Gå til hovedindhold

De unge har mest tillid til DR

Ny undersøgelse fra Epinion viser, at unge danskere mellem 15 og 18 år har høj tillid til public service-indholdet hos DR og TV2. Youtube er den platform, der benyttes mest af de unge efterfulgt af DR. Også de unges forbrug af nyheder overrasker DJ-formand, Lars Werge, der generelt betegner undersøgelsen som ”opløftende”.

unges medieforbrug

Werge Infografik

En repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion for Dansk Journalistforbund viser, at unge mellem 15 og 18 år har størst tillid til medieprodukter, de møder hos public service-medierne DR og TV 2 i sammenligning med andre indholdsplatforme som Netflix, Youtube og andre danske og internationale medieudbydere af levende billeder.

På spørgsmålet om: ”Hvor stor eller lille tillid vil du sige, at du generelt har til programmer og indhold hos følgende medieudbydere?” vælger 74 % af de unge at have ”meget stor” eller ”stor” tillid til DR’s kanaler og online tjenester. For TV 2 er tallet 62 %, mens Netflix er på tredjepladsen med 55 %. Her efter følger YouTube, MTG-kanalerne og kanalerne fra Discovery Networks. 74% af de unge har således stor eller meget stor tillid til programmer og indhold hos DR. For TV2 er tallet 62%, mens Netflix anses som tillidsvækkende af 55%.

Dermed viser der sig et klart billede af, at de to store danske public service medieudbydere, DR og TV2, anses som de mest tillidsskabende blandt unge mennesker, der ellers boltrer sig hjemmevant på mange medieplatforme, og hvis medieforbrug er markant anderledes end deres forældres.

DJ’s formand Lars Werge siger:

“Det er interessant at se et så tydeligt signal om, hvad de unge mennesker har tillid til. Det er afgørende, at vi sikrer stærke danske public service medier, der er i stand til at skabe kvalitetsindhold til de her unge mennesker, der har så mange tilbud. Jeg synes det er positivt, at selv unge, som mange medieudbydere har svært ved at nå, stoler på det indhold, der kommer fra de danske public service-medier”.

unges medieforbrug

Werge Infografik

Public service medier i hård konkurrence med Netflix

Undersøgelsen giver også et fingerpeg om, hvor meget de unge bruger de forskellige medievirksomheders indhold. Her er den Google-ejede videodelingsplatform YouTube klart topscorer, hvor 72 % af de unge bruger platformen enten dagligt eller i hvert fald ugentligt. Derefter følger DR’s platforme med 56 %, efterfulgt af TV3 (52 %), Netflix (52 %) og TV 2 (50 %). 

Der tegner sig således et billede af, at de unge mennesker for alvor har taget YouTube til sig som platform, men, at indhold fra DR, TV 2, og TV3-kanalerne stadig i høj grad bruges af de unge, selvom nogle er stået helt af at bruge de danske kanaler. Som eksempel viser undersøgelsen, at 14 % aldrig bruger DR’s indhold, mens dette gælder for 17 % for TV 2 og TV3.

”Der er ingen tvivl om, at de unges medieforbrug rykker voldsomt i disse år. Her er det helt afgørende, at de danske medievirksomheder følger med tiden, og ikke svækkes i den internationale konkurrence. Der er brug for stærk public service og kvalitetsindhold i danske medier, så vi hjælper de unge bedst muligt med at blive oplyste samfundsborgere”, siger Lars Werge.

unges medieforbrug

Werge Infografik

De unge vil have fiktion og nyheder

Ser man på, hvad de unge mediebrugere vil have i medierne er der et klart billede af, at fiktion er det, der tænder de unge mest. 66 % af de unge i undersøgelsen ser fiktion som SKAM og Game of Thrones hver dag eller ugentligt. Men derefter er kategorien ”Nyheder” den mest anvendte indholdstype blandt de unge med 49 %, der bruger nyheder dagligt eller ugentligt. 12 % ser aldrig nyheder. Herefter kommer Reality-programmer med 44 %. De mindst brugte indholdstyper er dokumentar- og debatprogrammer - eksempelvis er der 41 %, der aldrig ser debatprogrammer. 

”Som journalist og nyhedselsker synes jeg det er opløftende, at de unge i så høj grad bruger nyheder. Jeg ville selvfølgelig ønske, at det var alle unge, der hver dag orienterede sig i danske nyhedsmedier, men jeg synes tallene viser, at der er et stor potentiale, og at danske nyhedsmedier virkelig skal lægge sig i selen for at målrette nyhedsprogrammer og produkter mod unge, så vi ikke taber en generation af nyhedsbrugere på gulvet”.

På Folkemødet på Bornholm debatteres de unges medievalg i DJ’s telt fredag den 16. juni kl. 12.30 af blandt andre kulturminister Mette Bock, DR’s mediedirektør Henriette Marienlund, Jakob Nielsen fra Altinget.dk samt Lars Werge. To unge på 17 år fra Bornholm vil give deltagerne et indblik i deres medieforbrug. Arrangementet livestreames. Se hele DJ’s folkemødeprogram her

Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion for Dansk Journalistforbund på baggrund af i alt 155 gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere i alderen 15-18 år. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel i perioden 19. maj – 31. maj 2017.

Referencen til undersøgelsen skal benævnes ”Epinion for Dansk Journalistforbund”. Undersøgelsens hovedresultater kan rekvireres ved at sende mail til Troels Johannesen.