Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Vincent Hendricks: Spræng nyhedsboblerne

Medierne skaber nyhedsbobler. Og nyhedsboblerne vokser på de sociale medier. Det lægger et stort ansvar på mediernes skuldre. Vi mødte filosofiprofessor Vincent Hendricks til en snak om medier og bobler.

Hendricks

Danske medier blæser ofte nyheder op til mere, end de reelt kan bære. Det betyder, at nuancerne går tabt i den offentlige debat, hvilket er med til at skabe såkaldte nyhedsbobler.

Det mener Vincent Hendricks, Professor i filosofi ved Københavns Universitet og forsker ved Center for Information og Boblestudier.

”På samme måde som aktier kan handles til en langt højere pris end deres reelle værdi, kan også nyheder pumpes op til mere, end de er værd. Her foregår betalingen blot i likes, kommentarer, retweets, upvotes og delinger,” siger han.

Fattig-Carina og Dovne-Robert

Når der kan opstå en boble omkring historier om for eksempel Fattig-Carina og Dovne-Robert, skyldes det ifølge Vincent Hendricks, at historier som disse vækker vrede, angst eller sympati hos læseren. Det resulterer i reaktioner på de sociale medier.

Men Fattig-Carina og Dovne-Robert kan ikke alene repræsentere et komplekst politisk emne. De sociale medier spiller også en væsentlig rolle i dannelsen af nyhedsbobler i vor tid, mener Hendricks.

De sociale medier er et såkaldt boblevenligt miljø, der rummer flere millioner brugere og har flere lettilgængelige måder at tilkendegive sin mening på. Og så er det et nemt sted at tage den almene holdning til sig, hvis ikke man har sin egen selvstændige holdning.

Ligesom penge er det vigtigste aktiv på aktiemarkedet, er et af de vigtigste aktiver, når det kommer til nyhedsbobler brugernes meningstilkendegivelser og opmærksomhed.

”Opmærksomhed betyder trafik, og trafik er penge. Men hvad der får så meget opmærksomhed, at det til sidst går viralt, er ikke nødvendigvis sandt, og hvad der er sandt, er ikke nødvendigvis gået viralt,” siger Vincent Hendricks.

Præsident Kanye West

De etablerede medier er underlagt medieansvarsloven og reglerne for god presseskik. På den måde er journalisternes handel på mediemarkedet reguleret, fortæller professoren.

”Journalisterne kan ikke bare skrive, hvad der passer dem. De skal være sikre på, at de gode principper for journalistisk er opfyldt tilfredsstillende. Der stilles ikke de samme krav til for eksempel en blogger på nettet Skal de etablerede medier bestå i det moderne samfund, så handler det ikke bare om at losse information ud hurtigst muligt – den funktion har bloggere og brugere på de sociale medier overtaget. De etablerede medier skal forsyne deres læsere med sand og kvalificeret information,” siger Hendricks.

De gode principper for journalistik skal findes i de traditionelle journalistiske dyder, og det skal journalister huske at minde sig selv om.

”Journalistik er et meget ædelt fag på mange punkter. Men nogle gange er det værd at minde sig selv om, hvorfor det egentligt er vigtigt, det man laver. Journalistens ædle rolle er at give borgeren et kvalificeret grundlag for deres beslutninger, og det skal de huske,” siger Vincent Hendricks.   

Der hersker ingen tvivl om, hvorfor Vincent Hendricks mener, at hans forskning i bobler er vigtigt. Og det samme gælder vigtigheden af, at medierne tager deres rolle i skabningen af bobler alvorligt:

”I værste fald ryger vi ud i et postfaktuelt demokrati, hvor kendsgerninger og sandhed ingen rolle spiller så længe fortællingerne er stærke nok. Så er det Kanye West der bliver præsident næste gang, og Kim Kardashian, der bliver udenrigsminister. Og så skal de mødes i København for at diskutere klimapolitik, indvandrerpolitik og globale udfordringer sammen med Amalie og Gustav. God fornøjelse med det!”

En gruppe studerende fra DMJX dækker Fagfestival '16 som del af et undervisningsprojekt

 

Kommentarer