Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

DJ’s fem gode råd til stresshåndtering

Hjertebanken, søvnproblemer og tankemylder er blandt symptomerne på stress, der fylder hverdagen hos flere studerende. Arbejdsmiljøkonsulent i DJ, Tom Hansen, har fem gode råd til at håndtere det.

Stress

Julie Flanmose

En af de studerende, der har erfaret stress på egen krop, er Lise Korsholm, der til dagligt læser Kommunikation på Roskilde Universitet. Det skete i sommeren 2020.

”Det havde været undervejs i lang tid, men jeg opdagede det først i sommeren 2020. Jeg havde været ude at sejle i en uges tid, hvor jeg intet lavede, og da jeg så kom tilbage til en travl hverdag, ramlede det hele sammen," fortæller Lise.

Hun benægtede længe, at hun led af stress, og det var først, da hun gik til lægen og fik det diagnosticeret, at hun begyndte at acceptere det. For Lise var corona-nedlukningen en tvunget pause, der gjorde, at hendes krop udviste fysiske symptomer som blandt andet svimmelhed og søvnproblemer.

”Jeg tror, at min stress er kommet af, at jeg har forsøgt at balancere mange forskellige ting på samme tid. Jeg har altid haft travlt, så jeg tror, at det har været på vej længe,” siger hun.

Noget, jeg skal lære at leve med


For Lise har stressforløbet betydet, at hun har måttet lære at lytte til sig selv og mærke efter, hvordan hendes krop har det.

”Jeg tror aldrig, at jeg kommer oven på stressen. Det er noget, som jeg skal lære at leve med. For jeg har ikke tænkt mig at lade være med at lave ting. Jeg drives af at have travlt, og jeg synes, de stressede situationer er fede,” siger hun.

Lises råd til studerende i samme situation er, at det er vigtigt ikke at negligere, hvordan man har det, og hvordan kroppen reagerer. Ifølge hende er der altid en grund til, at kroppen siger fra. Hun understreger, at det ikke er et tabu at have stress, og at det blot er en naturlig reaktion på overbelastning.

Det handler om at være på forkant


Arbejdsmiljøkonsulent i DJ, Tom Hansen, anbefaler de studerende
at se på sig selv som batterier. Der er nogle aktiviteter, der kan
være drænende, og andre aktiviteter, der kan give energi. Det
handler om at finde balancen mellem de to poler, mener han.

”Noget af det, der kan forebygge, at man får den her oplevelse af
stress, er, at man har så stort et overblik som overhovedet muligt.
Så man fra studiestart ved, hvor meget tid man har til
rådighed og dermed kan opstille nogle realistiske mål,” siger Tom Hansen.

Han uddyber, at det er vigtigt for de studerende at overveje, om de kan gøre noget ved deres bekymringer. Hvis det er ude af deres kontrol, skal man huske at kunne sige ’pyt’.

Vejrtrækningsøvelser afhjælper uro og tankemylder


DJ’s arbejdsmiljøkonsulent anbefaler de studerende at lave vejrtrækningsøvelser, der kan hjælpe med at få kontrol over kroppen og ens tanker.

”At have kontrol over sin vejrtrækning kan være utroligt givende i forhold til at få en oplevelse af overskud og ikke at være stresset. Det er afgørende for, at man ikke oplever stressen som belastende,” siger Tom Hansen.

Han anbefaler to former for vejrtrækningsøvelser:

  • Øvelse 1: Træk vejret dybt ind gennem næsen og få det helt ned i maven imens du tæller til seks. Derefter puster du stille og roligt ud, imens du igen tæller til seks. Derefter starter du forfra.
  • Øvelse 2: Træk vejret ind imens du tæller til fire, hold vejret imens du tæller til fire, pust langsomt ud imens du tæller til fire, hold en pause imens du tæller til fire. Derefter starter du forfra.

Vejrtrækningsøvelserne kan laves så længe, man har behov for det. Tom Hansen anbefaler at gøre det, indtil man er rolig i kroppen og har styr på sin vejrtrækning.

Har du brug for mere information om stress?


På Dansk Journalistforbunds hjemmeside kan du læse mere om stress og stresshåndtering. Vores trivselskonsulenter kan også kontaktes på telefon 33 42 80 00 inden for DJ’s åbningstider.

DJ’s fem råd til stresshåndtering:
 

  1. Fokuser både på studiet og dit sociale liv
  2. Planlæg din tid og sæt delmål
  3. Husk at holde pauser
  4. Overvej, om du kan handle på dine bekymringer
  5. Hav en god hverdagsrutine med søvn og motion

Kilde: Tom Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Journalistforbund.

Jakob Nielsen

BLIV MEDLEM

Få karriererådgivning, unikke kurser og juridisk hjælp gennem dit professionelle liv i medie- og kommunikationsbranchen.

Jakob Carlsen

STUDERENDE

Hvad enten du læser journalistik, kommunikationsfag, fotografi, grafisk design eller andre mediefag, er DJ dit fagforbund. Vi kender alt til ansættelsesvilkår  i medie- og kommunikationsbranchen.