Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

DJ: Gennemsigtighed er et af nøgleordene for en ny medieaftale

Tirsdag havde DJ, Danske Medier og Kulturministeriet inviteret ledere og aktører fra både nationale, lokale, nye og gamle medier til virtuelt debatmøde med Kulturministeren. DJ slog et kraftigt slag for lokale og regionale medier, regulering af techgiganter, for kædeansvar og for gennemsigtighed i branchen.

Tine Johansen

Mikkel Inumineq

De politiske forhandlinger om en ny medieaftale er lige om hjørnet. Men hvad er de største udfordringer i medie-branchen? Og hvordan løser vi dem? De spørgsmål havde Kulturministeriet, Danske Medier og DJ inviteret chefredaktører, direktører, medieiværksættere og tillidsrepræsentanter fra medier på tværs af Danmark og på tværs af størrelse og platforme til at besvare og dermed give kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen input til de forhandlinger, hun skal stå i spidsen for i det nye år. 

Præmissen for mødet var, at det kun er tilladt at referere sig selv efterfølgende - medmindre man beder om lov - og derfor bringer vi ikke i denne artikel udsagn fra andre deltagere end DJ-formand Tine Johansen. Men flere aktører fra både landsdækkende, lokale og nye medier kom på banen med deres syn på de største udfordringer for mediebranchen og bud på løsninger. 

Mediawatch har efterfølgende interviewet direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, om hans syn på sagen

Tine Johansen gentog DJ’s tre største ønsker til en ny medieaftale: Styrkelse af lokale og regionale medier, regulering af techgiganter og bedre arbejdsvilkår i branchen. Og hun opsummerede de tre ønsker i et ord: Gennemsigtighed. 

”Jeg synes, udfordringerne og løsningerne i mediebranchen kan opsummeres i ordet gennemsigtighed. I forhold til mediestøtten, at den er baseret på objektive og åbne kriterier. I forhold til techgiganterne, at der er gennemsigtighed i algoritmer og platforme, der promoverer ekstreme synspunkter, og at der derudover er klarhed om, hvordan man klager over indhold eller beslutninger på de store platforme. Og når det kommer til vilkårene i branchen, skal der være gennemsigtighed i forhold til vilkårene i alle led i kæden. Jeg mener, det skal med i medieforhandlingerne, at offentlig støtte skal kobles op på et krav om ordnede vilkår,” sagde Tine Johansen. 

Et af punkterne på dagsordenen var en debat om mediernes ansvar og pressenævnets rolle. Hertil sagde Tine Johansen: 

”Jeg synes egentlig, vi har det rigtige system i Danmark i form af selvregulering. Men jeg kan godt forstå, at branchen kan ligne en lukket loge udefra, så hvis vi skal hæve tilliden til medierne, skal vi måske vise en større grad af transparens og åbenhed. Vi kunne jo kigge på Norge, hvor det norske pressenævn har åbne møder. På den måde giver de befolkningen mulighed for et kig ind i maskinrummet og åbner de store principielle diskussioner. Det er også gennemsigtighed.” 

Det officielle startskud til forhandlingerne om en ny medieaftale har endnu ikke lydt, men forventningen er, at det sker relativt hurtigt efter nytår.  

Kommentarer