Gå til hovedindhold

59 nye bloggere i DJ vil have fokus på troværdighed

59 nye medlemmer, der lever af – eller er på vej til at leve af – at blogge, er blevet optaget som medlemmer i DJ. De slutter sig til en række medlemmer, der allerede arbejder professionelt med blogs og udgør foreløbigt et blogger-netværk på ca. 70 medlemmer. Bloggerne har meget tilfælles med andre DJ-medlemmer, mener næstformand Tine Johansen.

Bloggere i DJ

Jonas Pryner Andersen Dorte Bak, Lisbeth Kiel og Camilla Stemann holder oplæg på DJ's event om bloggere under Social Media Week.

Beslutningen om at optage bloggere i DJ blev taget af Hovedbestyrelsen i 2016.

Læs mere om blog-netværket på bloggernes egen facebookside

DJ har allerede rådgiver bloggere om juridiske faldgruber, også digitalt i denne FAQ.

Læs mere om at arbejde som blogger:
Guide: Sådan bruger du blogs til PR


Næstformand i DJ, Tine Johansen, er glad for, at bloggerne har meldt sig ind i DJ og ser mange lighedstræk mellem de nye medlemmer og mange af de gamle:

”Vi har i forvejen rigtig mange medlemmer, der arbejder med sponsoreret indhold. Bloggere har ofte læsertal, som mange medier drømmer om, og nu får vi i DJ en fantastisk mulighed for at løfte etikken og rammerne for blogs. De er der – uanset, om man kan lide det eller ej,” siger hun.

Hvordan falder bloggerne ind under DJ’s klassiske værdier om at drive objektiv og neutral journalistik?

”Jeg synes, vi har rigtig meget til fælles, fx de redskaber, vi bruger som fx research, interview-teknik og skrivefase. De her bloggere kender DJ’s værdigrundlag, og ved hvad vi står for. Vi kommer ikke til at ændre politik omkring etik eller troværdighed – og det er lige præcis derfor, bloggerne har valgt netop os som fagforbund – de mener, de hører til hos os, og det er vi enige i”.

Bloggere arbejder meget med sponsoreret indhold – kan det ikke gå ud over troværdigheden i indholdet?

”Man opererer også med sponsoreret indhold på mange af de ”gamle” medier – og man kan se, hvad der er sponsoreret og ikke sponsoreret. De her bloggere har en oprigtig interesse i at blive vejledt i markedsføringslovgivningen, som handler om deklarering af indhold. De mener det alvorligt, når de gerne vil være en del af en fagforening, for de opfatter det som en fælles faglighed. Dem der nu har meldt sig ind arbejder professionelt med blogs – de lever af det – og vi optager gerne flere, så længe de lever op til vores almindelige optagelsesbetingelser”. siger Tine Johansen.

Bloggere: Vi har brug for, at nogen taler vores sag

Lisbeth Kiel, Dorte Bak og Camilla Stemann er de tre bloggere, der har arbejdet hårdt for at få samlet et netværk af bloggere i DJ. Og de er alle tre enige i, at troværdigheden er et af de vigtigste redskaber, de har som bloggere – og at det er en fortælling, de meget gerne vil bredere ud med.

"Det er aldrig den gode historie, der bliver fortalt, men bloggere HAR faktisk meget samvittighed, og jeg kan fx ligge vågen om natten og spekulere over, om et indlæg har nogle uheldige konsekvenser. Vi mangler nogen, der kan tale vores sag. For vores identitet og image er svækket. Jeg siger ofte selv, at jeg er skribent – ikke blogger – når jeg er til middagsselskab. Det er ærgerligt, der ikke er den ligestilling imellem fagene. Vi har brug for, at der er nogen, der forsvarer faget og giver det en blåstempling – og det håber vi at vi ved at organisere os kan få,” siger Camilla Stemann.

”Forskellen på de seriøse og de useriøse bloggere er, at nogle ser det som en genvej til at få nogle gratis ting – men falder fra, når de opdager, hvor meget arbejde der ligger i at blogge seriøst. Der findes nogle få brodne kar, som ikke har noget reelt indhold på deres blogs, men måske bare kører konkurrencer. For os andre handler det meget om en faglig stolthed – at have en passion omkring de emner, vi skriver om og være stolt af vores metier,” siger Lisbeth Kiel.

Alle tre bloggere fortæller samstemmende, at mangel på troværdighed koster følgere.

”Vi kan tydeligt mærke konsekvensen, hvis vi ikke gør tingene ordentligt – man mister følgere, hvis man ikke er troværdig,” siger Dorte Bak.

”Man skal være tro mod sig selv – der er ingen, der ved at betale mig penge, kan få mig til at blogge om noget, jeg ikke ville have gjort ellers,” siger Lisbeth Kiel.

Bloggere i DJ

Jonas Pryner Andersen Dorte Bak, Camilla Stemann og Lisbeth Kiel er glade for at være blevet en del af et fagligt fællesskab i DJ.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Dorthe Anneberg (ikke efterprøvet)

lør, 03/04/2017 - 08:22

Jeg er ny blogger med lille web shop - Jeg vil gerne være medlem

Hej Dorthe - det lyder godt! Du kan skrive til medlem@journalistforbundet.dk - de kan fortælle dig meget mere om optagelseskriterier mm. Mvh DJ