Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Den kreative jobansøgning: Gal eller genial?

Skal du synge dig til et nyt job, oprette en Facebook-side for at profilere dig selv eller lave et cv-puslespil til drømme-arbejdspladsen?

Eksemplerne på de kreative jobansøgninger er mange, og ofte kan det også betale sig at bruge ekstra krudt på ansøgningen. Det mener branchekendt arbejdsgiver og Vice President i COWI, Christian Schultz. Men er der grænser for, hvor alternativ og fantasifuld man bør være? Og hvornår ender det, der skulle være genialt, med at gå galt?

Den personlige pjece, cv’et illustreret som en tegneserie eller en anbefaling vedlagt som et videoklip; alt sammen alternative jobansøgninger, der gør den klassiske ansøgningsblanket på mail eller A4-papir forlegen. Mulighederne og metoderne er mange, men det samme er de faldgruber, der kan være ved at lege umotiveret med kreativteten i ansøgningerne.

”Som tiderne er lige nu, bliver man nødt til at forholde sig til, at  man ikke bare skal have kvalifikationerne i orden – man skal også  kunne skille sig ud fra bunken af ansøgninger”

Ser man på nogle af eksemplerne på anderledes måder at gribe jobsøgningen an, så er der både noget at tage ved lære af og tage afstand fra, mener karriererådgiver Marianne Greve Gisse fra AJKS, A-kassen for journalistik, kommunikation og sprog. 

En god ansøgning handler først og fremmest om godt og relevant indhold, men desværre kommer man ikke uden om, at en del af processen også går på at blive lagt mærke til:

- Som tiderne er lige nu, bliver man nødt til at forholde sig til, at man ikke bare skal have kvalifikationerne i orden – man skal også kunne skille sig ud fra bunken af ansøgninger. Så set i lyset af det er det en god idé at gøre noget ekstra ud af sine ansøgninger og fx arbejde med at få fremhævet sine kompetencer eller en særlig interesse. Det betyder dog ikke, at indholdet og den røde tråd i ansøgningen er mindre vigtig. De kreative krumspring bør tværtimod være en ekstra finish, der sætter trumf under ansøgningens pointer. Det skal hænge sammen for at være godt, forklarer Marianne Greve Gissel. 

Men det kreative element skal ikke kun være et ekstra lag, man tilføjer for at få ansøgningen til at skille sig ud fra mængden. Og om man vælger at klippe-klistre, synge en sang eller kode et website, så bør den ekstra indsats give mening i forhold til stillingen, arbejdspladsen og ansøgeren. En pointe, som Vice President hos COWI Christian Schultz er enig i. Han er til dagligt hovedansvarlig for et kommunikationsteam på 20 og er stort set med inde over alle ansøgningsprocesser i afdelingen:

- Kommunikationsafdelingen hos COWI tæller både kreative grafikere, journalister og analytisk arbejdende kommunikationsfolk. Men vi har aldrig fået de helt skøre eller vanvittige ansøgninger. Folk er ret gode til at målrette deres kreativitet, så det giver mening. Fx har vi fået links fra folk, der søgte en webudviklerstilling og forskellige eksempler på visuelle opgaver fra grafikere. De viser bedst deres kompetencer ved at give konkrete eksempler og koble det med deres grundlag for at søge jobbet, og det hjælper mig som modtager med at se, hvad de kan og hvordan de vil bidrage med deres erfaring, siger Christian Schultz..

Hvis kreativiteten er afmålt i forhold til stillingen og bruges til at fremhæve kvalifikationer eller personlighed, mener han, at man generelt, at man er godt på vej.

Når kreativitet viser kvalitet

Netop kombinationen af kreativitet og faglig kompetence ser man tydeligt hos grafiker, Jonas Winter Bundgaard, der har arbejdet med en papudgave af sig selv med teksten ”Let me in, I’m your type”.  Ansøgningskonceptet indeholder bl.a. flyers og fotos – og bliver meget nærliggende kaldt ’Jonas out of the box’. En papmand, der virker ved at vise Jonas’ potentiale på en håndgribelig måde - frem for at forsøge at beskrive det i tekst.

Den kreative ansøgning fra Jonas winter Bundgaard

Foto: Jonas Bundgaard

Og det, at man viser arbejdsgiveren, hvad han eller hun får ved at ansætte dig, er noget, der efterspørges ude i virksomhederne, forklarer Christian Schultz. For ham handler kvaliteten i en ansøgning om, at man hurtigt får et indtryk af ansøgerens faglige kompetencer og profil. Og så er han i øvrigt ligeglad med, om den præsenteres i Photoshop eller på video, så længe udformningen matcher forventningerne til stillingen:

- En tendens, jeg oplever blandt ansøgere lige nu, er brug af storytelling. Altså, at ansøgerne fortæller om deres hverdag og arbejdsliv ved hjælp af et narrativ. Det kan måske virke lidt overfladisk, men det gør, at man får et godt indblik i personens sind og væremåde og ikke mindst deres interesser, og hvad de kan tilbyde afdelingen og teamet - og det er i virkeligheden det mest essentielle at få frem. CV'et skal fortælle mig om kvalifikationer og erfaring. Din ansøgning skal fortælle mig, hvem du er, forklarer Christian Schultz.

Hvis han skal besætte en stilling til eksempelvis intern kommunikation, så kigger han ikke kun på, hvor dygtig vedkommende er til at formidle og skrive. For Christian Schultz er det ligeså vigtigt, hvordan vedkommende kan agere med de andre medlemmer af hans team.

- Og netop dette aspekt, altså personligheden hos ansøgeren, forventer jeg, at selve ansøgningen bærer præg af, siger Christian Schultz.

Arbejdsgiveren, der får ansøgningen i hånden, skal altså lynhurtigt kunne forstå ideen med kreativiteten. Og midlet eller værktøjet skal virke naturligt. På den anden side skal man ikke være bange for at overraske og arbejde for opmærksomheden. Og som karriererådgiver Marianne Greve Gissel tilføjer, så gælder det om at rette ansøgningen mod fremtiden, mens et cv naturligt tager udgangspunkt i fortiden.

Skal jeg sælge Facebook, så får du Facebook

En ansøgning, der vakte opsigt i den digitale del af medie- og kommunikationsbranchen, var, da Louise Rose lagde sin umotiverede ansøgning til drømmearbejdspladsen, softwarevirksomheden Komfo, ud til offentligt skue på de sociale medier. Komfo arbejder blandt andet med at lave tekniske løsninger til Facebook, og det motiverede Louise Rose til at oprette en Facebook-side som sin online ansøgning. En sjov gimmick, der falder fint i spænd med stillingstypen og den profil, en virksomhed som Komfo, kunne tænkes at søge.

Louise Roses umotiverede ansøgning ti Komfo

Foto: screendump fra Facebook

For selvom den målrettede ansøgning er at foretrække, når man søger et specifikt job, kan opmærksomheden i sig selv også give et skub i den rigtige retning, siger karriererådgiver i AJKS, Marianne Greve Gissel. Opmærksomhed kan sågar være et mål i sig selv. 

Se hvad jeg kan!

Hvem siger, at stillingsopslaget til drømmejobbet er slået op, når du bliver ledig? Som jobsøgende er det ikke altid, at man er så heldig, at de ledige jobs på markedet er jobs med opgaver, som fænger og passer til ens faglige profil. Og det er her, opmærksomhed og profilering kommer ind i billedet, påpeger Marianne Greve Gissel. For selvom det at gøre noget nyt, anderledes og ekstraordinært måske ikke nødvendigvis afstedkommer job hos førsteprioriteten, kan opmærksomhed og medieomtale alligevel tiltrække de rigtige menneskers - og arbejdsgiveres - opmærksomhed.

Et eksempel på det er kommunikatør og sælger, Tommy Thompson, der tilkendte sig opmærksomhed fra både nysgerrige forbipasserende og medier som B.T og Go’morgen Danmark, da han sidste vinter stod på Esplanaden i alt slags vejr med sin roll-up og overskriften ”employment wanted / job søges!”. Frustreret over at blive overset i ansøgningsprocessen gang på gang forsøgte Tommy Thompson at fange relevante arbejdsgiveres interesse ved at adskille sig fra andre jobsøgende og gøre noget opsigtsvækkende. Noget, der ifølge karriererådgiver, Marianne Greve Gissel, med lidt held kan have en slags ice breaker-effekt og skabe den første kontakt til arbejdsgiveren:   

Tommy Thompson

Foto: Keld Navntoft

- Det er klart, at gør man noget, der er ekstraordinært nok til at tiltrække mediernes opmærksomhed, er der potentiale for at blive set og hørt, og som følge af det blive tilbudt job. Også selvom man ikke har målrettet initiativet mod en specifik virksomhed. Jeg tror dog ikke, man skal forvente at blive overrumplet af jobtilbud, og mange gange kræver opmærksomhedsindsatsen også, at man efterfølgende skal arbejde hårdere for at understrege sine konkrete og mere faglige kvalifikationer, siger karriererådgiver, Marianne Greve Gissel.

- Opmærksomhed kan netop have den bagside, at det tager fokus fra den professionelle og faglige del af jobansøgningen, og det kan risikere at spænde ben for ansøgeren senere i processen, advarer Marianne Greve Gissel.
- For i sidste ende er det netop professionalismen, fagligheden og personligheden, ansøgeren bliver målt på.

Tillykke, jobbet er dit

Din profil, stillingen og de opgaver, der følger med, er stadig de komponenter, der i sidste ende afgør, om jobbet bliver dit eller en af de andre kandidaters - også selvom flere og flere vælger at krydre jobansøgningen med kreative indslag for at få lyd igennem på jobmarkedet.

Det behøver ikke være en dårlig ting at arbejde med at tiltrække sig opmærksomhed, men hvis opmærksomheden ikke bliver fulgt op af kvalificeret faglig motivation, ender indsatsen som en indholdsløs gimmick, bekræfter både karriererådgiver, Marianne Greve Gissel, og arbejdsgiver, Christian Schultz. Ansøgerens personlige kvaliteter, erfaring og cv er stadig tungen på vægtskålen, og det kan hverken en god sangstemme eller velproduceret video dække over.

Se mere om job og karriere på Kommunikationen.dk eller på Ajks.dk

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.