Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

DJ vedtager etiske retningslinjer for bloggere og influenter

DJ’s hovedbestyrelse har i dag vedtaget et sæt etiske retningslinjer for bloggere og influenter. Forslaget var stillet af specialgruppen Danske Bloggere i DJ, der længe har ønsket retningslinjer på området.

Etiske retningslinjer for bloggere og influenter

Jonas Pryner Andersen

Som blogger og influencer har man et ansvar for troværdighed og etik på ens kanaler. Det fastslog hovedbestyrelsen i DJ, da den mandag godkendte et sæt etiske retningslinjer for bloggere og influenter. De i alt 13 retningslinjer er initieret og udarbejdet af bestyrelsen i specialgruppen Danske Bloggere i DJ, som længe har ønsket at få et større fokus på etik i branchen.

For DJ-formand, Tine Johansen, er vedtagelsen af de etiske retningslinjer et vigtigt skridt i forhold til at beskytte især de helt unge følgere, som kan være ekstra påvirkelige af bloggere og influencere.

”Jeg er rigtig glad for, at specialgruppen Danske Bloggere i DJ har taget initiativ til disse etiske retningslinjer, og at hovedbestyrelsen i dag har vedtaget dem. DJ kommer her med et godt indspark til den debat, der i disse dage kører om, hvordan man bedst regulerer området. ” siger hun.

Tine Johansen ser de 13 konkrete punkter som et rigtig godt første step for at få forbedret troværdigheden og etikken i influencer-branchen:

”Nu har vi fået et fælles grundlag at stå på, og vi vil nu kigge på, hvordan vi kan få spredt budskabet til forskellige samarbejdsparter og interessenter og arbejde videre for at sikre, at retningslinjerne bliver delt og anerkendt. Og så må vi tage hul på diskussionen om, hvordan vi kan sikre, at retningslinjerne bliver efterlevet – evt. på sigt gennem et uvildigt nævn” siger hun.

Etiske Retningslinjer for bloggere og influenter

1. Du er bekendt med markedsføringsloven og dens gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde.

2. Du har et medansvar for at bringe korrekt information på dine medier

3. Du gør andre personer opmærksomme på, hvis de medvirker i kommercielt indhold på dine medier

4. Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale i dit indhold, og du krediterer ophavsmanden

5. Du holder en god digital tone

6. Du er din målgruppe bevidst, og derudover tager du et ekstra hensyn, hvis du har mange følgere under 24 år

7. Du giver andre mulighed for at tage til genmæle ved kritisk omtale af dem på dine medier

8. Du tager ansvar for dine brugeres data og holder dig opdateret på lovgivningen på området

9. Du er ansvarlig for at de tal og statistikker, du videregiver om dine medier, er opdaterede og retvisende

10. Du skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne på din krop, hvis du har mange følgere under 24 år

11. Mængden af omtale fra nuværende og tidligere annoncører fylder ikke uforholdsmæssigt meget i dit øvrige indhold

12. Ved kommercielle samarbejder om kosttilskud og skønhedsprodukter, kommer du ikke med udokumenterbare påstande om dine egne resultater

13. Du laver ikke kommercielle samarbejder vedrørende kosmetiske indgreb, hvis du har mange følgere under 24 år

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.