Digitale kneb: Send indhold direkte til messenger-indbakken
Der var fokus på at undgå Facebooks algoritmer, da TV2-journalist Magnus Bjerg og SDU-lektor Filip Wallberg præsenterede seks digitale kneb til journalistens hverdag.
Det går godt for medierne på Facebook, og de er overrepræsenterede i Facebooks newsfeed i forhold til andre brancher. Alligevel skal medierne bruge andre digitale kneb end Facebooks algoritmer til at nå læserne. Det mener Filip Wallberg, der er lektor i journalistik på SDU.
”Man skal nå folk endnu mere direkte, end man gør i newsfeeden, for at øge sandsynligheden for, at de læser indholdet.”
Han foreslår at bruge nye digitale apps, der gør det muligt at sende indhold direkte til folks messenger-indbakke. En metode, der i høj grad minder om de nyhedsbreve, som man kan modtage på mail, men som sender indholdet endnu tættere på brugeren.
GIFs og 360-grader videoer
TV2-journalist Magnus Bjerg, der arbejder med interaktiv journalistik, oplever, at journalister generelt er interesserede i at bruge nye digitale kneb, men at der er stor forskel på, hvor meget de får lov at gøre det på deres respektive arbejdspladser.
”Vi oplever, at folk, der har arbejdet på TV2, og som har været ude på andre arbejdspladser, kommer tilbage og er meget glade for, hvor meget vi bruger den interaktive journalistik. Det gør hverdagen nemmere og journalistikken bedre.”
I øjeblikket arbejder han på at finde måder at integrere 360-graders videoer i journalistikken, og han forudser, at den gamle kending, GIF’en, stadig har en stor fremtid foran sig, fordi den fungerer uden lyd, fanger et sigende øjeblik og ofte tilføjer humor til en historie.
En gruppe studerende fra DMJX dækker Fagfestival '16 som del af et undervisningsprojekt
Kommentarer