Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

DJ hjalp, da kunden ikke ville betale

Som selvstændig er ubetalte regninger gift for forretningen. Det oplevede kommunikatør mm. Kristine Høeg, som fik hjælp af DJ's advokater, da en kunde ikke ville betale for hendes arbejde

Inkasso

Bob Katzenelson

Kristine Høeg

Privat

Har du kunder, der ikke vil betale?

DJ kan hjælpe dig med at inddrive dit tilgodehavende

Kristine Høeg er selvstændig indenfor kommunikation og medier. Hun løste i 2018 en mindre kommunikationsopgave for en kunde, der solgte bolsjer af høj kvalitet. Da opgaven var løst, sendte hun som vanligt en faktura til den adresse, der står i CVR-registeret på Virk.dk. Hun studser over, at der både dukker en enkeltmandsvirksomhed og en ApS virksomhed op under kundens navn, men da enkeltmandsvirksomheden har adresse det sted, hun har set i kundens mailsignatur, fakturerer hun til den.

Det er juli måned, sommerferie, og Kristine Høeg får ikke lige tjekket bankkontoen før efter en måneds tid, hvor hun ser, at fakturaen ikke er blevet betalt. Hun sender en høflig reminder, og der går en måned mere.

”Det går nu så småt op for mig, at den her faktura ikke bliver betalt. Jeg er i kontakt med både min kunde og hendes mand nogle gange, hvor de undskylder sig med tekniske problemer og andre fakturaforhold, der gør, at de ikke lige får den betalt”, fortæller hun.

Forslag til afdragsordning

Hun tager fat i DJ, der rådgiver hende i, hvordan hun skal formulere en kort mail til kunden om, at hvis der ikke betales snarest, vil sagen blive overdraget til inkasso.

”Jeg har været selvstændig i 10 år og har aldrig haft sådan en sag før, så jeg er meget taknemmelig over at få hjælp af mit forbund – også til en mindre ting som at formulere en mail med henblik på inkasso.”

Kunden svarer, at man meget gerne vil betale regningen, men gør det ikke. DJ sender derfor et forslag til en afdragsordning, som kunden takker ja til i første omgang, men aldrig får underskrevet.

”De betaler første rate, og så hører jeg ikke mere til dem, før deres ApS går konkurs. Nu mener de, at jeg har sendt min faktura det forkerte sted hen, og nu hvor de er gået konkurs med den virksomhed, hvor fakturaen skulle have været sendt til, kan de ikke betale mig de sidste rater.”

Civilretten kom på sagen

DJ bad herefter fogedretten om hjælp til at inddrive kravet mod enkeltmandsvirksomheden. Modparten mente dog, at det var det forkerte selskab, som var blevet indstævnet. På grund af den uenighed om gældsspørgsmålet henviste fogedretten sagen til civilretten, hvor der blev indledt en retssag.

”Det var selvfølgelig kundens store interesse, at få min faktura flyttet over i det ApS, der var gået konkurs, for så skulle de ikke betale mig som det første. Men fordi jeg havde sendt fakturaen til hendes enkeltmandsselskab, hæftede hun personligt – og skulle betale.”

Sagen trak i langdrag, og Kristine Høeg var tæt på at miste modet, da modparten uden tøven betalte et større beløb for at få sagen genoptaget. For en faktura på under 10.000 kroner.

”Juristerne fra DJ har været virkelig gode til at forklare mig sagens forløb undervejs, så jeg ikke mistede modet. Den slags sager kører jo virkelig langsomt, og det trak så endnu mere i langdrag på grund af omstændighederne med corona.”

Kristine Høeg og DJ’s advokat fornemmede dog en vis vaklen fra modstanders side, da de midt i sagens forløb brugte som argument, at de ikke havde brugt det tekst, som var blevet bestilt og leveret, og derfor ikke mente, at de skulle betale for mere end den første rate, de allerede havde betalt.

Sagen blev endelig afgjort. Byretten kom frem til, at modparten skulle betale kravet inklusiv renter.

”Begrundelserne for dommen var, at modparten forud for aftalen med Kristine Høeg ikke havde gjort hende opmærksom på, at sagsøgtes anpartsselskab var part i aftalen. De havde heller ikke gjort indsigelser, da de modtog fakturaen, og de var beviseligt gået med til en afdragsaftale, selvom de aldrig fik den skrevet under”, fortæller jurist i DJ Karina Svensson.

DJ en stor støtte

For Kristine Høeg har DJ været en stor støtte i en sag, som hun tvivler på, hun havde kørt til ende uden sit forbund i ryggen.

”Som selvstændig kommer du ofte ret tæt på dine kunder, fordi du har mange snakke og mailkorrespondancer, der ikke kun handler om opgaven, men indimellem også om mere personlige ting. Derfor er det et enormt svært dilemma, når du pludselig sidder på hver sin side af en faktura, der ikke bliver betalt. DJ har – udover at føre sagen juridisk – også ageret buffer for mig i en situation, hvor jeg har følt en personlig skuffelse og svigt over, at de ikke bare betalte mig for det arbejde, jeg har udført for dem”, fortæller hun og siger afsluttende:

”Jeg var jo også nødt til at bevare energien til alle de andre kunder, jeg har, som rent faktisk betalte deres regninger.”

Kommentarer