Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Disse forsikrings-faldgruber skal du passe på

Den erfarne producer Jon Rytter oplevede besvær, da han sammen med en fotografkollega søgte erstatning for udstyr, de havde fået stjålet. Med DJ’s hjælp fik han 65.000 – og nu er han mere påpasselig. Få her hans guide til, hvilke faldgruber du skal passe på, når det kommer til forsikring og erstatning af udstyr.

jon rytter

Anja Ekstrøm

Producer og fotograf Jon Rytter var sammen med en kollega på optagelse på et universitet i Barcelona i foråret 2017. Der var kun en dør ind og ud af lokalet, og vagter til at se efter de cirka 100 tilstedeværende. Med sig havde han og en fotografkollega en taske med alt deres kameraudstyr. Den skiftedes de til at holde øje med. De er begge professionelle, erfarne og faktisk lidt ”anale”, når det kommer til at passe på udstyr, fortæller Jon Rytter. Alligevel er tasken pludselig væk - og i den kameraudstyr for op mod 130.000 kroner.

”Vi tog på politistationen for at melde det stjålet. Et halvt år forinden havde jeg tegnet en rejseforsikring hos Europæiske, fordi jeg var usikker på, hvor godt jeg egentlig var dækket af den forsikring, jeg havde før. Den forsikring er en, hvor man går ind og så er alting registreret med serienummer og værdi. Jeg troede, at det var fint nok. Der var desværre nogle ting i den taske, der blev stjålet, som jeg ikke havde dækket, men jeg tænkte, at det meste var dækket. Alt var altså godt – troede jeg,” siger Jon Rytter.

”Noget frygteligt sludder”

I starten var de hjælpsomme hos forsikringsselskabet, men efter en måned kom Europæiske med en melding: produceren og fotografen havde handlet ”groft uansvarligt”, hvorfor selskabet ikke ville dække udstyret.

”Det var vi ret uforstående overfor, så jeg ankede til deres egen kundeambassadør. De kom til samme konklusion: at vi ikke havde passet ordentligt på, men jeg var velkommen til at gå i forsikringsankenævnet, sagde de. Det er noget frygteligt sludder, fordi det kan man ikke som virksomhed – kun som privatperson,” siger han.

jon rytter namibia

Sjaak de Boer John Rytter har mange års erfaring i at arbejde i udlandet. Her er han på optagelse i Namibia.

Tager kontakt til DJ

Jon Rytter tog kontakt til DJ og fik juridisk bistand.

”DJ’s juridiske konsulent var meget hjælpsom og skrev et meget præcist brev til Europæiske, hvor hun henviste til nogle tidligere sager. Min fornemmelse var, at Europæiske trak forløbet i langdrag, og jeg indikerede, at jeg var klar til at gå i retten med det. Det blev afgjort i løbet af ganske kort tid, og jeg fik en erstatning på 65.000,” siger han.

Selvom han fortæller, at processen var opslidende, endte det godt, og Europæiske anerkendte Jon Rytters krav om erstatning. De 65.000 var et plaster på såret, men han mistede kunden, der i sagens natur ikke kunne bruge to mediefolk uden udstyr. Han har mistet mere, end de 65.000 dækker over, men er omstændighederne taget i betragtning tilfreds med at have fået den erstatning.

jon rytter taske

Morten Nielsen Jon Rytters udstyrstaske, umiddelbart før den forsvandt.

Få Jon Rytters guide til forsikrings-faldgruber her:

Find den rigtige forsikring

"Den forsikring, jeg har hos Europæiske, dækker mit udstyr ”uden for døren”, om man vil. Hvis der er indbrud i mit kontor, har jeg en meget bedre dækning med et mindre dokumentationskrav fra min side. Det er en sumforsikring, jeg har der, hvor rejseforsikringen er en ”ting-forsikring”. Jeg har stykket det sådan sammen, at jeg har en større dækning af det udstyr, jeg har derhjemme – og når jeg er på udebane, er jeg så lidt mere sårbar, da der er en masse ting, jeg ikke kan få dækket ind. Derfor: find ud af, hvilke(n) forsikring(er) du har behov for."

Få styr på løsdelene

"Man har typisk for lige så mange kroner i batterier, filtre, kabler og så videre som i kameraer, objektiver og andet større udstyr. Man skal gøre sig klart, hvordan man forholder sig til det; skal man forsøge at få det ind under forsikringen eller sige; 'Det er bare ærgerligt', hvis det bliver stjålet?"

Husk at få fornyet

"Man skal selvfølgelig huske at få fornyet. Det var det, der var min fejl. Jeg havde skiftet et objektiv ud til en værdi af over 40.000 kroner. Jeg havde ikke fået serienummeret på det dækket ind i forsikringen. Når man har en udstyrsforsikring baseret på udstyrets serienumre, skal man virkelig være opmærksom på, at hver eneste gang, man sælger og køber noget, eller har noget nyt med, skal man melde det ind. Så hold altid forsikringen opdateret – ellers kan det blive rigtig dyrt."

Hav styr på papirerne

"Få lavet en anmeldelse hos politiet, og få fat i et vidne. Hvis du er i udlandet, så få fat i en, der kan hjælpe dig – måske også med sproget. Det er vigtigt at man kan konsultere det vidne efterfølgende, når man rejser ud af landet, så få også noget kontaktinfo på personen. Så kan personen også være reference for forsikringsselskabet. Sørg generelt for, at du har papirerne i orden."

Tag billeder
"Det var en fejl, at vi ikke gjorde det. Jeg måtte lave en skitse af lokalet og omgivelserne efterfølgende – tag nogle billeder og få dem vedlagt din sag. Det gør jeg i hvert, hvis det sker igen."

Vær påpasselig
"Jeg har ændret måden at arbejde på efter min oplevelse. Eksempelvis arbejde jeg ofte på hospitaler, og hvis de spørger mig, om jeg vil have låst noget udstyr inde, så spørger jeg altid, hvem der har nøgle til det lokale, de tilbyder at låse udstyret inde i. Hvis det er sådan en nøgle flere har, så vil jeg hellere bære rundt på udstyret end løbe risikoen."

Tag fat i dit forbund
"Jeg følte mig virkelig i gode hænder hos DJ. Det ville have kostet mig 50.000 kroner at hyre en advokat. DJ går ikke i retten for dig, men den hjælp, jeg fik, var nok – så jeg føler virkelig, at jeg har fået noget for mit kontingent."

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Phillip Nørgaard

fre, 12/15/2017 - 13:36

En fotografs væreste mareridt. Står selv for at tegne hos Europæiske, så denne artikel er virkelig timet og hjælpsom. Tak

Det er jeg glad for, Phillip. Glad for at kunne hjælpe.

God weekend.

-Joshua