Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

En rigtig kommune skal da have et slogan

”En grøn kommune med vækst og natur, hvor vi skaber løsninger sammen”. I kampen om nye tilflyttere har snart enhver kommune brugt tid, kræfter og penge på kampagner, visioner og ikke mindst et slogan. Tag med på sommerens ’tour de slogan’ i Danmark og læs vurderingen af, hvad der fungerer.

De fleste ved, Aarhus havde engang sloganet ‘Aarhus – Danish for progress’ - i en ret kort periode, indtil alle blev enige om, at det faktisk ikke var noget specielt velvalgt slogan.

Men vidste du, at Middelfart Kommune er ‘Den grønne vækstkommune’, at man i Nordfyn Kommune får ‘Mere Fyn for pengene’ eller at man i Rebild Kommune lever ‘Et sundt liv i en sund kommune’?

En rundtur i landets 98 kommuner er også en rundtur i slogans, mottoer og visioner, der veksler fra nogen, der med få ord lige præcist sætter på spidsen, hvad kommunen står for, til nogen, der i bedste fald er ligegyldige, vurderer to brandspecialister. 

Læs også:
Sådan får kommunen et (andet) brand
Horsens holder! Sådan gjorde det

Ballerup Kommune

Kommuner er komplekse

En af dem er Svante Lindeburg, som er Partner og Head of Brand Strategy i Kontrapunkt. Han er kritisk over for mange af de kommunale slogans, men han medgiver også, at det er en svær disciplin:

“Der er sket en udvikling inden for kommunale slogans og byslogans. Tidligere markedsførte man byer og kommuner på samme måde som cola og hårshampoo – men det er mere kompliceret end som så. 

Byer og kommuner er komplekse, og deres identitet er ikke noget, der kan topstyres ligesom et produkt,” siger han. 

Slogans, logoer og så videre er i hans optik ikke for alle kommuner. Blandt andet fordi, slogans let kan blive utroværdige, hvis de ikke bakkes op af konkrete aktiviteter. 

Kommuner er komplekse

En af dem er Svante Lindeburg, som er Partner og Head of Brand Strategy i Kontrapunkt. Han er kritisk over for mange af de kommunale slogans, men han medgiver også, at det er en svær disciplin:

“Der er sket en udvikling inden for kommunale slogans og byslogans. Tidligere markedsførte man byer og kommuner på samme måde som cola og hårshampoo – men det er mere kompliceret end som så. 

Byer og kommuner er komplekse, og deres identitet er ikke noget, der kan topstyres ligesom et produkt,” siger han. 

Slogans, logoer og så videre er i hans optik ikke for alle kommuner. Blandt andet fordi, slogans let kan blive utroværdige, hvis de ikke bakkes op af konkrete aktiviteter. 

Nogle gange skal man bare lade være

Svante Lindeburg fremhæver eksempelvis Brønderslev Kommunes slogan; ‘Det bedste sted at leve nord for Limfjorden’ som et eksempel på, at det måske var bedre helt at lade være med at investere i et slogan:

”For det første er det så beskedent, at det nærmest er selvudslettende. For det andet kan man altså ikke lade være med at have Brønderslev-sagen i baghovedet, hver gang man hører det navn. Der skurrer det slogan i ørerne. Det er som at sminke et lig. Så hellere bruge pengene på tilsynsmyndigheder, så det ikke sker igen.” 

Men hvad betyder det?!

Nikolaj Stagis er direktør i brandbureauet Stagis, forfatter til bogen ‘Den autentiske virksomhed’ og oplægsholder ved flere konferencer om kommunebranding. Generelt er han heller ikke udpræget imponeret, når han lader blikket løbe ned over listen af kommunale slogans. 

“Helt overordnet er kommunerne ikke særligt gode til at gøre opmærksom på, hvad der er det særlige ved netop deres kommune. Det er uklart, hvad de står for, og hvad de gerne vil kommunikere,” siger Nikolaj Stagis.

“Der er en særlig gruppe, der er MEGET uklare, og hvor budskabet i bedste fald er, at der er tale om en kommune. Fx Odsherreds ‘Tid til livet’. Der er også flere, der mest bare benævner en geografisk placering. Fx Ikast Kommunes slogan: ‘I hjertet af Jylland’. Det er spild af bogstaver.”  

Nikolaj Stagis understreger, at flere af de kommunale slogans ydermere er så generiske, at de lige så godt kunne tilhøre en hvilken som helst anden kommune. 

Der er altid noget, man er god til 

Nikolaj Stagis er dog ikke enig med Svante Lindenburg i, at slogans ikke er for alle kommuner. Det skal bare være et godt slogan. Dvs. et, som både sælger kommunen til omverdenen, motiverer kommunalt ansatte og er til glæde for borgerne. Og man skal finde det, der er særligt ved kommunen. En mentalitet, en beliggenhed, en teknologi eller en type af virksomheder, understreger Stagis.

“Jeg var engang i Varde og tale om branding med byrådet. Det var i sig selv vanskeligt, fordi et byråd er en vifte af mennesker, der per definition mener noget forskelligt om alt. Der var en, der rakte fingeren op og spurgte: 
‘Hvad nu, hvis vi slet ikke har noget særligt at blive kendte for?’ 
Der har jeg det ligesom kranføreren i ‘Gummi-Tarzan’: ‘Der er altid noget, man er god til, man skal bare finde ud af, hvad det er’. Jeg tror, at alle kommuner kan finde en unik identitet”. 

Både Svante Lindeburg og Nikolaj Stagis understreger, at et slogan, et logo eller en visuel identitet ikke er et mål i sig selv for en kommune.

“Jeg tror, det gavner alle kommuner at finde deres unikke styrker. Og den proces kan meget vel munde ud i et slogan. Men rækkefølgen er vigtig, og der er mange kommuner, der misser den første del,” siger Nikolaj Stagis.  

De gode eksempler

Nikolaj Stagis og Svante Lindeburg fremhæver uafhængigt af hinanden de samme kommunale slogans, når de bliver bedt om at pege på dem, der fungerer godt. Det drejer sig bl.a. om Billund Kommune ‘Børnenes hovedstad’. 

“Billund har kun den størrelse, den har, på grund af Lego. Det er det, byen er kendt for, så det kan man lige så godt tage til sig. Og så har man generelt satset meget på børn, bl.a. med Lego-labs i alle folkeskoler, børneråd og en detaljeret børnepolitik. Så giver sloganet mening,” siger Nikolaj Stagis. 

“Det er også modigt, for i det at man vælger at være børnenes hovedstad, ligger der også et fravalg,” supplerer Svante Lindeburg. 

De to fremhæver også Kolding Kommunes ‘Vi designer livet’, der hænger sammen med byens designskole og -industri – samt Sønderborg Kommunes ‘Viden og kreativitet’, der spiller op ad virksomhederne Danfoss og Grundfoss samt oplevelsesparken Universe. 

Kolding Kommune

Det er dog ikke nødvendigvis lykken at knytte sit kommunale slogan op på byens største virksomhed. Svante Lindeburg er fx skeptisk overfor ‘Struer – Lydens by’: 

“Jeg forstår ikke rigtigt, hvad ‘lydens by’ egentlig betyder. Får man kommunalt tilskud hvis man køber anlæg med god lyd i Struer? Har de sat værn omkring vejene, der dæmper støjen. Det er lidt overspillet – og så er det sårbart, for hvad hvis B&O lukker eller flytter”.

Bonuslæsning: Tendenser i kommunale slogans 

Natur

Hvis man tager en tur rundt på det kommunale slogan-landkort, er der visse tendenser, der falder i øjnene. Rigtig mange kommuner slår sig eksempelvis op på naturoplevelser: Lemvig Kommune byder på ‘Bakker og bølgers land’, Ringkøbing-Skjern Kommune er ‘Naturens rige’ og Varde Kommune er ‘Vi i naturen’.

I naturkategorien fremhæver Svante Lindeburg Frederiksberg Kommunes slogan ‘Hovedstadens grønne hjerte’.

”Jeg kan faktisk godt lide Frederiksberg Kommunes slogan. Frederiksberg er jo en grøn oase eller åndehul midt i København. Lige her er det noget specielt, men for alle andre byer er det, at der er noget natur, jo ikke unikt.”

Nikolaj Stagis supplerer:

“Lejre Kommunes slogan ‘Den økologiske kommune’ fungerer også, fordi Lejre faktisk har noget at have det i. De gør det, de siger og har enormt mange økologiske projekter. I andre kommuner virker alt det grønne nogle gange lidt som en påstand.” 

Sammen om det

Han peger også på en anden tendens inden for de kommunale slogans: Alt, der handler om co-creation og demokrati er meget moderne nu. Også i virksomheder - altså hvordan får man kunderne til at blive medskabere af oplevelser og produkter. Den tendens kan man bl.a. se i Furesø Kommunes ‘Vi skaber løsninger sammen’ og Syddjurs Kommunes ‘Vi gør det – sammen’.

”Nu er ‘kommune’ jo faktisk latin for fællesskab, så det burde være indlysende, og hvis man ikke følger ordene op med handlinger, kan det godt blive et tomt løfte,” siger Nikolaj Stagis. 


Overblik over kommunale slogans - værsgo

Assens Kommune – Vilje til vækst

Ballerup Kommune – Vi satser på mennesker

Billund Kommune – Børnenes hovedstad

Brønderslev Kommune – Det bedste sted at leve nord for Limfjorden

Fanø Kommune – Kvalitet i livet – hele livet

Frederiksberg Kommune – Hovedstadens grønne hjerte

Furesø Kommune – Vi skaber løsninger sammen

Faaborg-Midtfyn Kommune – Sammen skaber vi det bedste sted at bo

Hedensted Kommune – For alle, der vil

Herning Kommune – Her er alle muligheder åbne

Holstebro Kommune – Dråber af kultur i alt

Hørsholm Kommune – Her ser vi dig

Ikast-Brande Kommune – I hjertet af Jylland

Jammerbugt Kommune – Landet mellem hav og fjord

Kalundborg – Ud til vandet, midt i landet

Kolding Kommune – Vi designer livet

Langeland Kommune – Vores ø

Lejre Kommune – Den økologiske kommune

Lemvig Kommune – Bakker og bølgers land

Middelfart Kommune – Den grønne vækstkommune

Mors Kommune - Ø-rige oplevelser. Kom til Mors

Nordfyn Kommune – Mere Fyn for pengene

Nyborg Kommune – Midtpunkt for gode oplevelser

Næstved Kommune – Mærk Næstved

Odder Kommune – Det er da ret ok

Odense Kommune – At lege er at leve

Odsherred Kommune – Tid til livet

Rebild Kommune - Et sundt liv i en sund kommune

Ringkøbing-Skjern Kommune – Naturens rige

Ringsted Kommune – Midt i mulighederne

Skive Kommune – Det er rent liv

Slagelse Kommune - Mere service, mindre myndighed

Struer Kommune – Struer – Lydens by

Syddjurs Kommune – Vi gør det – sammen

Sønderborg Kommune – Viden og kreativitet

Thisted Kommune – Danmarks førende klimakommune

Varde Kommune – Vi i naturen

Vejle Kommune – Vejle med vilje

Vesthimmerlands Kommune – Lyst til at gøre en forskel

Viborg Kommune – Glæd dig

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.