Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

10 råd når organisationen skal på Twitter

Trine-Maria Kristensen (TMK) og Lene Krogh Jeppesen (LKJ) gav på Social Media Week disse råd til, når virksomheden eller myndigheden skal på Twitter:

1. Sæt et team

TMK: ”Alle de steder, hvor det kører, er der mere end én ansvarlig. Man skal sætte et hold, der dækker forskellige områder – og have en leder, der går foran med paraplyen. Det kan ikke nytte noget at sætte studentermedhjælperen til det.”

2. Gør ambitionsniveauet klart

TMK: ”Vil man bare informere, eller vil man i reel dialog med brugerne? Det kræver noget af organisationen, og nogen skal tage ansvaret. Der er enormt meget pseudoinddragelse.”

3. Lav en plan

Hvad skal vi tweete om, hvem skal vi følge, hvad gør vi om mandagen, om tirsdagen og om onsdagen? LKJ: ”Vi havde et årshjul med oversigt over begivenheder. Men vi er også kommet tættere på pressefunktionen, så vi kan bruge hinanden, når der er aktuelle historier.”

4. Vælg det rette navn

 Navnet kan være lige ud ad landevejen – firmaets eller kommunens navn. Men det er ikke et krav. LKJ: ”Vi kunne godt have været ’SKAT Danmark’, men @skattefar skal være et signal om, at vi ikke er så farlige.”

5. Vælg det rette profilbillede

Det kan være firmaets logo eller andet - men husk, at det bliver lillebitte på en mobilskærm. LKJ: ”Vi bruger en illustration med SKATs logo sammen med nogle af de levende mennesker, der sidder bag skærmen og er @skattefar.”

6. Lær mediet at kende

Twitter er ikke Facebook og ikke en inbox. TMK: ”Andre sociale netværk er gensidige – det er Twitter ikke. Man tweeter ud i et åbent rum, selv om man kun har 20 følgere, og det er ikke kun spørgsmål-svar. Det er derfor, det kaldes mikroblogging.”

7. Lær at læse feedet

TMK:” Twitter er et flowmedie, og man skal ikke læse alt. Det er også lidt kikset at svare på noget fra sidste uge. Hvis man tweeter for et brand, skal man selvfølgelig altid klikke på klokke-symbolet og tjekke, hvor man selv er nævnt.”

8. Deltag i samtalen

Følg de brugere og emner, der er relevante for virksomheden.  LKJ: ”Giv noget tilbage til informationsstrømmen og start ikke samtaler, du ikke selv gider deltage i.”

9. Spred dit hashtag

TMK: ”Hvis virksomheden har en event, så vælg et hashtag tidligt og spred det. Så kan pressen følge med – og hvis man ikke vælger selv, opstår der ofte flere forskellige spontant, og man skal så til at forhandle om, hvilket der skal være det primære.” LKJ: ”Og det skal endelig ikke være for langt! Hvis man har et hashtag som #dendigitalekoebenhavner, er der ikke meget plads tilbage af de 140 tegn.”

10. Flere sprog, flere profiler

TMK: ”Hvis jeg fx hører en spændende polsk oplægsholder på en konference, vil jeg måske gerne følge ham. Men hvis ni ud af ti tweets er på polsk og kun ét på engelsk, er jeg hurtigt væk igen. Hvis I tweeter på flere sprog, så gør det fra forskellige profiler.”

Kommunikationen.dk

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.