Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Coronakrise har fået selvstændig til at flytte sit forretningsfokus

Journalist og forfatter Trine Baadsgaard var netop sprunget ud som selvstændig, da en virus ændrede alle dagsordener. I stedet for at fortsætte ad den samme vej – eller sætte alt på pause – valgte hun at videreudvikle på en gammel passion, og gøre den til en forretningsidé, hun kan tjene penge på.

Trine Baadsgaard

Willi Hansen

Gode råd fra Trine Baadsgaard til, hvordan du kan redefinere din forretningsidé:

  1. Spørg dig selv, hvad det er for en viden, du har? Og hvordan du kan sætte den i spil på en ny og relevant måde?
  2. Test din idé på dem i dit netværk, der ikke er journalister, men som sidder i jobs i forretningsverdenen. Det er dem, du skal sælge til.
  3. Brug dine journalistiske og kommunikative evner til at researche, netværke og lave pr for dig selv.

Trine Baadsgaard holder et webinar i DJ-regi om, hvordan vi kan leve mere nøjsomt: ”Uanset lønniveau kan der have sneget sig dårlige vaner ind. Enten fordi vi har haft råd, eller fordi vi simpelthen ikke tænker over, hvad vi bruger vores penge på, når vi har nok. Det er muligt for de fleste i en periode at skrue ned for udgifterne, og det kan lige frem blive en positiv øvelse.”

Tjek DJ’s kalender løbende for kommende webinarer.

Hun stod midt i et kursusforløb for nyopstartede selvstændige i medie- og kommunikationsbranchen, og med en stort set færdig forretningsplan, da Coronavirussen ændrede alles dagsordener.

Som følge af at skulle gå fra ansat til selvstændig havde Trine Baadsgaard tilmeldt sig DJ’s BIZ-kursus for selvstændige og freelancere, hvor du blandt andet udvikler en forretningsplan og bliver skarp på produkt, målgruppe og markedsføring.

”Jeg tilmeldte mig kurset med en idé om, at jeg ville starte et konsulentfirma, som skulle hjælpe virksomhederne med at være bæredygtige i forhold til deres medarbejdere”, fortæller Trine Baadsgaard.

Hun har i flere år haft en passion ved siden af sit job som kommunikationschef, hvor hun på sitet Nojsom.dk har skrevet om, hvordan du kan spare penge og leve et mere simpelt og omkostningsfrit liv.

”Min tanke var, at hvis jeg kunne flytte de her bæredygtige ideer ind i et virksomhedsregi, var det måske noget, jeg kunne begynde at leve af.”

Hun fik med egne ord en masse hjælp til at udvide sit forretningskoncept på DJ’s BIZ-kursus, hvor hun både udviklede et koncept og en forretningsplan for det, hun har kaldt ”Grøn på job”. Grundideen var i samarbejde med virksomheder om at uddanne ambassadører, der kunne hjælpe virksomheder med også at handle bæredygtigt indadtil.

”Der er enormt mange virksomheder, som har travlt med at være bæredygtige udadtil, men hvad gør de egentlig selv? Hvor meget mad fra kantinen smider de ud? Hvor meget papir bruger de? Kører de i dieselbiler – og hvilken type julegaver giver de medarbejderne? Der er mange små og store vaner, som med fordel kan kigges igennem”, fastslår Trine Baadsgaard.

Bæredygtighed blev skiftet ud med nøjsomhed

Men så kom Coronakrisen, og den ellers så aktuelle grønne dagsorden er for en periode blevet knap så præsent. Selvom man ikke skulle tro det muligt.

”Ideen er stadig holdbar, og jeg skal nok vende tilbage til den, men jeg kan bare se, at det ikke er lige nu, jeg kan lave aktivt salgsarbejde for en mere bæredygtig adfærd i virksomheder.”

Trine Baadsgaard har derfor valgt at gå tilbage til sin passion om at handle mere økonomisk bevidst og nøjsomt – og finde penge, hvor de er dårligt brugt. Hvis der er én ting, som bekymrer alle danskere lige nu, er det økonomien.

”Folk frygter at blive fyret, gå ned i løn eller miste kunder på grund af den nedlukning, vi befinder os i. Jeg har i mange år interesseret mig for og skrevet om, hvordan du kan leve mere nøjsomt uden at gå på kompromis med din livskvalitet. Der ligger en frihed i selv at kunne tage noget ansvar", siger hun og tilføjer:

"Jeg har personligt selv skåret mellem 5.000-10.000 kroner fra mine faste udgifter ved at gennemgå tingene – og ændre på en masse små dumme vaner. Den læring vil jeg gerne give videre. Min påstand er, at du ikke behøver at lide noget afsavn, fordi mange penge bliver brugt, uden du er bevidst om, hvad du får for dem. Det er bare udgifter, der med tiden er kommet ind.”

Den interesse kan Trine Baadsgaard nu se et udviklingspotentiale i, som hun ikke så før, hvor hendes tips og gode råd mere var målrettet den enkelte forbruger. Og ikke større organisationer, som hun nu retter henvendelse til. Hun nævner for eksempel landets a-kasser og banker som mulige kunder, hun vil præsentere sin idé for, og tilbyde onlineforedrag, webinar og e-bøger i, hvordan du kan nedjustere de faste udgifter for en periode.

”Jeg er så heldig, at jeg allerede har skrevet bøger og blogs på området, og så har jeg sendt et notat til folk i mit netværk, der kunne være relevante, og bedt dem om at komme med input til min forretningsidé. Mit næste skridt er at lægge ideen op på LinkedIn. Og så er jeg jo ikke gammel journalist for ingenting, så selvfølgelig har jeg lavet en pr-plan og kontaktet forskellige medier med artikelforslag omkring det at leve for færre penge i perioder i livet.”

Læs også, hvordan freelancefotograf Rico Feldfoss har tacklet krisen.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.