Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

”Det giver en stor tryghed for mig som selvstændig at have DJ i ryggen”

Grafisk designer Helle Hjorth oplevede, at en stor kunde strammede kravene ud over det kontraktligt aftalte, så det ikke længere ville hænge sammen økonomisk. Sammen med DJ kom hun ud af kontrakten på en god måde og har beholdt et godt forhold til kunden.

Helle Hjorth

Kristine Kiilerich Helle Hjorth er tit ude i naturen og finde inspiration til sit arbejde som grafiker. Her er hun i Jordløse Bakker og har netop fundet en af sine yndlingsblomster, Blåmunke.

Oplever du problemer med dine aftaler eller kontrakter? Skriv til DJ's juridiske rådgivning eller ring til os på 33 42 80 00

Hvad gør man, når en stor og vigtig kunde begynder at misvedligeholde det kontraktlige samarbejde? For grafisk designer Helle Hjorth var sagen klar – hun kontaktede DJ’s juridiske rådgivning og fik hjælp til at komme ud af de kontraktlige forpligtelser på en måde, så forholdet til kunden er intakt.

Det var en relativt stor opgave, som Helle Hjorth underskrev en kontrakt på for en kunde for et års tid siden. Så stor, at hun hyrede en anden freelance-grafiker ind til at assistere med opgaven. Der var en klar aftale om pris og opgave, og Helle Hjorth var tilfreds med aftalen. Men lige så stille begyndte kunden at ændre grundlæggende på flere punkter, hvilket i slutenden ville betyde, at Helle Hjorth ikke ville komme økonomisk forsvarligt ud af aftalen.

”Det står klart for mig, at jeg skal ud af kontrakten, for jeg kan se, at det slet ikke hænger sammen længere. Da kunden så i april skruer endnu mere op for kravene, tænker jeg, at nu stopper festen. Men jeg var nervøs for at få sag på halsen og blive mødt af krav om erstatning, hvis jeg brød kontrakten, så jeg følte mig ærlig talt lidt på skideren. Derfor kontaktede jeg til DJ,” siger hun.

Støtte fra DJ

Helle Hjorth skriver et brev til DJ, hvor hun beskriver hele forløbet, og hun bliver derpå ringet op af en af DJ’s jurister.

”Det var rigtig dejligt at tale med ham i telefonen, for selvom det er fint at maile, så er det rart med en lidt længere samtale. Han spurgte ind og følte sig frem, og det var bare rigtig trygt. Juristen råder mig til at sende en regning for det, jeg allerede har leveret, og at jer derpå sender en opsigelse af kontrakten. Jeg skriver så en mail til kunden, hvor jeg opsiger vores kontrakt og varsler, at jeg vil sende en regning,” fortæller hun.

Det var tilsyneladende den rigtige vej at gå:

”Næste dag ringer chefen og er helt på knæ. Han erkender, at have prøvet at presse citronen og været uheldig med nogle interne forhold. De siger god for opsigelsen, opfordrer mig til at sende en regning og siger i øvrigt, at han håber, vi kan arbejde sammen en anden fremover. Så det endte rigtig godt. Jeg havde jo frygtet, at de ville blackliste mig, og man er som freelancer afhængig af at have et godt ry i sit nærområde,” siger Helle Hjorth og uddyber, hvad det betød for hende at tale med DJ’s jurist:

”Jeg kunne måske have klaret mig uden ham, men jeg ville have følt mig usikker. Han kan tænke sig om, bruge sin faglighed til at tage en beslutning, og jeg ved, at hvis de bliver pissesure, har jeg DJ i ryggen. Det giver mig som freelancer en stor tryghed. Det er dejligt at man får noget for sine kontingentpenge. I stramme perioder kan man tænke, det er mange penge, man betaler i kontingent. Men man får en masse for pengene – man skal bare huske at bruge tilbuddene og tage for sig af retterne,” opfordrer hun andre til.

Opsagt uden en underskrevet kontrakt - så fik hun hjælp fra DJ

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.