Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Aller og DJ vinder sag om krænkelse af varemærke

Østre Landsret har torsdag givet Aller og DJ medhold i en anke over en dom i Sø- og handelsretten for krænkelse af Interfloras varemærkerettighed.

Ugebladet femina fra Aller Media har i dag fået medhold i sin ankesag ved Østre Landsret, som skulle tage stilling til, om anvendelsen af sætningen ”Sig det med blomster” i en artikel i femina, udgjorde en krænkelse af Interfloras varemærkerettigheder. Sagen var anlagt af Interflora og blev i første instans behandlet af Sø- og Handelsretten i 2018, der gav Interflora medhold i deres påstand, men nu har Østre Landsret omstødt denne afgørelse.

DJ gik efter den første dom ind i sagen på Allers vegne, da det ifølge advokat i DJ, Anders Sevel Johnsen, er en principiel sag, der kan få betydning for journalister:

”Dansk Journalistforbund er meget tilfredse med landsrettens afgørelse. Det ville have haft uoverstigelige konsekvenser, hvis Sø- og Handelsretten dom var blevet stadfæstet, og journalister fremover skulle tjekke de knap 1 mio. ordmærker, som er gyldige i Danmark, når de skriver artikler. Redaktionelt indhold er fri for kommercielle interesser og skal derfor ikke stå til regnskab for varemærkeloven,” siger han.

Også mediechef for Familieredaktionen i Aller Media, daværende chefredaktør på femina, Camilla Kjems, er glad for dommen: 

”Jeg er på hele journalistfagets vegne glad for, at vi har fået medhold i vores anke. Ytringsfriheden er en af hjørnestenene i det danske samfund. Og fundamentet for, at vi kan begå god formidling er, at vi kan bruge sproget frit – hvad enten, der er tale om livsstilsjournalistik eller nyhedsjournalistik. Kommercielle brands kan ikke tage patent på sproget i journalistisk sammenhæng. Det slår denne dom fast.”

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.