vælg den liste, der passer dig bedst, og klik på ”abonner”. Gå derefter tilbage i Tweetdeck (læs mere om Tweetdeck sidst i artiklen) og vælg ”tilføj spalte”, og vælg fra menupunktet ”lister”.

Tweetdeck har nu tilføjet en liste yderst til højre på din skærm, men du man selv flytte rundt på rækkefølgen af dine spalter ved at trække dem frem og tilbage.

Udpeg firmaets listemester

Selv om det er tidsbesparende at lade andre udføre arbejdet, kan der være tilfælde, hvor der er god idé i selv at lave listerne fra bunden. Dels får du listerne præcis, som du vil have dem, og dels kan det give dig synlighed udadtil.

En liste over dit eget firmas Twitter-brugere kan I anvende internt – fx ved at lægge et feed på intranettet. I kan også give den en god portion omtale og på den måde give kunder og kollegaer indsigt i jeres viden.

Det er oplagt at udpege én i organisationen, der får ansvaret for at lave en liste med alle husets twitter-brugere (også kaldet tweeps). Som minimum får I øget den interne vidensdeling, og I får måske nemmere øje på kollegaer, der kan bidrage til projekter, når I har fulgt deres Twitterfeed gennem et stykke tid.

Bliv liste-centrum

En endnu stærkere position kan du opnå, hvis du laver en liste, der giver overblik over alle eksperterne og topfolkene i din branche.

Hvis det er dig, der laver listen over alle inden for psykolog-branchen eller alle i et geografisk område, så er det pludseligt dig, folk henvender sig til, hvis de gerne vil med i ”klubben”. Det kan give en ret stor synlighed og troværdighed for både dig og dit firma.

Tweetdeck giver bedre overblik

Når du har fundet frem til de hashtags, der giver mening i dit job, og har fundet eller lavet nogle lister, kan du som nævnt bruge dem til at få overblik.

Som du sikkert har bemærket, nævner jeg værktøjet Tweetdeck undervejs. Det er nemlig oplag at skifte fra www.twitter.com til tweetdeck.twitter.com – ganske simpelt, fordi Twitter.com-sitet ikke giver overblik nok.

Hvor Twitter.com kun viser en enkelt spalte med tweets, viser Tweetdeck ca. fem spalter på skærmen – og dermed får du et langt bedre overblik. På én skærm kan du nu både se dem du følger, hvem der nævner dit navn, hvem der sender dig direkte beskeder – samtidigt med, at du har plads til at overvåge en liste eller overvåge udvalgte søgeord og hashtags.

Med Tweetdeck får du et værktøj, der kan præsentere overblikket så klart, at det føles som en mindre kommandocentral. Herfra kan du nemt overvåge, hvad der sker på Twitter – og blande dig i samtalen, når det bliver relevant.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.