Bladtegnerne: "Det kræver stadig en menneskelige hjerne at kunne formidle med vid, bid og humor"
Betragtninger fra DJ's andre specialgrupper og specialforeninger
Forbundet for Influenter og Bloggere
Svar fra Erik Petri, formand for Danske Bladtegnere
Hvad er dine overordnede betragtninger om den eksplosive udvikling inden for kunstig intelligens?
Det udgør både en stor fare i forhold til kunder, der vælger AI-billeder fremfor illustrationer tænkt og udviklet af en tegner, men samtidigt kan AI også vise sig at være endnu et værktøj, vi kan inkorporere i vores arbejdsproces, ligesom Photoshop i sin tid. Under alle omstændigheder kommer AI til at sætte fokus på, hvilke dele af processen, hvilken type billeder, som kan laves ligeså godt af en maskine, og hvor det menneskelige touch, ens tegnepersonlighed, betyder noget for læserne.
Hvad tror du, kunstig intelligens kommer til at betyde for dine medlemmers faglighed/arbejdsliv?
Allerede nu begynder mine medlemmer at mærke konkurrencen, og særligt mindre medier med anstrengt økonomi vælger tegnere fra til fordel for gratis AI-billeder. Dem som arbejder for små medier og som endnu ikke har opnået ’brandkvalitet’ for mediet og fået gjort sig uundværlige, de kommer til at miste omsætning. De medlemmer som tegner til bøger, spil og film udover at lave bladtegninger, de kommer til at mærke det. Jo mere et billede er ’teknisk dygtigt lavet’, og jo mere det formidler en følelse fremfor en idé – jo mere AI-konkurrenceudsat vil det være. Konceptuelt skarpt tænkte tegnede kommentarer kan endnu ikke skabes via AI, her kræver det en menneskelige analytisk hjerne at finde den rette vinkel, og kunne formidle med vid, bid og humor.
Hvad kan medlemmerne gøre for at forberede sig til udviklingen? Og hvad kan DJ gøre?
Medlemmerne af bladtegnerne skal blive endnu bedre til at sætte sig ind i stoffet og deres kunder og brugeres hoveder – særligt når det handler om andet end kommenterende tegninger. Man skal tænke over, hvordan man kan samarbejde, guide og indgår i en arbejdsrelation, hvor man ikke alene bidrager visuelt, men også hjælper kunden med at sparre og nå frem til den løsning, de ikke selv havde set for sig. Hvis tegneren bliver en maskine af kød og blod, der agerer ud fra en bestilling, så er vi i direkte konkurrence med gratis AI-skabte billeder. Vi skal kunne det ekstra, kunne samarbejde og give kunderne det, som de ikke kan få ved selv at ’prompte’ sig til billeder.
Medlemmerne bør undersøge de muligheder, som AI giver og se, om de kan ’bygge det ind i deres praksis’, eller i det mindste skabe sig et overblik over de områder, som AI ikke kan sætte sig på: den personlige streg og visuelle univers, den personlige skarpe analyse, den konceptuelle tegning og humor.
DJ kan hjælpe med at arrangere AI workshops (som VIF allerede gør) så mine medlemmer kan få prøvet AI af. Udfordringen er, at mine medlemmer elsker at tegne i hånden og altid har brugt det at tegne, som en forlængelse af deres måde at tænke på, og her er AI-processen markant anderledes.
Kommentarer