Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Alle i branchen skal have en grundlæggende forståelse for data og algoritmer

Automatiseringen kommer til at forandre medie- og kommunikationsbranchen, og derfor skal alle have en grundlæggende forståelse for algoritmer og data. Sådan lyder det fra Andreas Marckmann Andreassen, der har brugt godt et år på at finde svarene på, hvad vi skal kunne i fremtiden.

Andreas Marckmann Andreassen

Mie Bagger Andreas Marckmann Andreassen præsenterer sin bog

Takket være støtte fra flere fonde, Dansk Journalistforbund, Danske Medier, SDU og DMJX kan bogen sendes ud med Journalisten til alle medlemmer af DJ i slutningen af september.

Har du frameldt dig Journalisten i fysisk form, kan du komme forbi Dansk Journalistforbund på Gl. Strand og hente et eksemplar.

Læs mere om, hvad du skal kunne i fremtiden i Fagenes Fremtid

Robotjournalistik. Automatiseret redigering, billedbehandling og layout. Algoritmestyrede udsendelser af nyhedsbreve og indhold på sociale medier.

Som professionel i medie- og kommunikationsbranchen kan man godt sidde med en vis frygt for, at teknologien overtager ens opgaver, ændrer branchen radikalt og skubber mange ud i arbejdsløshed. Men det er et unødvendigt skrækscenarie, hvis man forbereder sig og er klar til at lære de nye værktøjer at kende, mener digital redaktør og nyhedschef på Fagbladet Journalisten, Andreas Marckmann Andreassen. Han har i sit fellowship på SDU været på en omfattende researchrejse og interviewet mere en 70 førende mediefolk og forskere fra både ind- og udland. Resultatet af hans arbejde udkommer nu i form af bogen ”Sådan forandrer automatisering medierne”, der sendes ud til alle DJ-medlemmer sammen med Journalisten i slutningen af september.

”Jeg oplever mange kollegaer, der bekymrer sig om fremtiden. Jeg kan også selv blive bekymret for, om teknologien overhaler mig nogle gange, og om jeg kan det, jeg skal kunne på fremtidens arbejdsmarked. For der sker virkelig mange ting i vores branche,” siger Andreas Marckmann Andreassen om baggrunden for sit projekt.

”Mit mål med denne bog er at give mine kolleger i medie- og kommunikationsbranchen et sted at starte. Jeg tror, der er rigtig mange, som er nysgerrige på algoritmer, men har svært ved, hvor de skal begynde. Mit håb er, at bogen giver konkrete svar på det spørgsmål.”

Du skal ikke lære at kode

”Algoritmer er allerede noget, vi ser flere steder i branchen. Ikke mindst på kommunikationsområdet er brugen af såkaldt ”business intelligence” allerede en udbredt måde at monitorere og analysere data. Der pumpes også tusindvis af artikler ud hver dag, som er skrevet af algoritmer, ligesom de kan hjælpe med at redigere tekst, fotos og video eller layoute sider. Og automatiseringen vil fylde meget mere om få år, uanset hvor du arbejder i medie- og kommunikationsbranchen,” siger Andreas Marckmann Andreassen. Derfor er vi nødt til at være forberedte.

”Du skal ikke lære at kode – men du skal vide, hvordan algoritmer virker og have en grundlæggende forståelse for data. Det betyder ikke, at du skal aflære det, du kan og blive datanørd. Dem har vi brug for på redaktionerne, men det behøver ikke være dig. Du skal blive bedre til det, du allerede er god til. De svære opgaver, som maskinerne ikke kan overtage,” siger han.

Troværdigheden i fare

Hvis vi møder automatiseringen velforberedt, så vil den ikke ødelægge fagene – den kan styrke dem, mener Andreas Marckmann Andreassen. Men han advarer også om, at det udfordrer kvaliteten, etik, kompetencerne og selve forretningsmodellen i branchen, når vi lukker algoritmerne ind på redaktioner og arbejdspladser.

”Teknologi er hverken god eller ond. Den er et redskab for de mennesker, som bruger den. Derfor skal vi være meget opmærksomme på, at vores grundlæggende værdier og etik ikke ryger ud med badevandet, når vi skal arbejde på nye måder,” siger han.

For at forhindre det, har han blandt andet et etisk kodeks med ni principper i bogen, som kan inspirere kollegerne til at sikre etikken, når de arbejder med automatisering. I et andet kapitel har han en tjekliste med 10 konkrete ting, du skal kunne for at have den grundlæggende dataforståelse, han efterlyser.

I det hele taget er formålet med bogen, som er trykt i et lille format og kun er på 138 sider, at give et overskueligt og anvendeligt redskab til kollegerne.

Bliver arbejdet så nemmere i fremtiden med øget brug af automatisering?

”Jeg håber, det bliver sværere. Forstået på den måde, at vi kan automatisere nogle af de nemme opgaver, og det kan frigøre tid og ressourcer til, at mennesker kan fokusere på de svære opgaver, som også tit er de sjoveste. Det svære interview, den tunge research, det fantastiske portrætfoto eller den kreative ide. Alt det, som maskinerne ikke kan,” siger Andreas Marckmann Andreassen.

”Sådan forandrer automatisering medierne” udkom 14. september på Syddansk Universitetsforlag og blev lanceret ved en konference i Odense.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.