Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Du har en LinkedIn-profil, men bruger du den?

LinkedIn er dit digitale visitkort, der fortæller dine kunder, hvem du er, og hvad du kan tilbyde. Men det er også en effektiv kanal til at promovere dig selv og skabe kontakt til din næste kunde. Se godt ud, hav mange venner og del noget, der skaber værdi. Sådan lyder tre konkrete råd fra LinkedIn-ekspert Abelone Glahn, som her guider dig til en forbedring af din profil.

linkedin

Jenz Koudahl

Sørg for, at din profil er professionel

Hav et vellignende og professionelt portræt. LinkedIn er ikke Facebook - drop profilbilleder, hvor du er animeret, utydelig eller står med en øl i hånden. Undersøgelser viser, at du har 14 gange større sandsynlighed for at få besøg på din profil, hvis du har et godt foto på. Sørg desuden for, at dit profilfoto er synligt for alle - ikke kun dem, du er forbundet med. Det gør du under rediger profil, hvorefter du krydser af i feltet: ‘Offentligheden

Find et coverfoto, der fortæller noget om det, du laver. Det giver din profil mere personlighed og kant, og er en mulighed for at ‘fortællelidt mere om dig selv.

Udfyld dine kontaktinfo. Email, telefon - brug dit mobilnummer, da det også er muligt at sende en sms, og husk et link til din hjemmeside og andre relevante sider.

Lav en god header. Her har du 120 tegn til at gøre dig interessant for modtageren. Vælg ord, der specifikt beskriver det, du beskæftiger dig med. Hvis du blot skriver ”kommunikatør” eller ”journalist” drukner du i søgningen, og det siger heller ikke ret meget om, hvilken fagperson, du er.

Fold dig ud i dit summary. Under din header, kommer dit summary. Her folder du din fortælling om dine kompetencer lidt mere ud. Tænk også i synonymer for det, du laver. Hvis der ‘kunstår, at du holder kurser, dukker du ikke op i en søgning på ’undervisning. Det kan derfor være en fordel at bruge flere ord, der dækker det samme. Du kan vælge at skrive dine kompetencer i punktform, hvis du ikke har lyst til at skrive en længere fortælling. 

Skriv hvad du har lavet i tidligere jobs. Det er ikke nok, at der står, at du eksempelvis har arbejdet os Politiken, skriv om du var redaktionssekretær, feature- eller sportsjournalist etc. 

Lav en LinkedInside til din virksomhed. Den behøver blot at fungere som et visitkort uden statusopdateringer, men vil betyde, at når folk klikker på det grå ikon, der står ud for din nuværende freelanceforretning (på din personlige profil), kommer de ind på din virksomhedsside og kan læse mere om virksomheden der.

Udfyld så meget som muligt. Skriv kurser på og link til relevante sider. Jo mere der står på din profil, desto lettere bliver det at finde dig.

Dine forbindelser

Få mindst 500 forbindelser. Det et godt udgangspunkt for, at dine opslag når bredt ud og får synlighed. 

Send en personlig besked. Fortæl vedkommende, hvorfor I skal forbindes. En personlig hilsen virker mere seriøs end blot at modtage en autogenereret invitation.

Få fat i dem, der sidder på pengekassen. Sørg så vidt muligt for at blive forbundet med nogen, der sidder i beslutningslaget. Det er dem, der har beslutningskompetence til at hyre dig.

Send en invitation indenfor to uger. Sørg for at blive forbundet med dem, du har mødt ude i virkeligheden. Her har du en kærkommen lejlighed til at sende en personlig ‘tak-for-sidst-hilsen, men gør det umiddelbart efter jeres møde. Efter to uger har personen glemt dig igen. 

Skab værdi for folk

80/20-reglen. Tænk på at 80 procent af det, du lægger ud, skal skabe værdi for andre, mens de sidste 20 procent kan være ren reklame for dig selv.

Opslag er den hurtige og korte måde at skabe synlighed på. Her har du maks 1300 tegn inkl. mellemrum til at skrive, hvad du har på hjerte. Et opslag egner sig godt til en kommentar til et aktuelt emne eller en hurtig refleksion, og den er samtidig en enkel og hurtig måde at skabe synlighed på. Til gengæld forsvinder den også hurtigt igen.

Artikler giver dig ordet i længere tid. Her har du mulighed for at skrive langt og folde idéer, tanker og funderinger ud og dermed demonstrere din faglighed. Lav et oplæg om et emne, du ved noget om, og som kan komme andre til gavn. Giv et tip, lær fra dig, giv dem noget, de ikke vidste, de havde brug for etc.
En artikel giver værdi for din profil i længere tid, fordi den
vises fast på din profil, indtil du skriver den næste, modsat de korte opslag, der ‘kunligger i dit feed og dermed ‘forsvindermed tiden.

Lav en evergreen, som du kan genbruge. Tænk i emner, der ikke går af mode. Skriver du en artikel med gode råd til, hvordan læseren kan blive hurtigere til at producere en god tekst, vil artiklen være lige så aktuel om et år eller to, og dermed har du indhold i din content-skattekiste, som kan give værdi for dine LinkedIn-forbindelser og dermed for dig selv igen og igen. 

Del artikler med din personlige kommentar. En tredje måde du kan gøre dig attraktiv overfor dine LinkedIn-‘vennerer ved at dele andres opslag og artikler eller stof fra fx medier. Men gør det altid med en personlig kommentar. Fremhæv fx, hvad du synes er godt i artiklen, fortæl hvorfor den er værd at læse. Det giver en merværdi for modtageren.

Kom i gang

Planlæg en indsats, der er overskuelig. Lav fx en plan for tre måneder. Find nogle emner indenfor dit felt og vælg nogle vinkler, der skaber værdi for andre. Du kan måske begynde med et eller to længere indlæg og lave opslag og relevante delinger for resten. Lav et til to opslag om ugen, og sørg gerne for at de både har billeder, links og en god overskrift. 

Mål din effekt. Et er, at du skal skabe værdi for andre, men din indsats skal også gerne skabe værdi for dig. En måde at måle det på, er på antallet af besøgende. Inden du går i gang med din indsats så tjek, hvor mange der har besøgt din profil (står på din profilforside). Noter tallet og tjek igen efter din tre måneders indsats - hvis du er lykkedes, er tallet steget. Nu ved de, at du eksisterer, og du har vist dem dine kompetencer.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.