Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

”Der skal være ærlighed i det visuelle udtryk”

Grafisk designer Mette Secher fortæller om arbejdet med at skabe en opdateret visuel identitet for Dansk Journalistforbund. En opgave, der var fyldt med faglige dilemmaer, men som også indeholdt en almengyldig læresætning: Ærlighed og åbenhed er forudsætninger for godt design.

DJ's justerede logo

Mette Secher og Andreas Weiland DJ's justerede logo.

Mette Secher

Mette Secher

Mette Secher er selvstændig grafisk designer på 10. år. Hun er uddannet fra Designskolen Kolding. Hendes speciale er logoer, udvikling af visuel identiteter, infografikker og bogtilrettelæggelser – alt sammen med fokus på at skabe enkle løsninger, der er tilpasset kundens specifikke historie, liv og budskab.

En på flere måder anderledes opgave tikkede i foråret ind hos grafisk designer Mette Secher.

Dansk Journalistforbund ville justere den visuelle identitet, men der fulgte en række benspænd med opgaven. Arbejdet skulle udføres sammen med en anden grafisk designer, Andreas Weiland. Det nye design skulle afspejle markante forandringer, men ikke ændre grundlæggende på det eksisterende design. Og designet skulle nå bedre ud til forbundets ikke-journalister – altså grafikere, kommunikationsfolk, tekstere og så videre – men navnet Dansk Journalistforbund lå fast, og logoet måtte ikke ændres det store.

Hvordan håndterer man som grafisk designer egentlig sådan en opgave, der er fyldt med dilemmaer og forbehold? For Mette Secher startede det, som det altid gør.

”Først og fremmest må man lytte. Hvad har kunden at fortælle? Og først bagefter begynder jeg at spørge. Hvad er helt konkret baggrunden for det, I fortæller? Hvad er jeres udfordringer? Hvad er jeres behov egentlig? Hvis jeg skal finde løsningen, er jeg nødt til at kende problemet,” siger Mette Secher.

”Kundens ønske og kundens behov er ikke altid det samme. Der er mange måder at løse et problem på, og selv om kunden ofte allerede har en idé om løsningen, så findes der måske en bedre vej.”

Arbejd med ærligheden

Dansk Journalistforbunds seneste designmanual var 12 år gammel, og tiden var for længst løbet fra den.

"Der var næsten intet om digitale medier, kun et lille afsnit om powerpointpræsentationer. Og det kommer man jo ikke langt med i dag."

Men det betød ikke, at alt skulle smides på jorden.

”Når skal bygge videre på noget eksisterende, er det vigtigt at have respekt for det oprindelige design. Man må sætte sig ind i, hvad tanken var med det dengang, og det tager man så med videre i sit eget. Man bør hverken forklejne eller forklæde den oprindelige tanke,” siger Mette Secher.

Tag for eksempel farvepaletten. Farverne var oprindeligt valgt for at skabe stærk kontrast – ofte i form af ren sort på hvid – men der var nu behov for mere bredde og fleksibilitet i udtrykket. Men Mette Secher kasserede ikke farvepaletten, den blev bare justeret. Den gennemgående røde farve i det eksisterende design blev gjort lysere og klarere, der kom flere nuancer af rød og grå ind, og generelt blev farverne gjort en anelse mere varme.

”Det giver et mildere og mere imødekommende udtryk – både på tryk og digitalt. Men den grundlæggende tanke er stadig den samme,” siger Mette Secher.

Få styr på grundelementerne

I designprocessen er det for Mette Secher vigtigt først at få grundelementerne på plads: logoet, farvepaletten, typografierne og et særligt designelement, der kan skabe dynamik.

”Det er enormt vigtigt, at grundelementerne fungerer– ellers bliver det aldrig rigtig godt. Fundamentet skal være i orden, før man går ned i detaljerne,” siger Mette Secher.

Derfor brugte hun lang tid på at tegne sig ind på den helt rigtige løsning for den visuelle identitet – der som sagt kun måtte ændres minimalt. Løsningen blev diskret, men effektfuld, forklarer hun. Selve grafikken i logoet blev ikke ændret, men undertitlen ”medier og kommunikation” skal fremover stå i rød, med stort ’M’ og i mediumfed skrifttype.

Det er en måde at signalere, at forbundet dækker mere end kun journalistik –et af formålene med hele opgaven. Og det er den slags ændringer, man skal være omhyggelig med, for effekten kan være stor på modtagerne.

”Det, vi laver som grafiske designere, har en stor kraft. De visuelle indtryk sætter sig i baghovedet og påvirker modtagerne – også ubevidst. Derfor er det så vigtigt, at den visuelle identitet kommunikerer det, som organisationen rent faktisk står for,” siger Mette Secher.

”Det har også betydning internt i organisationen. Medarbejderne skal føle, at de kan stå inde for det, der bliver kommunikeret ud. Der skal være ærlighed i det visuelle udtryk. Ellers hænger tingene ikke sammen.”

Implementeringen af den justerede visuelle identitet for DJ bliver rullet ud i løbet af de kommende måneder.

Digitale annoncer

Mette Secher og Andreas Weiland Bud på digitale annoncer for DJ

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Karina Bjerregaard

man, 06/26/2017 - 11:55

Er den nye designmanual lagt på DJ's hjemmeside?