Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Arbejdsmiljøkonsulent i DJ: Pas på dig selv i Corona-tiden

Uvished og manglende struktur på arbejde og opgaver kan føre til stress og store bekymringer. Få DJ’s gode råd til, hvordan du bedst muligt tackler uforudsigeligheden – og skaber en midlertidig hverdag i balance.

Tom Hansen

Benita Marcussen

Brug for at tale med nogen?

DJ's karriere- og trivselskonsulenter sidder parate til at tage en snak med dig over telefonen om dine eventuelle jobbekymringer. Du kan fange en konsulent alle hverdage indenfor normal kontortid på +45 33428000.  

Vi reagerer alle sammen forskelligt, når vi oplever en krise som den her. Og bekymringerne kan være mange. Mister jeg mine opgaver? Hvordan skal jeg tackle både at arbejde og have mine børn hjemme hele dagen? Hvad sker der, hvis jeg bliver syg?

Nogle mennesker har større behov for vished og struktur end andre, men fælles for os alle er, at vi har brug for en vis grad af forudsigelighed i vores liv og hverdag. Det behov er kraftigt udfordret for tiden, og det risikerer at gøre os mindre i stand til at handle.

DJ’s arbejdsmiljøkonsulent Tom Hansen har samlet en række generelle råd til, hvordan du gennem forventningsafstemning kan håndtere uforudsigeligheden i dit arbejde:

Tal med din arbejdsgiver om, hvilke forventninger, der er til dig – og hvilke opgaver, du forventes at løse. Byd selv ind med, hvad der er praktisk muligt i denne ekstraordinære situation. At vide hvad du skal, hvornår og hvordan, kan være med til at reducere oplevelsen af uforudsigelighed. Tal også med din arbejdsgiver om de arbejdsrelaterede bekymringer du har. Det kan være med til lette eventuelle søvnproblemer og spændinger i kroppen at få talt om dine bekymringer.

Aftal online eller telefoniske statusmøder med din arbejdsgiver, så jeres forventninger løbende bliver afstemt.

Skab struktur i din hverdag, det bidrager til forudsigelighed. Afsæt derfor bestemte tidsrum som arbejdstid og andre tidsrum som fritid. Ellers risikerer du at arbejde og privatliv flyder for meget sammen, hvilket kan give dig en oplevelse af stress.

Hvordan håndterer du social isolation?

Vi mennesker er grundlæggende sociale. Det vil sige, vi har brug for andre mennesker i vores liv. Behovet for at være sociale er kraftigt udfordret i øjeblikket, hvor rigtig mange er sendt hjem for at arbejde. Og når vi som nu er mere eller mindre isolerede socialt, bliver der god tid til at tænke over bekymringerne. At få talt med andre om sine bekymringer, får ikke nødvendigvis bekymringerne til at gå væk, men det kan lette, at få talt med andre om dem.

Aftal online-møder, telefonmøder med en eller flere kolleger eller kontorfæller. At få talt sammen på forskellige måder, kan være med til at gøre dagene til at holde ud at komme igennem. Aftal for eksempel et dagligt morgen- frokost- eller eftermiddagsmøde, hvor I kan få talt om, hvordan det går.

Brug SOME med omtanke til at bevare kontakten til kolleger, familie og venner. Digitale sociale medier giver os mulighed for at føle os mindre isolerede. Men de skal bruges med stor omtanke! Hvis du er på hele tiden, risikerer du at blive både ineffektiv og mere bekymret. Derfor er det klogt at strukturere din tid i forhold til, hvornår du arbejder, og hvornår du er på SOME. Det er så fristende lige … men husk, det kan tage op til 20 minutter at finde det fulde koncentrationsniveau igen.

Lad være med at tjekke nyhederne hele tiden. Vi forsøger igennem nyhederne at skabe et overblik over den her uforudsigelige situation, vi alle står i lige nu, og medierne er i høj grad med til at holde os orienterede og give os fornemmelsen for det fællesskab, vi er en del af, selvom vi sidder isoleret derhjemme. Men nyhedsopdateringerne er også massiv. Derfor kan det være en god idé ikke at tjekke nyheder hele tiden, men holde pauser, hvor du lader dig fordybe i den opgave, der ligger foran dig. Det skaber en tilfredsstillelse at fordybe sig i noget, og bidrager til den grundlæggende ro, du har brug for i en spidsbelastet periode som den her.

Gør noget godt for dig selv. Da uforudsigelighed og manglende social kontakt kan være med til at øge dit stressniveau, er det godt at give dig selv en pause fra bekymringerne og være lidt god ved dig selv. Her kan afspænding og meditation være gode redskaber til at få stressniveauet ned. Det kan også være en idé at motionere, gå i haven (hvis du har sådan en), se en god film, læse en roman, lege med dine børn – eller lave andre aktiviteter, der kan sætte bekymringerne lidt på pause.

Læs også: Sådan arbejder du bedst hjemme (med børn)

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.