Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Du sælger bedst, når du har travlt

Som selvstændig eller freelancer er det let at glemme salget, når der er travlt i butikken, men faktisk er de travle perioder de bedste at sælge sig selv i.

Salg er måske ikke det første, du tænker på, når du har nok at lave i din virksomhed eller som freelancer. Men det bør det være, hvis det står til Signe Orlandi Langgaard. Sammen med sin kompagnon driver hun virksomheden house2succeed, der hjælper små og store virksomheder med salg og markedsføring. 

“Når du har nok at lave, er du ikke lige så sulten efter opgaver, og derfor har du heller ikke panik i stemmen, når du ringer en kunde op. Det betyder, at du har en mere afslappet tilgang til kunden og virker mere troværdig," siger hun.

Ifølge Signe Orlandi Langgaard afviser vi en sælger, hvis vedkommende virker for insisterende eller panisk.
 

“Det er noget, vi fornemmer som forbruger. Der er derfor en klar fordel i at huske dit salg i de perioder, hvor du har mindst brug for det,” siger hun. 

Salg er at skabe relationer

En anden grund til at huske salget, når ordrebogen er fyldt op, er, at der ofte kan gå mange måneder - nogle gange år - før et salg bliver til en konkret opgave. At sælge handler nemlig i høj grad om at skabe relationer, og det tager tid at opbygge, men hvis du gør det rigtigt, kan det give betydelige afkast. 

“Hvis kunden står med et problem, der skal løses her og nu, vil der ofte være en tilbøjelighed til at vælge en udbyder, de kender i forvejen, fordi det skal gå stærkt. Ved at bygge din relation op over tid, er du på forkant og dermed i spil til at få en opgave, når det bliver aktuelt,” siger Signe Orlandi Langgaard.

Relationer handler om følelser, og 98 procent af et salg er baseret på netop følelser. 

“Jeg plejer at sige, at to ud af tre spørgsmål skal være relationsopbyggende. At være nysgerrig og spørge ind til kundens behov, tanker og udfordringer er med til at bygge relationen op,” siger hun.

Et konkret eksempel på et relationsopbyggende spørgsmål kan være: “Hvad er der sket siden sidste, vi talte sammen?” eller “Hvilke udfordringer har I pt?”

“Nogle gange kan du være heldig, at sådanne spørgsmål leder dig i retning af det, du kan hjælpe kunden med. Og så kan du stille et salgsrettet spørgsmål uden, det virker anmasende,” siger Signe Orlandi Langgaard.

I det hele taget mener hun, at vi med fordel kan tænke salg som noget rart - både for dig, som gerne vil sælge noget, og for kunden. I stedet for at skubbe de svære salgsopkald foran dig, eller vente til du er desperat efter nye opgaver, kan du gøre det til en vane at ringe nuværende og fremtidige kunder op løbende.

Selv bruger Signe Orlandi Langgaard ofte tiden bag rattet til at ringe kunder op. For som hun siger, kan man hurtigt komme til at gå rundt om telefonen en hel dag uden at få foretaget et eneste opkald. 

“Tænk det som et opkald, der skaber værdi for kunden, en opfølgning. Det behøver ikke være en lang samtale, men det er med til at holde dig inde i kundens bevidsthed og holde kundens fokus på det problem, der skal løses. Det kan der godt blive tid til - selv i de travle perioder,” siger Signe Orlandi Langgaard.

Tjek her DJ's tilbud indenfor forretningsudvikling for freelancere og selvstændige

Fem råd til, hvordan du får tid til salg i travle perioder

 

1. Brug spildtiden

Når du har travlt, er det svært at sætte hele dage af til salg, og ofte ender du alligevel bare med at gå rundt om telefonen uden at få foretaget de opkald. Prøv at se det som et opkald, hvor du blot følger op på, hvad der sker i kundens verden, og ring mens du sidder i bilen, eller når du har en ledig stund mellem et par gøremål. 

2. Sæt dig i spil til næste opgave

Vi glemmer ofte at sælge ind på næste opgave til en kunde, fordi vi typisk tænker, at kunden nu ved, hvad vi kan levere og derfor ringer, hvis de skal bruge mere. Men sandheden er, at de færreste kunder tænker dig ind til at skrive deres næste brochuretekst, bare fordi du har leveret et par artikler til deres personaleblad. Du skal sætte dig selv i spil. Men gør det, når opgaven er slut og ikke mens, du er i gang med et løse en - medmindre kunden selv bringer emnet op.

3. Sig tak for ordren

Når vi har fået en opgave, er vi tilbøjelige til at gå direkte i løsningmode. Men det kan være en god idé og relationsopbyggende at sende en mail, hvor du skriver tak for ordren og måske lige ridser op, hvad der er aftalt eller foreslår et møde, hvor I tilrettelægger det videre forløb. I den fase er kunden stadig i købs-mode, og derfor kan det virke tillidsopbyggende, at du lige trækker vejret en ekstra gang og sørger for, at I kommer roligt og godt fra start.

4. Sæt mål for dine salg

Beslut dig for, hvor mange opkald/henvendelser, du skal lave om ugen, og sæt dem i kalenderen. En god tommelfingerregel er, at 70 procent af dine salgsopkald skal være til eksisterende kunder og 30 procent skal være til nye potentielle kunder. Vurdér selv hvilket antal, der er realistisk for dig.

5. Opkald eller mail

Umiddelbart er et opkald mere personligt, men tænk også på, hvad det er for en kunde. Er det en travl redaktør er en mail, hvor du skitserer dine idéer kort og klart måske en bedre tilgang evt. efterfulgt af et opkald. Men i andre tilfælde kan telefonopkaldet være det, der gør, at du får sat dig selv i spil hos kunden, der dermed vil læse din mail med dit oplæg med bedre fokus.  

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.